Kaim Skrevet 9. juni 2014 Del Skrevet 9. juni 2014 Hei. Jeg flytter til Canada om to måneder, for å bosette meg der i (ihvertfall) halvannet år. Jeg skal kjøpe meg ny bærbar pc nå, da jeg vil ha pc med norsk tastatur. Det blir en Dell Inspiron 15 jeg kjøper meg. Spørsmålet mitt er:Hvordan blir det med strømmen egentlig? Jeg veit at USA (og derav sannsynligvis Canada også?) har andre typer spenning enn det vi har her i Norge. Er det nok jeg bare kjøper en sånn "overgang" som man setter på tuppen av kontakten, så den blir amerikansk og ikke norsk?Eller må jeg kjøpe nytt hele strømledningen og alt når jeg kommer dit?Dette skal jeg ærlig innrømme jeg vet fryktelig lite om, så jeg takker for all mulig hjelp! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. juni 2014 Del Skrevet 9. juni 2014 Hvis det står f.eks. 110V - 240V AC så trenger du bare en reiseadapter. Står det bare 230V AC så må du ha ny strømforsyning. Hvis Canada har samme spenning som USA. Lenke til kommentar
Kaim Skrevet 9. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2014 Jeg har en sånn Innergie multiadapter greie her i Norge, som man kan sette på forskjellige "koblinger" til, for å få den til å passe det man trenger av pc'er. En sånn en: http://content.hwigroup.net/images/products/xl/147846/innergie_mcube_plus_stylish_95w_universal_adapter.jpg Denne står det "100V - 240V" på. Betyr det at jeg i praksis kan ta med meg denne til Canada, finne en "overgang" å sette på den norske stikkontakta så den blir canadisk? Lenke til kommentar
ebola950 Skrevet 9. juni 2014 Del Skrevet 9. juni 2014 Med den adapteren kan du bruke den i Canada med overgang, eller kjøpe en slik kabel som går til strømadapteret, dette slik at du slipper å miste overgangen når man skal ha pcen med seg overalt. De fleste strømforsyninger til pcer, bærbare og usb/mobilladere osv er per i dag av switch mode typen, som kan bruke feks 100V-240V 50-60hz, som er det adapteret ditt kan bruke. 1 Lenke til kommentar
Kaim Skrevet 9. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2014 Med den adapteren kan du bruke den i Canada med overgang, eller kjøpe en slik kabel som går til strømadapteret, dette slik at du slipper å miste overgangen når man skal ha pcen med seg overalt. De fleste strømforsyninger til pcer, bærbare og usb/mobilladere osv er per i dag av switch mode typen, som kan bruke feks 100V-240V 50-60hz, som er det adapteret ditt kan bruke. Takk for svar! Tror du strømforsyningene til Dell er av "switch mode" typen også, slik at jeg i grunn ikke trenger å gjøre annet enn å kjøpe en "overgang" på stikkontakt-type? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. juni 2014 Del Skrevet 9. juni 2014 Den er switch mode. Du ser det på at det står 110V - 240V. Og på at den ikke veier 10 kg. 1 Lenke til kommentar
Kaim Skrevet 9. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2014 Den er switch mode. Du ser det på at det står 110V - 240V. Og på at den ikke veier 10 kg. Takk for svar. Men for å dra det over på Xbox One. Jeg hører folk si at man er nødt til å kjøpe strømforsyner i det aktuelle landet man skal bruke den i. Er rart det ikke er sånn switch mode på de også, da de er helt nye? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. juni 2014 Del Skrevet 9. juni 2014 At det er switch mode betyr ikke automatisk at den tar alle spenninger. Det er forskjellig design på de også. Lenke til kommentar
Kaim Skrevet 9. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2014 Ok, så for å summere opp:Jeg kan bruke den norske Dell-strømforsyninga i Canada, mens Xbox One må jeg f.eks bruke Canadisk strømforsyning? Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 9. juni 2014 Del Skrevet 9. juni 2014 (endret) Det er vel ikke værre enn å se bakpå strømforsyninga?Står det 100 - 240V så vil den takle amerikansk/kanadisk spenning,er ikke værre enn det.Kanadisk spenning er forøvrig 120V.Edit: Norsk språk er noen ganger forvirrende,det heter "Canada",men når man skal skrive om noe som er fra Canada,heter det "Kanadisk",med unntak av "Canadisk-Engelsk" Endret 9. juni 2014 av Malmern 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå