Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

(borettslag) Lovet utbedring av terrasse i 3 år

13375k1133z

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg flyttet inn i et borettslag for noen år siden.

I prospektet stod det at noen fliser var frostsprengte, men at dette ville bli utbedret ila kort tid.

ca 6 måneder etter jeg flyttet inn i leiligheten kontaktet jeg driftsleder i borettslaget for å høre hva statusen var, jeg fikk beskjed at de jobbet med å finne noen som kunne gjøre det.

Etter det hadde gått ca 6 mnd uten at jeg fikk svar, kontaktet jeg driftsleder igjen. Da fikk jeg beskjed at de hadde funnet noen som muligens kunne gjøre jobben, men det ble ikke oppstart før til våren. Jeg skulle bli prioritert

etter enda ca 6 måneder, spurte jeg hva som egentlig skjedde, da fikk jeg vite at firmaet de egentlig hadde tenkt å bruke ikke ønsket å utføre jobben.

ca 6 måneder etter var det 3 terrasser i borettslaget som ble totalrenovert på borettslaget sin regning. I følge driftslederen var dette "prøveterrasser" for å se om firmaene gjorde god jobb.

Etter hvert ble det konkludert med at de ikke hadde utført en skikkelig jobb, så de måtte leite etter noen andre.

ca 6 mnd etter det så ble det funnet et firma som skulle gjøre jobben, jeg fikk beskjed fra driftsleder at terrassen min var den som så jævligst ut i borettslaget og jeg ville få første prioritet.

ca 6 mnd etter: no har de startet på en annen terrasse, det er planlagt 2. Ingen av de som er planlagt er min terrasse. Dette blir begrunnet med:

det er andre terrasser som lekker ned til naboen og de får vannskader.

(terrassen min lekker som en sil, driftsleder er informert om det. Jeg har spurt om han har sjekket leiligheten under meg for vannskader, det hadde han ikke)

Da kommer vi til spørsmålet mitt:

har jeg noen rettigheter, eller kan driftsleder bare styre på og gjøre det han vil? Jeg betaler jo for leiligheten og terrassen i fellesutgiftene, kan jeg ha krav på økonomisk kompensasjon (som f.eks lavere fellesutgifter - har dette såfall tilbakevirkende kraft)? Finnes det noen lignende/tilsvarende saker?

40% av flisene på terrassen er løse, enkelte steder er selve membranen boblet flere centimeter opp. De utemøblene jeg har på terrassen står ikke stødig. Det vokser opp mose fra fugene, terrassen er et sted jeg ikke er. Terrassen min er et sted jeg unngår å være, det påvirker bokvaliteten. Det har vært slik i over 3 år...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Da kommer vi til spørsmålet mitt:

har jeg noen rettigheter, eller kan driftsleder bare styre på og gjøre det han vil? Jeg betaler jo for leiligheten og terrassen i fellesutgiftene, kan jeg ha krav på økonomisk kompensasjon (som f.eks lavere fellesutgifter - har dette såfall tilbakevirkende kraft)? Finnes det noen lignende/tilsvarende saker?

Dette styres av borettslagsloven og borettslagets egne vedtekter.

Som regel vil borettslagets styre avgjøre hvorden og når de ulike oppgaver skal utføres, ikke styreleder (driftsleder) alene. Generalforsamlingen velger styremedlemmer.

Du kan melde saken din som et punkt til neste generalforsamling.

Du kan meld deg selv som kandidat til et styremedlemsverv.

Jeg hadde bare gitt opp og fiksa det selv, tror jeg :p

Litt dumt da borettslaget eier boligen og således også har ansvaret. TS må i tilfelle først søke styret om å få lov til å utbedre skaden på egenhånd.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...