Skjære Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 Hei! Jeg driver å tar en del bilder og jeg pleier å lagre bildene på datamaskinen. Jeg ønsker å lagre bildene en annen plass. Jeg vurderer å kjøpe meg en ekstern harddisk eller minnepenn. Er det noen fordeler eller ulemper med for eksempel å lagre bildene på en minnepenn i stedet for å kjøpe en ekstern harddisk, eller omvendt? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 Data kan vel forsvinne fra en minnepinne om den ligger ubrukt for lenge. Lenke til kommentar
Skjære Skrevet 8. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2014 (endret) Data kan vel forsvinne fra en minnepinne om den ligger ubrukt for lenge. Stemmer det? Og kan ikke data forsvinne fra en ekstern harddisk? Endret 8. juni 2014 av Skjære 1 Lenke til kommentar
myhken Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 (endret) Forsvinner ikke med det første om du kjøper en ekstern snurredisk nei. Jeg hentet akkurat ut et par filer fra en disk som var nesten 20 år gammel. Uansett, det du er ute etter er å opprettholde flere kopier av filene dine. Om du putter alle bildene på en ekstern disk, og det er det eneste stedet du har dem, kan jo en feil på disken bety katastrofe. Så anbefalingen min er å lagre dem på pcen, så en kopi på ekstern hardisk, og så en kopi på en skytjenesten som Jottacloud eller lignende. PS! Og så får du jo MYE mer plass på en ekstern harddisk enn du får på en minnepenn da. Endret 8. juni 2014 av myhken Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 En online lagringstjeneste er det beste. Lenke til kommentar
se# Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 Jeg ønsker å lagre bildene en annen plass. Minnepinner av god kvalitet har minst like bra levetid som harddisk, er mindre, men koster mye i forhold til en harddisk. Du skal ikke ta mye bilder før det blir ganske dyrt å lagre på minnepinner. Hvis du skal sikre deg godt kan du for eksempel ha to eksterne disker som du bare kobler til når du skal ta backup. Ha gjerne den ene liggende på jobb, hos en slektning el.l og bytt de om med jevne mellomrom. Men det spørs selvsagt hvor mye arbeid du vil legge i dette. Lagring i skyen er også en interessant løsning, men båndbredde og pris blir fort et problem hvis du tar mye bilder. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. juni 2014 Del Skrevet 9. juni 2014 Det er nok feil. Flash minne (nand) i en SSD har en data retension mellom så lite som 3 mnd og 10 år om unpowered. Alt etter ulike paramerere Magnetisk hdd er nok det man bør bruke. Ikke flash minne penn i hvertfall som har stort sett billigere nand/flash minne enn solid states drives. Fra en faq hos Dell: I have unplugged my SSD drive and put it into storage. How long can I expect the drive to retain my data without needing to plug the drive back in? It depends on the how much the flash has been used (P/E cycle used), type of flash, and storage temperature. In MLC and SLC, this can be as low as 3 months and best case can be more than 10 years. The retention is highly dependent on temperature and workload. 1 Lenke til kommentar
Skjære Skrevet 10. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2014 Tusen takk, alle sammen! Da går jeg i innkjøp av en ekstern harddisk 1 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 10. juni 2014 Del Skrevet 10. juni 2014 Snurredisk er det beste Kan jo såklart være feil på den, men liten sjans for det. Kanskje 2 snurredisker da ? Legg dem vekk, helst hos familie eller hos naboen viss det er viktige ting. Og så bruker du også en skytjeneste Da er du ganske sikker. Skal mye til for at serverene til skytjenesten streiker samtidig som snurredisken din tar kveld Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå