Läkerol Skrevet 9. juni 2014 Del Skrevet 9. juni 2014 (endret) Hei. Enkelte steder finner jeg ordene angående standpunktkarakter: "Karakteren skal gi uttrykk for den kompetansen eleven har oppnådd på det tidspunktet da karakteren blir fastsett. " Finner mange forskjellige formuleringer, men jeg finner ingen direkte gode kilder til at det er dette som er praksis. Skal bruke det som grunnlag for klage på standpunkt, tenkte å referere til loven som sier at det eventuelt er slik. Finner kun om hålvårskarakteren som sier følgende: "Halvårsvurderinga med karakter skal gi uttrykk for den kompetansen eleven har nådd ut frå det som er forventa på tidspunktet for vurderinga." Endret 9. juni 2014 av ukj3nt Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 9. juni 2014 Del Skrevet 9. juni 2014 (endret) Formuleringen "Karakteren skal gi uttrykk for den kompetansen eleven har oppnådd på det tidspunktet da karakteren blir fastsett." ble fjernet ved forskrift (forskrift til opplæringsloven) en gang i 2009/2010 og gjelder derfor ikke lengre. Derfor er de fleste offentlige skriv som inneholder den formueringen av eldre dato. Det nærmeste du kommer er vel § 3-17 i opplæringsloven:§ 3-17.Sluttvurdering i fagSluttvurderinga skal gi informasjon om kompetansen til eleven, lærlingen og lærekandidaten ved avslutninga av opplæringa i fag i læreplanverket, jf. § 3-3.§ 3-3.Grunnlaget for vurdering i fagGrunnlaget for vurdering i fag er dei samla kompetansemåla i læreplanane for fag slik dei er fastsette i læreplanverket, jf. § 1-1 eller § 1-3. I vurderinga i fag skal ikkje føresetnadene til den enkelte, fråvær, eller forhold knytte til ordenen og åtferda til eleven, lærlingen eller lærekandidaten trekkjast inn. I faget kroppsøving skal innsatsen til eleven vere ein del av grunnlaget for vurdering. Eleven, lærlingen og lærekandidaten skal møte fram og delta aktivt i opplæringa slik at læraren og instruktøren får grunnlag til å vurdere eleven, lærlingen og lærekandidaten sin kompetanse i faget. Læraren og instruktøren skal leggje til rette for at han eller ho får eit tilstrekkeleg grunnlag for å vurdere kompetansen til eleven, lærlingen og lærekandidaten, slik at den retten eleven, lærlingen og lærekandidaten har etter § 3-1, blir oppfylt. Stort fråvær eller andre særlege grunnar kan føre til at læraren ikkje har tilstrekkeleg grunnlag for å gi halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter. Endret 9. juni 2014 av Star Fox 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå