Gå til innhold

Kitkat og SDkort

Anbefalte innlegg

Har lest at Kitkat har en del restreksjoner mot sdkortet, og lurer derfor om følgende fungerer:

Kopiere filer / mapper fra NASet mitt til sdkortet via feks ES File explorer.

Flytte rundt på filer og mapper med ES.

Laste ned lovlige torrents direkte til sdkortet med feks utorrent.

Vet at det går an med root, men dersom jeg kjøper meg ny Androidtelefon ønsker jeg ikke å roote denne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan gjøre hva du vil med ES file explorer versjonen som nå et ute og externalsd card i kit kat 4.4.2.

Med ES : Jeg kan opprette filer mapper på extsdcard rootnivå , kopiere hele mapper og filer fra lan/smb til extsdcard.

Jeg bruker dette på Samsung S4 med KitKat.

Og for å være helt sikker på det jeg sier prøvde jeg det over i praksis rett før jeg skrev dette.

For noen versjoner siden har utvikleren lagt inn og tilpasset programmet til de nye writeexternal storage classes i android 4.4.

Edit:

Og helt stock (unrooted) S4 med 4.4.2.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan gjøre hva du vil med ES file explorer versjonen som nå et ute og externalsd card i kit kat 4.4.2.

Med ES : Jeg kan opprette filer mapper på extsdcard rootnivå , kopiere hele mapper og filer fra lan/smb til extsdcard.

Jeg bruker dette på Samsung S4 med KitKat.

Og for å være helt sikker på det jeg sier prøvde jeg det over i praksis rett før jeg skrev dette.

For noen versjoner siden har utvikleren lagt inn og tilpasset programmet til de nye writeexternal storage classes i android 4.4.

Edit:

Og helt stock (unrooted) S4 med 4.4.2.

Takk for test og svar! Men jeg fikk lånt en Note 2 med 4.4.2 og der kunne jeg kun opprette filer / mapper. Ikke slette eller koperie filer fra NASet mitt. Litt usikker på hva jeg kan forvente nå. Mobilen jeg tenker på å kjøpe er Note 3 Neo.

Lenke til kommentar

Jeg tok copy av en delt mappe på min Windows server.

Browser via ES lan og logget inn på smb share.

Og gikk tilbake til sd kort og pastet den folder inn på externalsdcard sitt root nivå.

Smb tilkopling må jo settes opp med gyldige rettigheter fra ES da.

Om det er en nas eller noe annet må det brukes smb med autentifisering satt opp riktig i ES klienten.

Editert 2.

Sorry , skiver fra nettbrett som insisterer på ikke helt god stavekontroll.

Eneste jeg kan si er jeg ikke har noe problem lenger med ES file explorer og den endrede write external storage flass opsjonen i 4.4.

Det var et problem den første måneden etter at 4.4.2 ble released til S4 , men som sagt fikset de det.

Men uansett en fil behandler er et spesielt tilfelle da den skal ha aksess til hele , eller så er det ikke en file manager lengre.

Andre programmer kan jeg ikke uttale meg om.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg finner ikke denne opsjonen du prater om i ES File Explorer eller på telefonens innstillinger. Nyeste versjon av ES. Uansett merkelig at jeg kan opprette en mappe hvor som helst på SDkortet, men ikke slette eller flytte noe som helst. Klikker jeg properties på en mappe, står det at jeg har både R/W på mappen, gjelder egentlig alle mapper.

Kanskje ett annet problem med telefonen jeg har lånt..?

Takker igjen for ett godt svar!

Lenke til kommentar

http://anythingbutipod.com/forum/showthread.php?t=69527

Altså , bare for å ha det klart.

Man sitter med telefonen , kopler seg opp med telefonen til et fileshare på en NAS, Windows/Linux-server eller PC.

Fra telefonen kopiere stuff til seg selv ved hjelp av programmet ES explorer.

Første man må verifisere da er share og access control og credentials.

Så må man sette dette opp i ES explorer med ip-adresse slash sharenavn samt bruker og passord med rettigheter.

Lenke til kommentar

Ja, jeg går på lan, scanner, finner naset, finner filene, kopierer, går på lokal, extsdcard og paster inn der. (Alt gjøres i ES på telefonen)

Dette er måten jeg alltid har gjort det på. Jeg har aldri satt opp noe slikt i ES før.

Lenke til kommentar

Du må iallefall bruke shares og brukernavn/passord mot Windows 7/8 maskiner i server properies for å få tilgang til noe.Jeg kommer f.eks ingensteds på C$ og andre administrative shares.

NAS boksen din sitt share har kanskje everyone tilgang , den er vel og linux basert. Og da går det som du sier med å bare browse inn på via scan lan og anonymous tilkopling.

Men uansett det var kitkat, ES og external sdcard som var saken. Og det funker helt fint her hos meg.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

http://www.change.org/petitions/samsung-fix-android-4-4-kit-kat

Får være glad jeg ikke får kit kat på min Note 10.1 2012 Ed.

Estrongs har en løsning / workaround som funker for flere.

Ref tråd hos Storage Explorer

http://support.solidexplorer.pl/responses/kit-kat-442-issue

Kan jo legge til at WIMP offline storage på eksternt sd kort funker (som er media filer i wimp dedikert uid mappe)

Nå har jeg ikke helt skjønt hvorfor man skal laste torrent til mobil og ikke til f.eks PC. Det må jo suge ressurser.

Lenke til kommentar

Ja, synes det var merkelig av google å legge til slike restreksjoner. Jeg skjønner poenget deres, fjerner man en app, skal alle filene til appen også bort. Men dette ødelegger for en del andre apps.

For torrents er det 2 workarounds, den ene er root, den andre er å bruke mappen til torrentprogrammet (Android/data/XXXX). Her skal torrentprogrammet ha rettigheter.

Men sistnevnte blir litt klussete når man helst vil ha filene under egne mapper (Video, Musikk ol)

Torrent til mobil er ikke så ille på ressusjene, veldig greit om man er hos en venn og må ha tak i en fil til en filmkveld. Spes om man har tilgang til lukkede sider ol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...