KOA1 Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 Et år, mer eller mindre (les mer) ufrivillig i grønne klær nærmer seg med stormskritt! Skal til Setermoen... Spørsmålene er som følger, i millitæret, hva og når spiser man? Hvordan er muligheten for trening? Tenker sånn på fritiden. Som over middels opptatt av trening og kosthold så er jeg smånervøs... Noen som har hvert der å oppnådd gode resultater (treningsmessig) uansett? Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 Setermoen, der har jeg selv vært, selv om det er blitt 4 år siden. Trening: Setermoen har et veldig bra styrkerom som er gratis tilgjengelig hver eneste dag frem til kl 22 (?). Her finner du også noen idrettsassistenter om du skulle ha hjelp med treningsprogram osv, dersom det skulle være et behov for sånt. Mat: I garnison, dvs når du ikke er på øvelse \ i felt, så er det frokost, lunch og middag i en messe som sies å tilhøre en av de bedre i landet. Jeg var ihvertfall meget godt fornøyd med maten, særlig lunchen. Mye kylling og proteinrik mat, samt en del salat, egg og andre go'saker. Middagene er stort sett vanlig norsk husmannskost, med små innslag av spesielle fiskemåltider innimellom. Frityrstekt ørrethale fikk ihvertfall meg til å snu i døra og kjøpe mat på velferden en gang. Ellers er det jo en militær hinderløype du helt sikkert kan bruke etter eget ønske på fritiden, samt mye muligheter for løping i skog og mark. Litt avhengig av tjenesten du er innkalt i, så blir det helt sikkert en del marsj med sekk, noe som går særlig på kjernemuskelatur og bein. Om du er veldig opptatt av å opprettholde en stor muskelmasse, så vil nok utfordringen ligge i å finne tid \ ork til egentrening etter tjeneste - særlig i rekrutten som har mange lange kvelder. I tillegg vil det tidvis være lite mat og søvn under øvelser. Men anbefaler å ta imot året med et åpent sinn, kan navngi flere som kom inn samtidig med meg "til de drittgreiene her", og som fortsatte som grenaderer eller til og med befalsskolen i etterkant. Det blir hva en gjør det til. Lykke til. Lenke til kommentar
HelloGoodbye Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 Frokost: Rundt 0600-0700 Lunsj: Rundt 1100-1200 Middag: Rundt 1530-1630 God og næringsrik mat de fleste steder (noen steder er bedre enn andre). Til lunsj og middag er det som regel alltid nok av grønt å velge i. Jeg spiser nå sunnere i messa enn jeg gjør hjemme... I felt spiser man feltrasjon av typen Drytech. Mellom 450-800 kcal i en rett. Smaken er okei. Noen øvelser får man nok av mat, andre ganger ikke... Hvor god tid man har til trening avhenger litt av hvilken type tjeneste du skal inn i. Men etter rekruttskolen er det som oftest gode muligheter for trening etter endt tjeneste (som er rundt 1600-1800 om det ikke er øvelse eller kveldstjeneste). Bra treningsrom og utendørs-løyper etc. i de fleste leirer. Det er vel få som blir i dårligere form av å være i militæret ihvertfall... Lenke til kommentar
KOA1 Skrevet 8. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2014 Tusen takk for gode svar begge to! Jeg har absolutt ikke lyst til et år i millitæret, men siden det engang ble sånn så er jeg fast bestemt på å dra med en positiv innstilling å gjøre det beste utav det! Ser heller på det som en mulighet til å komme i superform med mange nye erfaringer klar for videre studier! Til info så er tjenesten sanitet... (som ikke gjør det særlig bedre..) Men men, tar det med et smil Lenke til kommentar
*F* Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 Manglende mulighet for trening er nok det siste man burde bekymre seg for. De fleste leirer har nok både treningsenter, hinderløyper og idrettsplasser til gratis disposisjon, ikke nok med at man får trene så mye man vil på fritiden, til og med under tjeneste får man trent en god del. 2 Lenke til kommentar
KingArms Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 På de nyere kasernene på Setermoen er det vel også mulighet for å lage egen mat? Har hvertfall hørt at det var noe mer enn bare en micro som vi hadde på Skjold. Det skal ikke være umulig å få trent og hatt et godt kosthold i forsvaret. Selv om det kan være perioder der kosthold og trening bare må ta en liten pause, bare noe man må akseptere. Oppsatt på vogn, som du sikkert blir i saniteten er det alltids mulighet for å f.eks ta med en brenner og noe kylling som kan stekes Lenke til kommentar
KOA1 Skrevet 10. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2014 Høres bra ut! Takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå