leenii Skrevet 9. juni 2014 Del Skrevet 9. juni 2014 Hei. Jeg er jente på 17 år og trenger litt veiledning når det kommer til å få i meg mer mat. Jeg er altfor kresen på mat, og legger merke til at jeg spiser MYE mindre enn jeg bør.. Jeg prøver så godt jeg kan å få i meg mer mat. Er det noen tips på hvordan jeg kan forbli mett på små måltider utover dagen.. Og hva funker best for folk flest? Jeg fikk beskjed om å gå på jerntabletter å c-vitaminer av legen. Energien er veldig lav. Hvilken mat gir meg mer energiboost? Setter pris på alle råd jeg kan få Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. juni 2014 Del Skrevet 9. juni 2014 (endret) Varer med høgt næringsinnhald kan du finne her: http://www.næringsinnhold.no/ Sorter etter kcal per 100 gram og bla deg nedover. For mange, er kaloriar frå drikke lettare å få i seg enn mat. Mjølkeprodukt, juice osv. Det er og viktig at du et mat som du likar og kan kose deg med. Å trykke i seg mat du ikkje vil ha kun på grunn av kaloriane, fungerer ofte dårleg i lengden. Kornprodukt er forholdsvis kaloririke. Brød, rundstykker, sandwich, baguette osv. Helst grovare variantar, ikkje loff. Poteter og ris har og ein del kaloriar, men samtidig er det ein del mengder mat i det. Nøtter er og greie. Høgt næringsinnhald (500-700 kcal) og samtidig kan du få med vitamin, omega3 ol. Peanøtter, cashewnøtter, valnøtter osv. Du kan med fordel kjøpe nøtter utan tilsatt salt. Eg kjøper cashewnøtter utan salt, valnøtter og peanøtter med skal. Til middag kan du bruke meir smør til å lage saus. Med 700+ kcal/100g vil du lett kunne få inn mange kaloriar utan for mykje gram vare. Her kan du og bruke creme fraiche, heilmjølk osv. Når det gjeld antal måltid om dagen, så må du finne ut av kva som fungerer for deg. Om det er 3 eller 6 betyr ingenting. Det viktigaste er å finne den måltidsfrekvensen som fungerer for deg. Nokon har problem med større måltid, og går heller for 5-6 litt mindre måltid. Andre har ikkje problem med å ete måltid på 1000 kcal og klarar seg fint med 3 måltid. Pass på at det ikkje blir for mykje sukker. Sukker har eit høgt næringsinnhald, men er ikkje noko du bør basere kosthaldet på. Mange ferdigprodukt i butikken har sukker som den dominerande ingrediensen. Jo meir mat du lagar sjølv frå reine råvarer, jo betre. Endret 9. juni 2014 av Zeph 2 Lenke til kommentar
leenii Skrevet 10. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2014 Tusen takk for svaret. Jeg er kresen på mat når det kommer til kjøtt. Kylling kan jeg spise, men fisk er litt tyngre. Nå føler jeg at jeg har et sted å starte? Lenke til kommentar
Ajeey Skrevet 10. juni 2014 Del Skrevet 10. juni 2014 (endret) Kjøpt deg en kokebok og lag smakfulle måltider! Du spiser dobbelt så mye om maten smaker godt Endret 10. juni 2014 av Ajeey Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 10. juni 2014 Del Skrevet 10. juni 2014 Hei. Jeg er jente på 17 år og trenger litt veiledning når det kommer til å få i meg mer mat. Jeg er altfor kresen på mat, og legger merke til at jeg spiser MYE mindre enn jeg bør.. Jeg prøver så godt jeg kan å få i meg mer mat. Er det noen tips på hvordan jeg kan forbli mett på små måltider utover dagen.. Og hva funker best for folk flest? Jeg fikk beskjed om å gå på jerntabletter å c-vitaminer av legen. Energien er veldig lav. Hvilken mat gir meg mer energiboost? Setter pris på alle råd jeg kan få Det har blitt laget en meget bra hjemmeside som er statelig støtte hvor målgruppen er kvinnelige unge idrettsutøvere. Foreslår at du legger fokus til der. http://www.sunnjenteidrett.no/ Lenke til kommentar
vidor Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 http://www.ung.no/oss/slanking/40376.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå