Bent Vangli Skrevet 9. juni 2014 Del Skrevet 9. juni 2014 (endret) Hei Av og til blir man positivt overrasket av hva man får fra noen leverandører. Jeg bor slik til at det foreløpig er praktiske problemer med å bytte til fibertilknytning. Så jeg må inntil videre basere meg på kobbernettet. Her om dagen valgte jeg å bytte til ADSL2+ (Bredbånd 16) fra Telenor, opp fra ADSL 5 Mbit/s. Det ville koste meg bare 50 kroner ekstra i måneden samt at jeg måtte bytte modem fra en gammelt Alcatel type. Det nye modemet fikk jeg for halv pris. Det nye modemet flashet jeg opp til siste FW (AAJX.4) og fikk så innstallerte og konfigurert modemet/ruteren uten spesiell problemer (Savner vel egentlig en god manual). Jeg fjernet samtidig en gammel trådløs ruter, P8702N har jo både 2,4 og 5 GHz (1,3 Gbit/s) samt 1 Gbit/s ethernet switch. Dessuten slaver jeg en N66U til P8702N via 1Gbit/s ethernet. Her behøvde jeg ikke gjøre noen endringer. Det bare virket. Telenor hadde lovd meg 600 kbit/s opp og 9 Mbit/s ned. Desto hyggeligere er overraskelsen da jeg faktisk får 958 kbit/s opp, og 15,8 Mbit/s ned. Effektiv måler jeg over 13 Mbit/s ned med webbasert hastighetsmåler via trådløst internt nett. Det overraskende er at avstanden til sentralen er oppgitt til hele 2173 meter, ja helt riktig, 2173 meter (oppgitt på kapaks). Trodde ikke det var mulig med den hastigheten over så lang avstand. Denne gangen, tommel opp for Telenor for ikke å love for mye, men heller levere mer Mvh Bent Endret 9. juni 2014 av Bent Vangli 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå