Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

varsel-lampe toyota corolla 2007

Anbefalte innlegg

kjørte i ca 80 km/t på svingette veg, i ene svingen var det ferist så bilen sklei litt før den fikk feste igjen, med en gang den fikk feste kom rød varsellampe P/S opp og ratte låste seg nesten helt, var ikke bare servoen som forsvant.

stoppa bilen og såg etter att reimer og div var fine. og heller ikke andre skader på bilen sitt styresystem. starta bilen igjen og da var lampa borte og styringa normal igjen.

I i instruksjonsboka står det bare att jeg skal kontakte verksted.

hva kan ditta ha vært?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. fikk man corolla i 2007, i Norge?

Den PS lampa pleier stort sett å være på Hybrider eller Toyotaer med elektrisk servostyring. Det som sikkert har skjedd er at servopumpa har stoppet pga denne "smellen", hvorfor den har stoppet har jeg ikkenoe godt svar på. Det skal jo ikke skje, men det sitter jo et hav av følere i forbindelse med denne servomotoren. At du bare kan skru av/på tenning sier hvertfall at det er en elektrisk feil og ikkenoe mekanisk som har skjedd.

Disse har jo en hall-giver eller fotocelle-føler i rattet, som sier hvilken vei rattet står. Jeg vet at hvis denne kommer "out of sync" i forbindelse med rep, ulykker osv så kan du få en servomotor som jobber "mot seg selv". De blir sinnsvakt tunge på rattet og ukjørbart sammen med PS lampa. Ellers er det aldri tull med styringen på Toyota samme åssen system du har. Toyota IQ har hatt litt problemer med elektrisk styring, men da med software.

Vil anbefale deg å sjekke med verksted bare for å være sikker. Siden det gjelder styringen. Jeg vil tippe de ser en feilkode i minnet, prøvekjører bilen, også er alt ok. Typisk Toyota og jeg kaller det bare et "hikke" (engangstilfelle).

• Liker 1
Lenke til kommentar

takk for svar :)

bilen blei førstegangsregistrert i desember 2006 men er 2007 modell :) tidligere eid av statoil.

ratte er sentrert og bilen er ikke ubehagli å kjøre, så trur jeg lar det være til neste sørvis.

har hatt flere engangstilfelle med det elektriske og, etter jeg sklei halvvegs ut av vegen, på våt snø,mens rygga, så hadde null fart, og fikk taua bilen opp selv. hengte gassen seg opp på maks. sto på sperra 5000 RPM helt til jeg fikk satt bilen i fri. så prøvde jeg å gi litt og litt gass mens den sto i fri. etter jeg tippa 2000 RPM, på fri gass kom den rett opp på sperra igjen (5000) og måtte bare skru av motoren.

motoren gikk på 5000 RPM ,ifølge måleren, i 2-3 sek hver av gangene, snøen var helt svart en meter bak potta. vil tru detta bare var sot og lignende fra motoren.

venta ca 20 min mens snø og vatten fordampa fra undersida av bilen, og litt på fra oppsida av beskyttelsesplata på undersida av motoren, så starta opp og har aldri hatt problemet igjen.

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Jeg vet at dette er et gammelt innlegg, men jeg bekrefter det som allerede er skrevet for å hjelpe andre som søker etter samme problemet. 

Jeg kjørte også en Toyota Corolla 2007-modell over en ferist i 80 km/t, og det samme skjedde: rød P/S-varsellampe kom på, og rattet ble tungt å styre. Stoppet på siden av veien og leste i boka at man skulle kontakte verksted umiddelbart. De sa at det var et kjent problem og at jeg bare kunne kjøre videre hvis varsellampen var borte og styringen normal når jeg startet bilen igjen. 

Så da er det forhåpentligvis noen som slipper å få panikk og ringe etter veihjelp osv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...