Gå til innhold

Asus GTX 770 DCII problemer

Anbefalte innlegg

Hei, har et problem angående skjermkortet mitt. Når jeg spiller hender det nokså ofte at at skjermen blir svart med og beskjeden "out of range" kommer opp. Det kan skje med alt fra få minutter til timers mellomrom. Og for å fikse problemet må jeg slå av og på pc´n manuelt.

Dette skjedde kanskje 4-5 ganger de første månedene etter at jeg kjøpte pcn, men for ca 2 måneder siden begynte det å hende oftere. Det skjer som regel når pcn har stått på en stund. Det skjer først og fremt når jeg spiller, men har også skjedd ellers. Hvor høy grafikk jeg spiller på virker ikke til å ha noen betydning.

Jeg har prøvd å reinstallere drivere til skjermkortet, med og uten nvidia experience og bytte strømkabel til skjermkortet. Da jeg har lest at dette har løst lignende problemer for andre. Har også lest om andre med lignende problemer, som har løst det ved å oppgradere strømforsyning, men jeg vil tro at min skulle være god nok.

Kan det være en feil ved skjermkortet? eller strømforsyningen? Eller kan det skyldes noe annet?

Specs:

GPU: Asus GTX 770 DCII 2gb

PSU: Corsair RM750

Mobo: Asus Maximus VI gene

CPU: Intel i5-4670k med Corsair H100i

Ram: Corsair Vengence Pro 8gb

Skjerm: Asus 24" VN247H

Endret av Teenmom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Dette skjedde med meg og problemet mitt var at skjermkortet blei overheated deretter ville den ikkje fungera lengre, den måtte kjøla seg ned. Eg skrudde av skjermkortet fra utav pcen å bleste gjennom det sånn at mesteparten av støvet så va rundt skjermkortet gikk bort.

Er skjermkortet ditt gammelt?

Skjermkortet eg hadde problem med: Nvidia GeForce GTX 550 Ti

Lenke til kommentar

Takk for svar:) Jeg har ikke mistanke om at varme er problemet, fordi det virker å skje ganske tilfeldig, men jeg skal holde litt øye med temperaturen fra nå av! Ellers er ikke skjermkortet gammelt, og det har skjedd siden skjermkortet var helt nytt, bare at det har begynt å hende oftere. Ellers har jeg støvfiltre og et ganske støvfritt system.

Har forøvrig lagt merke til igår at kun en av to led-lys ved PCI-E strøminntaket lyser grønt. Det er så vidt jeg vet ment at de skal lyse grønt når alt er istand og rødt når noe ikke fungerer, men det ene lyset på lyser ikke i det hele tatt, ved mindre jeg kobler fra strømkabelen, da lyser det rødt.

Lenke til kommentar

Har du noe mulighet til å justere spenningen til skjermkortet, eller klokke det? Jeg har lest at Asus sin software ikke er noe bra (Asus Tweak heter det vel), og at mange ikke installerer den men bruker f.eks MSI Afterburner istedenfor.

Du kunne ha forsøkt å gi det bittelitt mer spenning, eventuelt klokket det litt ned bare for å se om det fungerer. Det høres litt ut som skjermkortet "kræsjer".

BIOS oppdatering av hovedkort kan også forsøkes. Og forsøk drivere både fra nvidia og fra Asus sine hjemmesider. Gjør clean install med avinstallasjon imellom (driver sweeper).

Og generelt er jo en god test å bruke skjermkortet i en annen PC bare for å se om det fungerer fint der. Det kan jo være du har en feil på kortet ditt, siden det har vært sånn hele tiden.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...