Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En sixpack koster 150-200 kroner. Om jeg ikke husker helt feil koster carlsberg 160 ish, og det kan jeg anbefale for å venne seg til øl.

Edit: 6 timer er helt perfekt tidsbruk.

Okei. Det billigste hadde vært best egentlig. Smaken får jeg bare venne meg til, så carlsberg kanskje da. Spurte en venninne, og hun sa det kosta 150, hvilket merke er det?
Lenke til kommentar

Hvis det koster 150,- så blir det 25 kroner per boks. Da tenker jeg på Tuborg. Tror Hansa er et par-tre kroner dyrere pr. boks. Uansett, det er ikke verre enn at du tar en tur i butikken og sjekker ut prisene. Dette vil variere fra butikk til butikk.

Mitt personlige tips er egentlig å holde seg unna Tuborg. Det blir fort tamt, og det danner seg fort bunnslam. For Jeg vil heller råde deg til å begynne med Hansa Pilsner eller Fatøl. Hvis du liker Fatøl, så kan jeg også anbefale Frydenlund.

Det billigste jeg vet om, er Seidel. Men det smaker syrevann.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Neida ei øl i timen er ikkje noke problem.

Det koster vanligvis ca 25 kr per boks litt avhengig av type øl.

Du treng heller ikkje bruke tid på å finne vin, berre gå på polet å spør etter kva kvitvin som for øyeblikket gir medt alkohol for pengane, ddet er eit spørsmål som dei får ofte så du får god hjelp.

Lenke til kommentar

Neida ei øl i timen er ikkje noke problem.

Det koster vanligvis ca 25 kr per boks litt avhengig av type øl.

Du treng heller ikkje bruke tid på å finne vin, berre gå på polet å spør etter kva kvitvin som for øyeblikket gir medt alkohol for pengane, ddet er eit spørsmål som dei får ofte så du får god hjelp.

Hvor mye vil jeg merke å ta en øl i timen? :p

Og 4,7% er vanligst?

Lenke til kommentar

4,7% er maks alkoholstyrke for butikkøl. Dei fleste øltypane i butikk ligger på mellom 4,5 og 4,7%.

Kor mykje du vil merke vil variere litt frå person til person. Normalt sett så vil ein også ofte drikke dei fyrste øla litt raskare og dei siste øla litt saktare. Det er svært få som klarer å posjonere ut drikkinga heilt jamnt utover kvelden.

Det er mykje lettare å snakke om alkoholmengden. Ei glasflaske (0,3 l) med øl tilsvarer nøyaktig 1 alkoholeinheit, ein halvliter tilsvarer 1,5 alkoholenheiter.

Ein alkoholenheit er 1,5 cl med rein alkohol (100%).

Så ein 6 pack med bokser (3 liter øl) utgjer då 9 alkoholenheiter eller 0,36 liter med 40 % sprit (ei halvflaske).

Ved bruk av ein av promillekalkulatorane (som du finn overalt på nettet) så får eg at du som mann på 65kg vil få ei promille på 1,41 dersom du drikk 6 bokser med øl over 6 timer.

1,41 i promille tilsvarer å være godt full. Ved over 1 i promille får du typisk problemer med balanse og taleevne, altså at du sjangler og snakker utydelig. Det er også ved dette nivået du kan få problemer med humøret og bli enten sint eller trist av ingenting.

Om du posjonerer øla utover 9 timar slik at det tilsvarer 1 alkoholeinheit per time så skal du i teorien få ei promille på 0,96, altså like før du begynder å sjangle, og før du risikerer å bli trist eller sint.

For dei fleste så vil "komfort promillen" ligge mellom 0,5 og 1,0.

Men for å være heilt ærlig, du klarer ikkje å styre inntaket så nøyaktig. Når du kjem i stemninga så kjem du til å drikke slik som du vil, uavhengig av kva du har planlagt på forhånd.

Her er det ein stor fordel at du drikk øl og ikkje sprit, då styrer det seg litt sjølv slik at du ikkje klarer å drikke så forferdelig fort. Du kan fortsatt klare å drikke fort nok til at du blir stupfull, men det er ikkje så lett som dersom du drikk sprit.

Så min anbefaling er at du drikk i normalt temp der du super ofte av ølglaset, men utan å styrte nedpå. Så tar du drikketempet etter kva dei andre gjer. Dersom du drikk fort og blir tidlig full så er det ikkje værre enn at du sparer den eller dei siste ølboksane til ein anna gong. Det er ikkje slik at du må drikke opp alt på same festen.

Lenke til kommentar

4,7% er maks alkoholstyrke for butikkøl. Dei fleste øltypane i butikk ligger på mellom 4,5 og 4,7%.

Kor mykje du vil merke vil variere litt frå person til person. Normalt sett så vil ein også ofte drikke dei fyrste øla litt raskare og dei siste øla litt saktare. Det er svært få som klarer å posjonere ut drikkinga heilt jamnt utover kvelden.

Det er mykje lettare å snakke om alkoholmengden. Ei glasflaske (0,3 l) med øl tilsvarer nøyaktig 1 alkoholeinheit, ein halvliter tilsvarer 1,5 alkoholenheiter.

Ein alkoholenheit er 1,5 cl med rein alkohol (100%).

Så ein 6 pack med bokser (3 liter øl) utgjer då 9 alkoholenheiter eller 0,36 liter med 40 % sprit (ei halvflaske).

Ved bruk av ein av promillekalkulatorane (som du finn overalt på nettet) så får eg at du som mann på 65kg vil få ei promille på 1,41 dersom du drikk 6 bokser med øl over 6 timer.

1,41 i promille tilsvarer å være godt full. Ved over 1 i promille får du typisk problemer med balanse og taleevne, altså at du sjangler og snakker utydelig. Det er også ved dette nivået du kan få problemer med humøret og bli enten sint eller trist av ingenting.

Om du posjonerer øla utover 9 timar slik at det tilsvarer 1 alkoholeinheit per time så skal du i teorien få ei promille på 0,96, altså like før du begynder å sjangle, og før du risikerer å bli trist eller sint.

For dei fleste så vil "komfort promillen" ligge mellom 0,5 og 1,0.

Men for å være heilt ærlig, du klarer ikkje å styre inntaket så nøyaktig. Når du kjem i stemninga så kjem du til å drikke slik som du vil, uavhengig av kva du har planlagt på forhånd.

Her er det ein stor fordel at du drikk øl og ikkje sprit, då styrer det seg litt sjølv slik at du ikkje klarer å drikke så forferdelig fort. Du kan fortsatt klare å drikke fort nok til at du blir stupfull, men det er ikkje så lett som dersom du drikk sprit.

Så min anbefaling er at du drikk i normalt temp der du super ofte av ølglaset, men utan å styrte nedpå. Så tar du drikketempet etter kva dei andre gjer. Dersom du drikk fort og blir tidlig full så er det ikkje værre enn at du sparer den eller dei siste ølboksane til ein anna gong. Det er ikkje slik at du må drikke opp alt på same festen.

Vi endte da opp med å kjøpe en flaske vodka smirnoff tror jeg det var, 37,5% på 5dl. Skal blande med cola. Har dere noen tips? Endret av BananKrem
Lenke til kommentar

Drop å blande vodka med cola. Cola bør du i utgangspunktet kun blande med sprit som har smak.

Så eg anbefaler at du blander med fruktbrus i stadenfor.

Brusdrunker blir aldri skikkelig gode, men det er vanskelig å anbefale blandevatn utan å vite kva du liker.

Så det einaste eg vil anbefale er at du har med nok blandevatn. Ikkje mindre enn 1 liter brus til 0,5 liter sprit. Brus er billig så det er ingenting å spare på.

Lenke til kommentar

Synes vodka er bedre med battery/red bull enn cola. Juice og sitronbrus funker også. Ikke særlig originalt, men det går. Husk å ta det rolig da. Du kan bli rimelig kanon om du drikker for fort. Dama bør ikke drikke like mye som deg.

Det var dama som ville ha cola da hun liker å bruke det. Jeg vet ikke da jeg ikke har blanda noe før.

Eksempel på hvordan jeg bør fordele? Dama tåler en god del, men aner ikke hva jeg selv tåler. Bare drukket meg brisen på rusbrus og drukket små mengder vodka, whiskey, vin osv tidligere.

Men det blir gøy :)

Lenke til kommentar

Siden du har Vodka kan du gjerne prøve noen drinkmikser, som Tom Collins eller Long Island Ice Tea:

535078-10-1274334867756.jpg8457.gif

Vodka, en skvett Tom Collins og sitronbrus av favorittmerke fungerer helt greit. LIIT gjør du med Vodka, en skvett LIIT, en dæsj cola og resten sitronbrus. Greit om du ber de du skal på fest til å mekke noen isbiter, da blir det knall! (Drinkmiks fås kjøpt på Rema og Rimi og whatever, står som regel i nærheten av øl/brus eller enkelte steder ved saft av en eller annen grunn)

Når det gjelder fordelingen så...er det litt vanskelig å si. Om du bruken noen av miksene jeg nevner over så kan det for føles som å drikke saft så anbefaler å ta det knusende med ro, da du nevner at du ikke er så vant med å drikke. Om noen på festen sier du bør ta det med ro fordi du er for full, så er du sannsynligvis for full til å høre på de, men det er da sånt man lærer av :D

Lenke til kommentar

Kjøpte smirnoff vodka 37,5%, og brukte burn til å blande når jeg ikke drakk fra flaska.

Ble rimelig full vil jeg si og fikk drikke fra mange andre også. De fleste der var veldig drita da. Husker ikke stort, men det var gøyalt :)

Endret av BananKrem
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...