Mephisto- Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 Hei, Jeg har vært i et trainee program første året i firma, deretter 1 år i en stilling. Nå har jeg fått tilbud på denne nye stillingen, og de har tilbudt meg en lønn på 480 000,-. NITO og Tekna mener at nybegynnerlønn for mastergrad er henholdsvis 513 000,- og 530 000,-. NITO representanten på jobben sier at dette er standard for masterutdanna med 2 års ansiennitet. Hva synes dere? Er dette OK? Er så klart ikke lite penger, men om jeg får mindre enn nyutdanna synes jeg det er dårlig. Takk på forhånd Lenke til kommentar
War Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 Har bekjent i samme posisjon med bachelor og der ligger det på 420. Ser ikke så ille ut, kona har 460 før årets lønnshopp som lektor med tillegg (master +1 ekstra år + ped) Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 Husk at startlønna er ofte sett på den som den viktigste lønnsforhandlingen din. Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 8. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2014 Husk at startlønna er ofte sett på den som den viktigste lønnsforhandlingen din. Akkurat derfor jeg tar meg litt bry med å undersøke og å diskutere med sjefen. Men vanskelig når man har lite å sammenligne seg mot Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 Du kan jo si at du hadde forventet å ligge nærmere Teknas statistikk på startlønn. Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 "NITO og Tekna mener at nybegynnerlønn for mastergrad er henholdsvis 513 000,- og 530 000,-." Synes det hørtes mye ut, eller kanskje jeg tjener for lite som ligger i det sjiktet med bachelor og seks års erfaring. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 De som gikk ut med treåring elektroingeniør i år på HiSt hadde startlønn rundt 470k. Så 480 med master + 2 års erfaring er lite (sett at du ikke bor i en liten by eller noe slikt) Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 8. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2014 "NITO og Tekna mener at nybegynnerlønn for mastergrad er henholdsvis 513 000,- og 530 000,-." Synes det hørtes mye ut, eller kanskje jeg tjener for lite som ligger i det sjiktet med bachelor og seks års erfaring. Her er jo så klart bransje også en faktor jeg har glemt å ta med. Dette er i oljeindustrien. Lenke til kommentar
indigo Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 Aldri godta første lønnstilbud med mindre du er desperat etter penger. Debattèr for bedriften at nettopp du er verdt mer enn standard lønn pga xx. Det er lett om du tror på deg selv! Enten vil bedriften ha deg, eller ikke. Mtp du allerede er blitt tilbydt jobb med 480k vil dette enkelt kunne argumenteres for å øke til 500k+. Er du ikke verdt de 20k+ ekstra i året, er du ikke effektiv nok eller var heldig som fikk jobbtilbud. Kan også nevne at om arbeidsgiver ikke er åpen for lønnsøkning første året, kan det være greit å avtale året før at om man gjør det så og så bra, vil årslønn økes med minimum x per år. Vil tro du kan klare helt opptil 550k, om du kan ordkløveriet dette krever. Lykke til og stå på! Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 "NITO og Tekna mener at nybegynnerlønn for mastergrad er henholdsvis 513 000,- og 530 000,-." Synes det hørtes mye ut, eller kanskje jeg tjener for lite som ligger i det sjiktet med bachelor og seks års erfaring. Her er jo så klart bransje også en faktor jeg har glemt å ta med. Dette er i oljeindustrien. Ah, da er du straks i en annen kategori enn meg, Mephisto-. Tallene er ikke så usannsynlig da tror jeg. Lenke til kommentar
Itek Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 Jeg synes dette virker litt lite. Jeg er nyutdannet med mastergrad om en ukes tid. Ser at startlønn blandt venner varierer 470-570, de fleste ender på ca 490-520 Ville mene at etter to år relevant erfaring burde du få noe mer, men kommer jo litt an på hva du hadde tidligere. Dessuten er jo ikke arbeidsmarkedet det beste for tiden for oss ingeniører i oljebransjen. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 Slikt er nok veldig avhengig av bransje/fag.. Såvidt jeg vet kan startlønn for en med mastergrad være alt fra 420 til 600 tusen avhengig av fag og arbeidsgivrr. Tallene fra nito og tekna er basert på gjennomsnittet fra alle deres medlemmer. Og sånn ellers mener jeg det kan være en bedre strategi å takke ja til denne startlønna og heller argumentere for et større lønnshopp etter feks prøvetid når du virkelig har fått vist at du kan gjøre en forskjell i firmaet. Det er litt hardt å si det, men med nyutdannede kan en få nesten hva som helst, og det er altfor ofte ei dårlig investering. De kan straffe seg å være for høy på pæra når man er helt fersk.. Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 8. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2014 Aldri godta første lønnstilbud med mindre du er desperat etter penger. Debattèr for bedriften at nettopp du er verdt mer enn standard lønn pga xx. Det er lett om du tror på deg selv! Enten vil bedriften ha deg, eller ikke. Mtp du allerede er blitt tilbydt jobb med 480k vil dette enkelt kunne argumenteres for å øke til 500k+. Er du ikke verdt de 20k+ ekstra i året, er du ikke effektiv nok eller var heldig som fikk jobbtilbud. Kan også nevne at om arbeidsgiver ikke er åpen for lønnsøkning første året, kan det være greit å avtale året før at om man gjør det så og så bra, vil årslønn økes med minimum x per år. Vil tro du kan klare helt opptil 550k, om du kan ordkløveriet dette krever. Lykke til og stå på! Det som er interessant er at allerede nå kommer seniorer til meg for hjelp, og han ene har kommentert at jeg burde ha om så like mye som han i lønn i en diskusjon om dette. Så føler jeg har gjort en god jobb og at jeg er verd mer. Hører jo alt fra alle som tjener fra ingenting til millionene med mastergrad, men inntrykket jeg har fått er at det er flere ting som spiller inn. Får meg nok jobb mot millionlønn om jeg reiser mye og jobber mye. Men dette er 8-4, frivillig reise og mulighet til å reise offshore etter eget ønske. Så det er midt i blinken for meg og min familiesituasjon Skal droppe innom sjefen på Tirsdag og høre om han har samme inntrykket av meg, og hvorfor jeg i så fall skal havne på minstelønn. Lenke til kommentar
indigo Skrevet 9. juni 2014 Del Skrevet 9. juni 2014 (endret) Det var fantastisk godt å høre, du! Garantert velfortjent etter egen arbeidsinnsats. Vær stolt av deg selv, Mephisto-! Du har en veldig god start innad i firmaet, og husk; om arbeidsgiver ikke er interessert i å øke basislønn første året, få det skrevet ned hvor mye du evt går opp året etter (det er også en super motivator for å stå på videre) Hvor mye i året trenger du for å bli "lykkelig"? Hvor mye trenger du for å bli "fornøyd"? Godtar du 480k om dette er endelig? Hva er minstekravet ditt etter 480k evt? Spør av nysgjerrighet. Hjelper deg gjerne videre på veien til rikdom, du har potensiale og dette ser seniorene også! Stå på videre Endret 9. juni 2014 av indigo Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 9. juni 2014 Del Skrevet 9. juni 2014 De som gikk ut med treåring elektroingeniør i år på HiSt hadde startlønn rundt 470k. Så 480 med master + 2 års erfaring er lite (sett at du ikke bor i en liten by eller noe slikt) 470 i startlønn ? I mitt hode hørtes det ganske så høyt ut.. Jeg gikk ut med 390 for 4 år siden Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 9. juni 2014 Del Skrevet 9. juni 2014 De som gikk ut med treåring elektroingeniør i år på HiSt hadde startlønn rundt 470k. Så 480 med master + 2 års erfaring er lite (sett at du ikke bor i en liten by eller noe slikt) 470 i startlønn ? I mitt hode hørtes det ganske så høyt ut.. Jeg gikk ut med 390 for 4 år siden Alle som startet i Siemens i Trondheim fikk 470 sier de. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. juni 2014 Del Skrevet 9. juni 2014 Husk at startlønna vil også variere litt med korleis arbeidsmarkedet er. Dersom det er få kvalifiserte søkere så blir startllnn ofte høgare enn dersom bedrifta har mange kvalifiserte søkarar. Eit tips kan være at du får avtalefesta ny lønnsregulering når du er ferdig med prøvetida. På den måten forplikter ikkje arbeidsgiver seg til å betale deg så mykje før du beviser at du er egna til stillinga og blir fast ansatt med ordinær oppsigelsestid. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 9. juni 2014 Del Skrevet 9. juni 2014 De som gikk ut med treåring elektroingeniør i år på HiSt hadde startlønn rundt 470k. Så 480 med master + 2 års erfaring er lite (sett at du ikke bor i en liten by eller noe slikt) 470 i startlønn ? I mitt hode hørtes det ganske så høyt ut.. Jeg gikk ut med 390 for 4 år siden Alle som startet i Siemens i Trondheim fikk 470 sier de. Meget mulig, kanskje de har bestemt seg for å være veldig generøs. 470 høres mye ut som snitt for et kull med bachelor. Rent bortsett fra dette så synes jeg vel diskusjonen har tatt en ganske rar vending, jeg klarer ikke helt å se om indigo er ironisk eller ikke. Opplæring og arbeidsoppgaver vil jo også spille en stor rolle, utfører man i praksis senioroppgaver eller blir man fortsatt gitt "velkomst oppgaver". Uansett, det vil jo variere stort fra selskap til selskap. Noen er mer forsiktige med startlønn fordi de er redd for å gå på en smell med ferske ansatte. Andre fokuserer veldig på snittlønn for å være konkurransedyktige da de er redd for å miste folk til selskaper de konkurrerer med. 480 er ingen dårlig lønn, og i dette tilfellet så er det jo også snakk om mulighet for reise offshore, da er det ikke overraskende at man er forsiktig med grunnlønnen. Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 9. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2014 Det var fantastisk godt å høre, du! Garantert velfortjent etter egen arbeidsinnsats. Vær stolt av deg selv, Mephisto-! Du har en veldig god start innad i firmaet, og husk; om arbeidsgiver ikke er interessert i å øke basislønn første året, få det skrevet ned hvor mye du evt går opp året etter (det er også en super motivator for å stå på videre) Hvor mye i året trenger du for å bli "lykkelig"? Hvor mye trenger du for å bli "fornøyd"? Godtar du 480k om dette er endelig? Hva er minstekravet ditt etter 480k evt? Spør av nysgjerrighet. Hjelper deg gjerne videre på veien til rikdom, du har potensiale og dette ser seniorene også! Stå på videre For å være helt oppriktig, noe jeg aldri ville sagt til sjefen så klart: Lykkelig er jeg med lønna jeg har, setter over en god del etter hver måned på sparekonto og har det veldig bra. Jeg er kanskje stereotypisk ingeniør, brenner for arbeidet uansett lønn (Ung og dum?). Men samtidig vil jeg jo ha det rettferdig lønn og "få det man kan få". Tror nok jeg godtar 480 om det ikke går noen vei, stortrives på jobben og stortrives med arbeidsoppgavene. Tror det jeg blir å prøve meg på er 530. Det er riktignok snittet til Tekna, men synes det er bra. Opplæring og arbeidsoppgaver vil jo også spille en stor rolle, utfører man i praksis senioroppgaver eller blir man fortsatt gitt "velkomst oppgaver". Uansett, det vil jo variere stort fra selskap til selskap. Noen er mer forsiktige med startlønn fordi de er redd for å gå på en smell med ferske ansatte. Andre fokuserer veldig på snittlønn for å være konkurransedyktige da de er redd for å miste folk til selskaper de konkurrerer med. 480 er ingen dårlig lønn, og i dette tilfellet så er det jo også snakk om mulighet for reise offshore, da er det ikke overraskende at man er forsiktig med grunnlønnen. Det er meningen at jeg skal gå direkte inn i prosjekt, altså ingen myk velkommen. Ikke at jeg vil ha det heller Nå er det ikke snakk om veldig mange turer i året. 4-5 turer tenker jeg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 10. juni 2014 Del Skrevet 10. juni 2014 Det er vel helt avhengig av både prosjektet og rollen man har i prosjektet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå