gunleik groven Skrevet 13. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2014 og siste mht frie individuelle valg følger tankene opp til et punkt. men mår ens egne valg fratar andre valgmuligheter, opstår det dilemmaer. vi lander på forskjellig konklusjon i enkelte av de dilemmaene, men det betyr jo ikke at dilemmaene er "ferdig snakka" :-) g Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Og at I et land der det er såpass lavt persongrunnlag, er det ikke sannsynlig at en del aktivitet (som åpne veier, forsvar , skoler/universitet, kultur eller opera) vil være finansierbart ved hjelp av indviduelle valg.OK. Så du mener at tvang er den eneste muligheten vi har for å kunne ha åpne veier, forsvar, skoler, kultur og opera, og at det ikke vil være mulig å ha dette dersom man baserer seg på frivillige spleiselag osv. OK. Greit. Jeg er dypt dypt uenig, og kan vise til land med mye større økonomisk frihet enn Norge, som faktisk har råd med alt dette, samtidig som så og si alle får nyte av godene. Individer tenker for kort når de gis valget, men samfunn kan tenke større nytte.Tror jeg ikke. Men det spiller jo ingen rolle heller. Folk som er opptatt av opera, de vil betale inngangsbillett til Opera. Og sånn vil operaen finansiere seg selv. Så langt jeg kan se er du ikke uenig i at ting du mener som samfunns-infrastruktur bør håndteres sentralt Det vi er (om jeg forstår deg rett) uenige om er hva som er "nødvendig minimums infrastruktur for å få et samfunn til å fungere" Ja. Jeg ser på hva økonomisk frihet fører til i virkeligheten. Det er ikke bare ren fantasi. Se på denne siden. Sammenlikn og se selv hvilke land som er veldrevne og hvorfor. http://www.heritage.org/index/ Og så er vi i noen grad uenige om frie valg. Økonomisk ulikhet er ok for meg. Noe annet er umulig, da vi prioriterer forskjellig osv. Og er ulike. Men i et fritt samfunn så vil folk være rikere enn i dag. Folk får beholde det de tjener, og blir ikke tvunget til å finansiere statens tjenester. Da betaler de tjenester hos det private som er bedre og billigere, og vil dermed sitte igjen med mer. Det som jeg mener ikke er bra i noe samfunn, er når de på den laveste enden av skalaen ikke lenger har reelle valgmuligheter.Samme her. Derfor er jeg for stor økonomisk frihet, dvs. mindre statlig makt og regulering er i økonomien. Bare som et eksempel jeg nylig har kommet over og som har vært litt oppklarende for meg. Ikke fra Norge, men fra Filipinene: Om du utdanner deg til Sykepleier på Filipinene, betaler du utdannelsen selv (eget valg), jobber 2 år etter utdanning som frivillig på sykehus (eget valg), og når du kvalifiserer til betalt jobb, er begynnerlønnen på ca 100 USD. Å snakke om reelle valg mht om man ønsker veiutbygging, helse, opera eller forsvar med et slikt økonomisk utgangspunkt er bare tøys. Det reelle valget for de fleste er: Finn deg en mann med nok inntekt til å finansiere en families behov. Og dette støtter selvsagt fokuset på "familiverdier", men har lite med frie valg å gjøre. Det er tilrettelagte valg, fordi økonomisk uavhegighet ikke er en mulighet. Denne typen ulikheter er det ikke lenge siden vi hadde i stor grad i Norge også. Det er en grunn til at skarringen kom til Asker Jeg har en ideologisk objektivist-venn som bor i Filipinene. Han har skrevet en god del om Filipinene og tilstandene der. Og det er hovedsakelig på grunn av stor mangel på indivduell frihet, som gjør at ting er som de er der... Se på den linken jeg oppgav ovenfor også. http://www.heritage.org/index/visualize Fyll inn The Philippines, og så skriver du Norge i neste felt og så Singapore i det siste feltet. Så ser du hvem som kommer best ut. Du ser også hvor liten frihet det er i Filipinene. http://onarki.no/blogg/2011/10/reisebrev-fra-filippinene/ http://onarki.no/blogg/?s=Filippinene Og til at det i stor grad er damer med svært mye høyere utdanning og praksis enn norsk gjennomsnittsbefolkning, som passer ungene i Oslo vest for tiden. Om man tillater denne typen skjevheter, mener jeg at alt pratet om individuelle valg blir bare svada. Men du nevner land som har liten individuell frihet... Det er jo nettopp fordi de har mangel på dette, at det blir så store skjevheter. Så om jeg ikke har misforstått definisjonene dine, står vel jeg mer på anarko-siden og du mer på den liberale. Den skjønte jeg ikke. Anarkister er jo for full individuell frihet, uten staten. Bare kutter vekk ting jeg ikke har noe å si i mot her. =) Jeg mener det er et interessant eksempel likevel, siden jeg (og her kommer JEG og mitt syn inn) mener å se at en utbredt grad av tvilsomme premisser har blitt evige sannheter i masse samfunnsdebatt... Og akkurat DEN skepsisen mener jeg å se at vi deler Og det er et problem jeg tror det er viktig å belyse, selv om man har ulikt syn på hvilket samfunn man ønsker seg. Gale premisser lager feil og irrelevant debatt... Om man skal få igjen en god og levende debatt i Norge, trengs det mer prinsipiell debatt rundt premissene for det man diskuterer. Ellers blir temaene og konklusjonene... så ensporede som de har blitt... Folk med makt, ønsker alltid å begrense prinsippgrunnlaget for det de forfekter, ettersom det gjør logikken i egne handlinger mer fattelig. Jaglands "ti dem i hjel" svar på ABB, er dessverre også et slikt eksempel. Now: More work Interessant dette, på et vis Mvh: Gunleik Groven Jeg er enig i disse konklusjonene (tror jeg) Lenke til kommentar
gunleik groven Skrevet 13. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2014 Ja...Jeg tror en hoveduenighet i vårt syn på individuell frihet kan settes opp i et ganske "ufarlig" eksempel. Operaen er godt. Ikke veldig betent, men illustrerer et dilemma godt, etter min mening. Du sier at "de som vil se opera vil jo bare kunne betale for det" Det forutsetter at det er en sammenheng mellom interesse og økonomisk evne.Ved å gjøre valg som gjør det økonomisk umulig for andre å velge, tar man disse valgene reelt sett fra andre.Jeg ser selvsagt også at ved å gjennom skatt/fordeling å ta penger til staten, begrenser man valgmulighetene hos enkelte i noen grad, og at dette igjen i noen grad kompenseres for med lavere priser for tjenester. Jeg ser absolutt dilemmaet i det også. Men vi gjør en forskjellig vurdering av hvilket av alternativene som i størst grad tar flest valgmuligheter fra flest mennesker.Og med dette mener jeg IKKE å si at "staten er god" eller at "systemet er godt".men at begge deler ikke bør bli statiske sannheter. Og at uansett hvilke valg man tar er de ikke rent individuelle. Og derfor blir det et litt større perspektiv på konsekvensene. MVhGunleik Groven Lenke til kommentar
gunleik groven Skrevet 13. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2014 Et annet område som er viktig (mener jeg) og der Norge slett ikke er bra, er grunnforskning.Altså fordypning uten opplagt kortsiktig økonomisk/praktisk mål. Det er historisk gjennom slik forsknoing man har kommet til nye erkjennelser og produkter/oppfinnelser.Likevel så er den "vanskelig" å finansiere i små systemer som det norske, siden den "helt til man plutselig finner noe", bare er en byrde økonomisk.på grunn av innovasjonspotensialet som ligger i slik forskning, bruker likevel storesamfunnskonstruksjoner mye resurser på slik forskning. Om vi ikke ønsker å forsvinne med oljen i Norge, tror jeg det er viktig å satse mer på slikt her også. Men jeg tviler på at mange privatpersoner i norsk økonomisk skala er veldig interesserte i å investere i slikt. Typisk kommer investorene først når et produkt eller tegningen til et produkt begynner å materialisere seg, og det begynner å bli en analyserbar sjanse for gevinst. Mvh:Gunleik Groven Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 Men jeg tviler på at mange privatpersoner i norsk økonomisk skala er veldig interesserte i å investere i slikt. Typisk kommer investorene først når et produkt eller tegningen til et produkt begynner å materialisere seg, og det begynner å bli en analyserbar sjanse for gevinst. Mvh: Gunleik Groven Vil vise til denne som da tar for seg innovasjon og økonomisk frihet. Gå også på denne siden: https://www.kickstarter.com/ Lenke til kommentar
gunleik groven Skrevet 14. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2014 (endret) Hahahakickstarter kjenner jeg godt, og er vel egentlig et veldig godt eksempel på at ting ikke funker så bra med frivillige modeller for den typen forskning og utvikling som er faktisk nyskapende. Og er vel ganske kontroversiellt av flere årsaker.Konseptet er jo bra, liker det.Indiegogo er versjonen vi kan bruke i Norge også. Men det er mange slike foretak etterhvert... Det kan være en kul tilleggsting til andre finansieringskilder, men det er mye grums rundt de systemene. Endret 14. juni 2014 av gunleik groven Lenke til kommentar
gunleik groven Skrevet 14. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2014 Forøvrig, eksempel på prosjekt finansiert gjennom Indiegogo... Lenke til kommentar
gunleik groven Skrevet 24. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2014 (endret) Endret 24. juni 2014 av gunleik groven Lenke til kommentar
gunleik groven Skrevet 24. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2014 Hm... Artig om det ikke er noen kommentarer til dette Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 (endret) Hm... Artig om det ikke er noen kommentarer til dette Forrige gangen jeg kommenterte så fikk jeg til svar at dette bare var «meninger» og ikke meninger, så da blir det litt lite engasjerende for min del. Jeg er litt allergisk mot ironigenerasjonens harselas over alle som engasjerer seg, nå vet jeg ikke om det var ment slik da. Filmen var forsåvidt interessant som konsept. Endret 25. juni 2014 av Aiven Lenke til kommentar
gunleik groven Skrevet 25. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2014 (endret) Takk!Sorry om jeg ødela en diskusjon! Om du mener Normaliteten, så handler det absolutt om diskusjon av meninger, selv om meningene som diskuteres ikke er mine... Mer en diskusjon rundt et tenkesett og å ta ting ut i full konsekvens. Tenker rett og slett at det må gå an å diskutere tenkesett og holdninger uten å gjøre det til en "mine meninger er" vs "dine meninger er". Endret 25. juni 2014 av gunleik groven Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Hvem er målgruppen? For meg ble det hele litt try hard. 1 Lenke til kommentar
gunleik groven Skrevet 25. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2014 Takk Vi jobber vel egentlig litt med å finne noen former å jobbe med innen feltet "politisk satire". Er ikke mye av det å se rundt omkring om dagen. Harselere med norsk virkelighet og paradokser, og kanskje sette lys på noen dilemmaer vi syns er interessante. Samfunnsdebatt er vel mer målgruppen en enkeltsakene. Prøver å samle det meste på:http://www.godtnorsk.net De neste 3 blir veldig enkle. Vi har satt et mål på å lage 25 først, så ser vi vel litt hva som bærer og hva som ikke bærer på grunnlag av disse. Så langt er vi "i gang". Takker for alle innspill!Mvh:Gunleik Groven Lenke til kommentar
gunleik groven Skrevet 26. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2014 Etter noen tusen views på et par uker, har vi sat opp en indiegogo kampanje for prosjektet.der går det også an å lese litt mer om bakgrunn og mål med filmene:https://www.indiegogo.com/projects/godtnorsk/x/541483 Lenke til kommentar
gunleik groven Skrevet 27. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2014 Vi har fått en litt uventet følger... https://www.indiegogo.com/projects/godtnorsk/x/541483#homehttp://www.godtnorsk.net Lenke til kommentar
gunleik groven Skrevet 29. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2014 Bare 20 til... https://www.indiegogo.com/projects/godtnorsk/x/541483 Lenke til kommentar
gunleik groven Skrevet 4. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2014 (endret) Endret 4. juli 2014 av gunleik groven Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå