Avensis Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 HeiJeg har muntlig eksamen i R2 på onsdag. Oppgaven deles ut tirsdag - 24 timer før eksamen. Har noen erfaringer med muntlig eksamen i R2 å dele? Gjerne noe konkret i form av en besvarelse eller oppgave. Hvordan er det lurt å forberede seg før en slik eksamen?/Avensis Lenke til kommentar
NothingEverLost Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 Skal også opp i R2 på onsdag og lurer på det samme Lenke til kommentar
NothingEverLost Skrevet 10. juni 2014 Del Skrevet 10. juni 2014 Fikk tema "Romgeometri". Tips anyone? Lenke til kommentar
acopaco Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Jeg skal opp i muntlig eksamen i R2 på fredag, selv om jeg også hadde skriftlig eksamen i R2 for noen uker siden... Det var selvfølgelig det faget jeg ikke ønsket å komme opp i, så derfor lurer jeg på om noen har noen tips til den muntlige framføringen:- Har ikke fått oppgaven enda, men er det noe sensorene spør om hver gang?- Er det noen som har vært opp i R2 før? Hvordan det gikk og hva dere ble spurt om.- Bør jeg bruke tavla aktivt? Hvis det blir en oppgave med funksjoner er det kanskje greit å bruke GeoGebra?- Har jeg lov/er det lurt å bruke kalkulator under framføringa?Takk for svar Lenke til kommentar
NothingEverLost Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Var oppe i R2 muntlig i dag, og fikk 6! Lurt å bruke tavla aktivt ja, til å tegne og forklare. Du kan bruke kalkulator og Geogebra hvis du vil, men sensor sa til meg at han var interessert i å se -forståelse-, ikke utregninger. Dermed kan det være greit å ikke drive med mye tall og kompliserte regnestykker, men bruke mer ord når du forklarer. På en annen side, burde du nok ha med noe som du kan vise på Geogebra slik at du får vist dine "digitale ferdigheter" Når det kommer til spørsmål så begynner de med oppfølgingsspørsmål til det du har presentert. Disse er veldig lette, typ "hvorfor og hvordan ligger vektorene i forhold til hverandre hvis skalarproduktet er null"(cos til vinkelen er null, altså er vinkelen mellom de pi/2 eller 90 grader) før vanskelighetsgraden stiger etterhvert. Halvparten av tiden stilte de spørsmål fra emnet jeg hadde forbredt, mens den andre halvdelen kan være fra alle kapitler i boka. Integraler er veldig sentralt, og du bør lære deg tankegangen bak bestemt integral(grenseverdi), forklare hvorfor volumet av et omdreiningslegende er pi* integralet av (f(x)^2) dx, fortelle om de ulike integrasjonsmetodene som delbrøksoppspalting, delvis integrasjon( vise at den kommer av produktregelen), og substitusjon (kommer av kjerneregelen). Jeg ville også lært meg definisjonen av vektorproduktet og hvorfor trippelproduktet (3x3 determinanten) gir et volum. Da trenger du også definiNsjonen av skalarproduktet.(u*v= |u|*|v|*cosv). Jeg måtte også tegne et parallellepiped(vanskelig ) og fortelle hvor cosv var. De to som var før meg fikk også spørsmål om geometriske rekker og litt trig, men vet ikke helt hva. Det er lurt å snakke mye om det du blir spurt om, ikke bare si "ja" eller "nei", men snakke i fulle setninger. Jo mer du kan si av deg selv, jo bedre er det. Jeg var helt sykt nervøs, og trodde det gikk kjempedårlig under presentasjonenen siden sensor hadde helt steinansikt og så sur ut, men ikke få panikk om det samme skjer deg, for det kan hende at det bare er sånn de ser ut, og de kan gi gode karakterer likevel ) Du får seff noen "hvordan" spørsmål,men de fleste er "hvorfor". Det er ingen vanskelige lange utregninger hvertfall og du får ikke bruk for kalkulatoren din på spørsmålene. Sensuren min ba meg regne ut minst mulig, bare forklare hvordan jeg ville gjort det og hvorfor. Husk bare å få med to kompetansemål fra læreplanen i framføringa di, så går det bra med deg og:) Lenke til kommentar
acopaco Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Gratulerer med karakter 6! Har du det på standpunkt og?Skal øve godt i kveld på pensum, og lage en presentasjon i morgen når vi får vite temaet. Skal også se på de tipsene du kom med, takk for et langt og bra svar 1 Lenke til kommentar
NothingEverLost Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Takk, og ingen årsak! Nei, gjorde litt dårlig på siste vippeprøve, så endte opp med 5 i standpunkt. Var derfor gøy å få vist hva jeg er god for i dag Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Matematikk muntlig er egentlig en vits Hvertfall på et slikt nivå. Jeg syns det er rart å gi en kandidat en sekser uten å ha gitt en litt vrien nøtt, men det er vel jeg som har misforstått hva som skal belønnes i skolen anno 2014. Gratulerer nonetheless, og håp for guds skyld at jeg ikke får karre meg opp til utdanningsministerposten - for da blir det andre boller! 1 Lenke til kommentar
acopaco Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Kom også opp i romgeometri. Egentlig sånn passe fornøyd. Sliter litt med parameterframstillinger og arealer av grenset av plan, men ellers håper jeg det skal gå bra. Lenke til kommentar
acopaco Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Kom også opp i romgeometri. Egentlig sånn passe fornøyd. Sliter litt med parameterframstillinger og arealer av grenset av plan, men ellers håper jeg det skal gå bra. Kanskje det også er lurt å ta med noe fra dagliglivet? Istedenfor å bare nevne skalarprodukt, volumprodukt osv... Slik at det ikke blir en oppramsing? Lenke til kommentar
NothingEverLost Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 (endret) Matematikk muntlig er egentlig en vits Hvertfall på et slikt nivå. Jeg syns det er rart å gi en kandidat en sekser uten å ha gitt en litt vrien nøtt, men det er vel jeg som har misforstått hva som skal belønnes i skolen anno 2014. Gratulerer nonetheless, og håp for guds skyld at jeg ikke får karre meg opp til utdanningsministerposten - for da blir det andre boller! Takk, tror jeg? Føler at dette er et litt sånn "ikke tro at du er noe"-innlegg Og vrien nøtt? Hva mener du med det? Du har ikke tid til å løse kompliserte nøtter når så mye som mulig av pensum skal dekkes på 20 min. Poenget med muntlig matte er at du skal vise at du forstår teorien bak regler og utlede/bevise formler slik at du har grunnlag for å løse vanskelige nøtter senere. Det er fint å vite hvilken formel du skal bruke for å løse en vanskelig oppgave, men hvis du ikke vet hvorfor formelen "fungerer" så har du jo egentlig ikke skjønt noen ting. Som Einstein sa; en hver idiot kan vite, det vanskelige er å forstå. (Kan hende det ikke var Einstein forresten, men bra sitat likevel ) Jeg fikk spørsmål fra det som var pensum. Hva folk synes er vanskelig og lett er individuelt, men jeg synes jeg fikk en blanding av begge deler. R2 er jo ikke vanskeligere? Er ikke meningen at man skal måtte kunne ting utover det som er pensum for å få 6? Da blir det i såfall mye synsing og usaklig karaktersetting. Jeg mener helt klart at forståelse bør belønnes og ikke "det er det samme bare du kommer fram til riktig svar, bruker riktig formel og holder styr på fortegnene" Det er tross alt muntlig, ikke skriftlig. Endret 12. juni 2014 av NothingEverLost 1 Lenke til kommentar
NothingEverLost Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Kom også opp i romgeometri. Egentlig sånn passe fornøyd. Sliter litt med parameterframstillinger og arealer av grenset av plan, men ellers håper jeg det skal gå bra. Kanskje det også er lurt å ta med noe fra dagliglivet? Istedenfor å bare nevne skalarprodukt, volumprodukt osv... Slik at det ikke blir en oppramsing? Ja, det er nok smart å ha med litt om anvendelse/praktisk eksempler. vet ikke hva slags bok du har, men hvis du har sinus r2 så trenger du ikke tenke noe på sfæriske trekanter osv. fra 5.7 og utover, siden dette ikke nevnes i andre lærebøker og ikke er en del av kompetansemålene. Hvis du vil ha med noe bevis/utlending kan du jo f. Eks utlede hvorfor likningen for en kule med sentrum i origo er gitt ved x^2 +y^2+z^2=r^2 Angående det med parameterframstilling ble mange hos meg spurt om å forklare hva s og t stod for i parameterframstillingen for et plan. Høyrehåndsregelen er også grei å ha for seg med tanke på både hvor vektorproduktet peker, og med tanke på hvor z-aksen peker hvis du har y og x-aksen fra før. Ønsker deg uansett lykke til! Synes det var så kjipt at så få hadde skrevet tips og om hvordan matte muntlig r2 foregår på nettet da jeg skulle opp selv. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Matematikk muntlig er egentlig en vits Hvertfall på et slikt nivå. Jeg syns det er rart å gi en kandidat en sekser uten å ha gitt en litt vrien nøtt, men det er vel jeg som har misforstått hva som skal belønnes i skolen anno 2014. Gratulerer nonetheless, og håp for guds skyld at jeg ikke får karre meg opp til utdanningsministerposten - for da blir det andre boller! Takk, tror jeg? Føler at dette er et litt sånn "ikke tro at du er noe"-innlegg Og vrien nøtt? Hva mener du med det? Du har ikke tid til å løse kompliserte nøtter når så mye som mulig av pensum skal dekkes på 20 min. Poenget med muntlig matte er at du skal vise at du forstår teorien bak regler og utlede/bevise formler slik at du har grunnlag for å løse vanskelige nøtter senere. Det er fint å vite hvilken formel du skal bruke for å løse en vanskelig oppgave, men hvis du ikke vet hvorfor formelen "fungerer" så har du jo egentlig ikke skjønt noen ting. Som Einstein sa; en hver idiot kan vite, det vanskelige er å forstå. (Kan hende det ikke var Einstein forresten, men bra sitat likevel ) Jeg fikk spørsmål fra det som var pensum. Hva folk synes er vanskelig og lett er individuelt, men jeg synes jeg fikk en blanding av begge deler. R2 er jo ikke vanskeligere? Er ikke meningen at man skal måtte kunne ting utover det som er pensum for å få 6? Da blir det i såfall mye synsing og usaklig karaktersetting. Jeg mener helt klart at forståelse bør belønnes og ikke "det er det samme bare du kommer fram til riktig svar, bruker riktig formel og holder styr på fortegnene" Det er tross alt muntlig, ikke skriftlig. Var ikke sånn ment, det var mer en kritikk av måten du ble eksaminert. Selv om det er individuelle forskjeller på hva som er enkelt og hva som er vanskelig er det mulig å se for seg hva som er vanskeligere enn andre ting. y'=kx er en enklere diffligning å løse enn et komplisert uttrykk som ender med en separabel diffligning, for eksempel. Jeg antar at presentasjonen din var god siden du fikk toppkarakter, og da gir det liten mening å gi enkle oppfølgingsspørsmål på toer/treernivå, som det synes som var det du fikk basert på dine egne utsagn. Har du 6 i karakter tror jeg også du har en følelse av hva som er enkelt eller ikke. Bevisføring er fint å ta opp, ja... ble du spurt om ting av typen "utled avstandsformelen fra punkt til plan", "vis at bruk et omdreiningslegeme til å vise at volumet til en kule er 4/3*pi*r^3"? Hvis du kaller slikt lett har du baller Det er slike ting JEG ville brukt for å skille en sekser fra en femmer på muntlig. Vet ikke om du gjorde oppgaven med en bie som går på overflaten av en terning, men det er jo også en sånn oppgave som tester sekserkandidatene - selv om det kanskje er for mye forlangt å få den til 100% på kort tid (måtte gruble på den selv noen minutter før jeg så en grei måte å løse den på). Man får hvertfall innblikk i evnen til å resonnere, selv om man måtte stå fast etter mange kloke tanker. Spørsmålet er vel hvor mye man kan forvente i en stressende situasjon på en muntlig eksamen, med tidspress og det hele... Lenke til kommentar
acopaco Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Jeg sliter egentlig litt med presentasjonen til i morgen... Jeg har som sagt "romgeometri", men sliter litt med at det blir for mye: "først skal jeg vise skalarprodukt, deretter likning for en plan osv". Det blir ingen sammenheng og ingen utledninger synes jeg. Noen som har noen gode råd å gi meg?Ikke ta det alt for komplisert... Har 4 på kortet, men hadde 5 svak til jul. Det er i alle fall ikke innsats som er med på å avgjøre om en vipper opp eller ned (slik som i gym). Har jobbet med matte så og si hver helg, og det kommer ikke av seg selv. Jeg må jobbe hardt med leksene for at det skal bli resultater... Lenke til kommentar
NothingEverLost Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Matematikk muntlig er egentlig en vits Hvertfall på et slikt nivå. Jeg syns det er rart å gi en kandidat en sekser uten å ha gitt en litt vrien nøtt, men det er vel jeg som har misforstått hva som skal belønnes i skolen anno 2014. Gratulerer nonetheless, og håp for guds skyld at jeg ikke får karre meg opp til utdanningsministerposten - for da blir det andre boller! Takk, tror jeg? Føler at dette er et litt sånn "ikke tro at du er noe"-innlegg Og vrien nøtt? Hva mener du med det? Du har ikke tid til å løse kompliserte nøtter når så mye som mulig av pensum skal dekkes på 20 min. Poenget med muntlig matte er at du skal vise at du forstår teorien bak regler og utlede/bevise formler slik at du har grunnlag for å løse vanskelige nøtter senere. Det er fint å vite hvilken formel du skal bruke for å løse en vanskelig oppgave, men hvis du ikke vet hvorfor formelen "fungerer" så har du jo egentlig ikke skjønt noen ting. Som Einstein sa; en hver idiot kan vite, det vanskelige er å forstå. (Kan hende det ikke var Einstein forresten, men bra sitat likevel ) Jeg fikk spørsmål fra det som var pensum. Hva folk synes er vanskelig og lett er individuelt, men jeg synes jeg fikk en blanding av begge deler. R2 er jo ikke vanskeligere? Er ikke meningen at man skal måtte kunne ting utover det som er pensum for å få 6? Da blir det i såfall mye synsing og usaklig karaktersetting. Jeg mener helt klart at forståelse bør belønnes og ikke "det er det samme bare du kommer fram til riktig svar, bruker riktig formel og holder styr på fortegnene" Det er tross alt muntlig, ikke skriftlig. Var ikke sånn ment, det var mer en kritikk av måten du ble eksaminert. Selv om det er individuelle forskjeller på hva som er enkelt og hva som er vanskelig er det mulig å se for seg hva som er vanskeligere enn andre ting. y'=kx er en enklere diffligning å løse enn et komplisert uttrykk som ender med en separabel diffligning, for eksempel. Jeg antar at presentasjonen din var god siden du fikk toppkarakter, og da gir det liten mening å gi enkle oppfølgingsspørsmål på toer/treernivå, som det synes som var det du fikk basert på dine egne utsagn. Har du 6 i karakter tror jeg også du har en følelse av hva som er enkelt eller ikke. Bevisføring er fint å ta opp, ja... ble du spurt om ting av typen "utled avstandsformelen fra punkt til plan", "vis at bruk et omdreiningslegeme til å vise at volumet til en kule er 4/3*pi*r^3"? Hvis du kaller slikt lett har du baller Det er slike ting JEG ville brukt for å skille en sekser fra en femmer på muntlig. Vet ikke om du gjorde oppgaven med en bie som går på overflaten av en terning, men det er jo også en sånn oppgave som tester sekserkandidatene - selv om det kanskje er for mye forlangt å få den til 100% på kort tid (måtte gruble på den selv noen minutter før jeg så en grei måte å løse den på). Man får hvertfall innblikk i evnen til å resonnere, selv om man måtte stå fast etter mange kloke tanker. Spørsmålet er vel hvor mye man kan forvente i en stressende situasjon på en muntlig eksamen, med tidspress og det hele... Haha, er nok ingen baller her uansett Avstandsformelen fra punkt til plan står ikke nevnt i boka mi(sinus R2), tror den bare står i den rosa boka som heter "matematikk R2", så hadde vært veldig merkelig å få spørsmål om å utlede denne. Vet ikke helt hva du mener med "bie-oppgave", har ikke sett denne dessverre. Vise at volumet av en kule er 4/3*pi*r^3 ved hjelp av omdreiningslegende-formelen gir jo ikke mening hvis du ikke først forklarer formelen for volumet av et omdreiningslegeme, og dette fikk jeg jo spørsmål om. fikk spørsmål om å utlede formelen for delvis integrasjon også, og vise hvorfor bestemt integral ga et areal + en del annet. Høres sikkert lett ut for deg om du er mattelærer selv, men for oss elever som er under tidspress og må svare spontant, er det utfordrende nok. Jeg var oppe i R1 muntlig i fjor også (flaks ass..) og jeg tror man aldri får så spesifikke spørsmål som "vis at svaret er dette". Sensor spør om du kan fortelle om ulike temaer og det er opp til deg å få fram det du kan, og trekke inn eksempler som du finner på selv og viser på tavla, mens han avbryter med spørsmål underveis. Ganske mye mer krevende enn de som får "pingleeksamen" i religion f. eks. Jeg er enige med deg i at det skal være vanskelig å få toppkarakter, men ikke at det skal være umulig 1 Lenke til kommentar
NothingEverLost Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Jeg sliter egentlig litt med presentasjonen til i morgen... Jeg har som sagt "romgeometri", men sliter litt med at det blir for mye: "først skal jeg vise skalarprodukt, deretter likning for en plan osv". Det blir ingen sammenheng og ingen utledninger synes jeg. Noen som har noen gode råd å gi meg? Ikke ta det alt for komplisert... Har 4 på kortet, men hadde 5 svak til jul. Det er i alle fall ikke innsats som er med på å avgjøre om en vipper opp eller ned (slik som i gym). Har jobbet med matte så og si hver helg, og det kommer ikke av seg selv. Jeg må jobbe hardt med leksene for at det skal bli resultater... Mitt beste tips til nå er å ikke gjøre det så komplisert selv. Avgrens tema, og ta det overfladisk, så får heller sensor spørre dypere etterpå. Presentasjonen fungerer bare som en innledning og gir sensor et førsteinntrykk. Fortell om det du er mest selvsikker på. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Matematikk muntlig er egentlig en vits Hvertfall på et slikt nivå. Jeg syns det er rart å gi en kandidat en sekser uten å ha gitt en litt vrien nøtt, men det er vel jeg som har misforstått hva som skal belønnes i skolen anno 2014. Gratulerer nonetheless, og håp for guds skyld at jeg ikke får karre meg opp til utdanningsministerposten - for da blir det andre boller! Takk, tror jeg? Føler at dette er et litt sånn "ikke tro at du er noe"-innlegg Og vrien nøtt? Hva mener du med det? Du har ikke tid til å løse kompliserte nøtter når så mye som mulig av pensum skal dekkes på 20 min. Poenget med muntlig matte er at du skal vise at du forstår teorien bak regler og utlede/bevise formler slik at du har grunnlag for å løse vanskelige nøtter senere. Det er fint å vite hvilken formel du skal bruke for å løse en vanskelig oppgave, men hvis du ikke vet hvorfor formelen "fungerer" så har du jo egentlig ikke skjønt noen ting. Som Einstein sa; en hver idiot kan vite, det vanskelige er å forstå. (Kan hende det ikke var Einstein forresten, men bra sitat likevel ) Jeg fikk spørsmål fra det som var pensum. Hva folk synes er vanskelig og lett er individuelt, men jeg synes jeg fikk en blanding av begge deler. R2 er jo ikke vanskeligere? Er ikke meningen at man skal måtte kunne ting utover det som er pensum for å få 6? Da blir det i såfall mye synsing og usaklig karaktersetting. Jeg mener helt klart at forståelse bør belønnes og ikke "det er det samme bare du kommer fram til riktig svar, bruker riktig formel og holder styr på fortegnene" Det er tross alt muntlig, ikke skriftlig. Var ikke sånn ment, det var mer en kritikk av måten du ble eksaminert. Selv om det er individuelle forskjeller på hva som er enkelt og hva som er vanskelig er det mulig å se for seg hva som er vanskeligere enn andre ting. y'=kx er en enklere diffligning å løse enn et komplisert uttrykk som ender med en separabel diffligning, for eksempel. Jeg antar at presentasjonen din var god siden du fikk toppkarakter, og da gir det liten mening å gi enkle oppfølgingsspørsmål på toer/treernivå, som det synes som var det du fikk basert på dine egne utsagn. Har du 6 i karakter tror jeg også du har en følelse av hva som er enkelt eller ikke. Bevisføring er fint å ta opp, ja... ble du spurt om ting av typen "utled avstandsformelen fra punkt til plan", "vis at bruk et omdreiningslegeme til å vise at volumet til en kule er 4/3*pi*r^3"? Hvis du kaller slikt lett har du baller Det er slike ting JEG ville brukt for å skille en sekser fra en femmer på muntlig. Vet ikke om du gjorde oppgaven med en bie som går på overflaten av en terning, men det er jo også en sånn oppgave som tester sekserkandidatene - selv om det kanskje er for mye forlangt å få den til 100% på kort tid (måtte gruble på den selv noen minutter før jeg så en grei måte å løse den på). Man får hvertfall innblikk i evnen til å resonnere, selv om man måtte stå fast etter mange kloke tanker. Spørsmålet er vel hvor mye man kan forvente i en stressende situasjon på en muntlig eksamen, med tidspress og det hele... Haha, er nok ingen baller her uansett Avstandsformelen fra punkt til plan står ikke nevnt i boka mi(sinus R2), tror den bare står i den rosa boka som heter "matematikk R2", så hadde vært veldig merkelig å få spørsmål om å utlede denne. Vet ikke helt hva du mener med "bie-oppgave", har ikke sett denne dessverre. Vise at volumet av en kule er 4/3*pi*r^3 ved hjelp av omdreiningslegende-formelen gir jo ikke mening hvis du ikke først forklarer formelen for volumet av et omdreiningslegeme, og dette fikk jeg jo spørsmål om. fikk spørsmål om å utlede formelen for delvis integrasjon også, og vise hvorfor bestemt integral ga et areal + en del annet. Høres sikkert lett ut for deg om du er mattelærer selv, men for oss elever som er under tidspress og må svare spontant, er det utfordrende nok. Jeg var oppe i R1 muntlig i fjor også (flaks ass..) og jeg tror man aldri får så spesifikke spørsmål som "vis at svaret er dette". Sensor spør om du kan fortelle om ulike temaer og det er opp til deg å få fram det du kan, og trekke inn eksempler som du finner på selv og viser på tavla, mens han avbryter med spørsmål underveis. Ganske mye mer krevende enn de som får "pingleeksamen" i religion f. eks. Jeg er enige med deg i at det skal være vanskelig å få toppkarakter, men ikke at det skal være umulig Sammenlignet Sinus og Sigma ift denne geometrien, og forskjellene overrasker meg - det er kun basisen som er lik, resten finnes enten i den ene eller den andre. Matematikk R2 har jeg ikke. Bieoppgaven er 4.302 i Cosinus R2. Når man beviser noe så tar man alltid noe kunnskap for gitt, så jeg mener at å ta utgangspunkt i at man vet og har bevist omdreiningslegemeformelen "på forhånd", for så å bruke den til å bevise volumformelen for en kule er en helt grei oppgave. Ellers blir det jo gjerne til at man bare skraper i overflaten på pensum hvis man alltid må begynne i bunnen (og hva er EGENTLIG bunnen? Det trenger absolutt ikke å være der kapittelet starter...). Forøvrig kan jeg godt omformulere den tenkte oppgaven til "finn en formel for volumet til en kule ved å bruke et omdreiningslegeme". Det endrer jo ingen ting i praksis, siden vi alt vet hva formelen er Det er forøvrig en veldig fin oppgave, og som jeg skrev over kan man fint gi toppkarakter selv om man ikke kommer spesielt langt - det er evnen til å resonnere matematisk i en litt ukjent situasjon jeg ville hatt fatt i der, og man kan gjøre mye bra som veier opp for litt "kløning", igjen etter min mening. Forøvrig likte jeg de spørsmålene du listet opp der litt bedre, så kanskje det ikke var så ille. Problemet med muntlig er jo tiden og stressfaktoren, mens den virkelig gode, kreative matematikken gjerne er den som ikke kommer umiddelbart - og det er innslag av kreativ tankegang jeg mener man bør ha i en viss grad for de to øverste karakterene. Dessverre er det langt mellom oppgavene i bøkenme som passer inn i den "ønskedrømmen", det meste er "stapp tall inn i gitt formel X og få riktig svar", eller "kopier fremgangsmåte i eksempel Y og få riktig svar". Kunne skrevet et lengre hjertesukk om det, men det er vel noe som passer i en egen tråd... Poenget er ikke hva jeg mener er lett, jeg er såpass inne i stoffet at jeg synes omtrent 99,3% av oppgavene er enkle hvis jeg får tenkt meg om et par minutter (det eneste som har satt meg fast i Sigma R2 er noen sære romgeometrioppgaver som sikkert var eksamensstoff på 70-tallet, og en eller to diffligninger, og jeg har regnet hele sulamitten - 2500+ deloppgaver totalt). Jeg kan fortsatt føle hva som relativt sett er vanskelig Forøvrig kom jeg opp i religion den gangen for 8-9 år siden... i prinsippet langt enklere, men jeg slet mer enn jeg ville gjort på en realfagseksamen. Mulig jeg kan konkludere med at jeg aldri burde ta plass bak et kateter siden jeg er uenig i alt Lenke til kommentar
NothingEverLost Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Si ikke det. Du har jo veldig mange gode poeng, og gøy med lærere som utfordrer elevene litt. (Noen ganger hvertfall) Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Si ikke det. Du har jo veldig mange gode poeng, og gøy med lærere som utfordrer elevene litt. (Noen ganger hvertfall) Joda, poengene er glimrende, men jeg ville antageligvis gått imot det meste av det styrene rundt omkring hadde ønsket meg til å gjøre En sta og engasjert jævel som bryr seg vel så mye som de sterke som de svake i faget, det er meg - og dessverre er skolen svært orientert mot de som faller fra, mens de sterke må seile sin egen sjø, uten rare tilrettelegging for raskere progresjon o.l. Tilpasset opplæring teller bare hvis man er svak... Yuck! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå