Slevin_Kelevra Skrevet 9. juni 2014 Rapporter Del Skrevet 9. juni 2014 (endret) Hei! Jeg har blitt hekta på sykkel, og natt til lørdag ble min 5år gamle Nakamura Summit Core stjålet fra meg, så nå etter å ha leita hele distriktet til fots og et par venner har syklet rundt og sett etter den, så begynner søken etter ny sykkel da håpet om at den gamle dukker opp igjen svinner..Jeg vil ha terrengsykkel pga mulighetene man da har til å sykle på all slags underlag, selv om jeg stort sett sykler på asfalt og grusvei. Jeg synes derimot det er hylende festlig å dra av vegen og inn på noen kjappe stier på slutten av sykkelturene også, så noen landevegssykkel er vertfall utelukket. Jeg er en stor, høy(193cm) og tung mann, så jeg trenger en kraftig sykkel som tåler juling mtp vekt og harde tråkk.Derfor har jeg tenkt å legge meg på en pris fra 15k og opp til maks 25k, jo lavere på den stigen jo bedre(så lenge sykkelen er bra). De to syklene jeg så langt har tittet på er disse to:En White 275 Ultimate 14 fra XXL Og en Nakamura Grade 7.27 Nakamuraen er litt i dyreste laget, OG slik jeg forstår det så har den girskifter i form av slike vridere? Jeg vil helst ha trykkegir..Så som dere ser så har jeg ikke kommet dypt i dykkingen etter sykler enda, men jeg har nå i mellomtiden frem til jeg får kjøpt meg ny sykkel fått lånt en Scott av en kompis som virker veldig godt sammenskrudd, og den har samme gir og bremser som gamlesykkelen min, så om Scott har noen bra modeller i passende prisklasser så tar jeg gjerne i mot tips om de også. Håper dere overlever enda en "hjelp til ny sykkel"-tråd, jeg trenger den hjelp jeg kan få.. Edit:Spørsmål: Jeg ser det har begynt å komme 2x10 i stedet for 3x9 girsystemer, hvordan funker disse i praksis? Nå som jeg har syklet ganske mye og fått litt teknikk og feelingen på hvordan jeg liker å sykle, så lurer jeg på utvekslinger og slikt. Er det stor forskjell på det letteste og tyngste giret på disse to seriene? Selv om jeg faktisk bruker de fleste girene i forskjellige situasjoner nå med 3x9, så er det jo mange av girene som har samme utveksling sånn ca bare at de befinner seg på forskjellig ring på kranken, stemmer ikke dette? Så i praksis vil jeg kanskje ikke merke noen stor forskjell.. Endret 9. juni 2014 av Slevin_Kelevra Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 10. juni 2014 Rapporter Del Skrevet 10. juni 2014 Ett 2*10 system for terrengsykkel har gjerne en 11-36 kassett og 26-39 krank. Dette gir 36/11*39/26=4.9 eller 490% forskjell i laveste og høyeste gir- 3*9 har gjerne 11-32 bak og 22-44 foran for 580% på andre enden har man x11 som er en klinge foran og en 10-42 kasett som gir 420%. Til tross for lavere spenn i utvekslingen regner vi gjerne systemene med færre klinger foran som bedre da spennet gjerne er stort nok, og fronkskifteren er noe fordømt rallemikk som jevnlig feiler. Spesiellt de tredelte. 1 Lenke til kommentar
Slevin_Kelevra Skrevet 10. juni 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. juni 2014 Jeg var i et par butikker i dag og sjekka litt.Og jeg skjønner logikken din i det med frontskifter, men skal man ned på singel tannhjul foran så blir det plutselig noe dyrere sykler.Men i de tre butikkene jeg har vært i dag så har jeg funnet aktuelle sykler alt fra 7.000 til 19.000.Stort sett tror jeg faktisk jeg ender å kjøpe sykkel på service og trygghet denne gangen også. Det føles så mye mer riktig å kjøpe sykkel av en kar som virkelig vet hva han driver med og som gir meg tips og råd om forskjellige ting, og i tillegg inviterer meg med på sykkelturer for å sjekke om jeg gjør ting riktig. Det i seg selv er verdt ganske mye for meg vertfall. Men å handle sykkel i en butikk hvor, joda fyren virka som han kunne sykkel, men han sto stort sett foran en datamaskin og bladde for å finne frem til en sykkel til meg..Så ja, jeg har begynt letingen etter ny sykkel vertfall, og slik det ser ut nå så blir det nok 3 gir foran på de alternativene som matcha størrelser og kriterier ellers. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå