Gå til innhold

Problemer med kaffetrakting

Anbefalte innlegg

Hei.

I det siste så har jeg hatt problemer med kaffetrakting. Jeg har prøvd flere kaffetraktere, men det oppstår det samme problemet hele tida så jeg antar at det kan ha noe med hvordan jeg selv trakter kaffen.

Der hvor man heller i kaffen (øverst på kaffemaskina) så kommer

det ofte masse vann også ligger det en god del kaffe igjen der istedetfor at deler av kaffen kommer i selve kaffekolben. Hva kan være årsaken til dette?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som et klassisk tilfelle av at filterholderen er stengt for gjennomrenning. Da fylles filteret helt opp med vann, og det renner ut gjennom et sikkerhetshull. Resultatet er at kaffen ikke blir god siden mesteparten av smaken blir igjen oppi filteret sammen med masse vann.

Sørg for at den lille bryteren nederst på filterholderen er i åpen posisjon så skal det nok ordne seg. Noen kaffetraktere har automatisk lukking når kolben er ute, da må du sørge for at kaffekolben er satt helt på plass slik at ventilen blir aktivert og kaffen kan renne gjennom.

Lenke til kommentar

Kommer det kaffe ned i kolben i det hele tatt? Ofte så er det en lås på boksen hvor du plasserer filteret i. Av og til tar det litt tid før det renner ned i kolben.

Ja det kommer kaffe ned i kolben.

Lenke til kommentar

Det høres ut som et klassisk tilfelle av at filterholderen er stengt for gjennomrenning. Da fylles filteret helt opp med vann, og det renner ut gjennom et sikkerhetshull. Resultatet er at kaffen ikke blir god siden mesteparten av smaken blir igjen oppi filteret sammen med masse vann.

Sørg for at den lille bryteren nederst på filterholderen er i åpen posisjon så skal det nok ordne seg. Noen kaffetraktere har automatisk lukking når kolben er ute, da må du sørge for at kaffekolben er satt helt på plass slik at ventilen blir aktivert og kaffen kan renne gjennom.

Hva menes med åpen posisjon på flilterbeholderen? Jeg prøvde å skru på den, men åpningen ble ikke så veldig mye større.

Vet dere om noen video fra youtube som demonstrerer dette?

Lenke til kommentar

For å bruke Moccamaster som et eksempel:

MoccamasterKB741AO.jpg

Se på filterbeholderen. Der er det en klaff, og tre ikon. Klaffen skal stilles helt øverst, slik at det er åpent. Slike funksjoner finner man ofte på andre kaffemaskiner. Enten ved en slik bryter, eller ved at kaffekolben settes ordentlig inn i trakteren.

Du kan vel også se i manualen til kaffetrakteren din.

Lenke til kommentar

Sjekk "åpningen" mellom kolben og filterholderen. Det er en liten tapp der som skal ta i lokket på kolben. Ellers stenger den for gjennomstrøming av kaffe fra filterholderen til kolben. Det er det som er "anti-drypp" om den tappen ikke er presset litt opp, så stenger den igjen et, eller flere, hull i bunnen av filterholderen.

det kan også lønne seg og ta av filterholderen og rengjøre den skikkelig siden den har vært full av vann og kaffe. Tenk da spesielt på de før omtalte hulleen i bunnen av filterholderen. Om du holder den tappen opp så ser du fort om vannet strømmer fritt igjennom eller om den trenger mer rengjøring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...