Gå til innhold

Riktig lønn for sivilingeniør med 2 års ansiennitet?

Anbefalte innlegg

Når jeg tilbyr startlønn så legger jeg den ofte 10-20% under det snittet av mine ansatte tjener. Litt avhengig av hvor lukrativ kandidaten er og hvilken rolle han får i organisasjonen. Jeg ansetter av prinsipp ikke ny-utdanna mennesker fordi jeg ønsker at folk skal ha en viss forståelse for arbeidslivet før jeg tar dem til meg å lærer dem opp. Men når folk kommer å forhandler på startlønnen (den er dog litt høyere enn det du er tilbydt) så får jeg litt avsmak og minner på at første lønnsforhandlingen kommer ved endt prøvetid. Fremtil du har utrettet noe for firmaet er du ikke verdt en dritt, det er ufattelig vanlig å tro noe annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[...]Jeg[...]minner på at første lønnsforhandlingen kommer ved endt prøvetid.

Akkurat dette er det litt forskjellig praksis på.

Eg er heilt enig i at det er mest korrekt at ein får fastsatt lønna etter prøvetida når ein har bevist kva ein er god for. Men eg ser også at det er mange som ikkje får lønnsforhandling etter prøvetida og som dermed blir "bondefanga" med for lav grunnlønn.

Dersom ein starter i ny jobb med ny grunnlønn så vil lønnsveksten gå svært sakte (sidan ein ofte får lønnstillegget i prosent), for mange ansatte som sitter i ein jobb der dei starta med lav lønn så blir dei nesten tvinga til å søke på ein ny jobb for å få ein ny sjangse til ei meir rettferdig grunnlønn (etter kva kompetansen, dyktigheit og lokal konkurranse tilseier er passelig lønn).

Det viser seg gang på gang at å være lojal ovanfor arbeidsgiver gir svært lav lønnsauke, vil du ha god lønn så må du aktivt leite etter betre jobbtilbud og være klar til å hoppe over til ein arbeidsgiver som betaler betre så fort du finner/får eit betre tilbud.

Den tida der folk fekk seg ein jobb og blei der til dei pensjonerte seg er nok definitivt forbi.

Lenke til kommentar

Det er ikke forbudt å kreve ei lønnsforhandling etter endt prøvetid. Jeg justerer vertfall ikke opp startlønnen før noen er ansatte :-)

Det er bare ett tankekors i fra min side.

Veldig interessant innspill du kommer med.

Litt status fra møtene jeg har hatt:

- Sjefen har blitt kneblet siden jeg er ny i hans avdeling, personal som kjører showet

- Personal er "kneblet", hvor de bare svarer at det er firmaets policy bla bla bla (Hva er jobben din igjen...?)

Men dere traff på noe her, når jeg sa til sjefen at jeg ikke viste hvor aktuelt dette var, så kom han med at etter prøvetiden kan han justere meg utfra hvordan jeg gjør jobben.

Han vet hva jeg er god for, men synes det er rettferdig å få se det selv enn å høre det fra andre.

Lenke til kommentar

Fra dagens næringsliv.

Energi Olje: Må jobbe hardere for å få jobb.

Som DN skriver fredag peker ny statistikk fra Statistisk sentralbyrå (SSB) mot et markant skifte i investeringene innen næringene for rørtransport og utvinning av olje og gass neste år. Investeringene anslås til 182,4 milliarder kroner fra oljeselskapene selv. Det er 25,8 milliarder lavere enn anslaget på samme tid ifjor.

Oljebransjen har tydeligvis en nedtrappingsperiode. Det kan være mange faktorer som påvirker hvor mye de ønsker å gi i lønnstilbud, f.eks. endring i markedet og god tilgang på ferdigutdannede.

Lenke til kommentar

Jeg begynte med en grunnlønn i overkant av 600 000 da jeg var nyutdannet (petroleumsbransjen, bachelorgrad). Feltingeniør da—så litt mer jobb og ansvar enn en vanlig "kontoringeniør". Synes tilbudet ditt var litt lavt, men det er òg mye annet som er viktig (karrieremuligheter mm).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...