Gå til innhold

hvordan synes dere fordelingen mellom idé mann og programerer skal være?

Anbefalte innlegg

Hei.

Si at jeg har en veldig bra app idé.

Jeg legger dette ut på nett for å få hjelp til programering. Jeg finner noen jeg stoler nok på for å gå videre med Idéen. Jeg forteller Idéen å programeren syns det virker lovende. Jeg vet hva jeg skal ha hvordan det skal virke og se ut. Jeg påtar meg allslags kostnader rundt appen. Jeg blir med hver kveld under programeringen får å ha en fin flyt og som en slags støtte. Forventer ikke at noen skal slutte jobben sin eller noe. Jobbe som vanlig dette er ekstra. Etter kansje 3 til 5 mnd er jobben gjort, da er egenlig jobben til programereren over også. Litt etter service, men i bunn og grunn ferdig. Hva mener dere er riktig fordeling?

Endret av xbahr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne er obligatorisk for alle som vurderer dette: http://signalvnoise.com/posts/2188-theres-no-room-for-the-idea-guy

En ide har ingen verdi i seg selv. Det er hvordan man gjennomfører ideen. (Altså utvikler produktet, samt hvordan man markedsfører det o.s.v.)

Ønsker du å jobbe med utvikling av ideer, men ikke lage dem selv så er det beste å lære seg ting som økonomi og markedsføring. På den måten kan man ta på seg en del ansvar og faktisk ha en aktiv rolle og tilføre verdi til selskapet. Og dermed også reelt sett kunne tjene penger på tingene.

Ideer er noe alle har, så de er ikke verd noe. Det man mangler er folk som kan gjennomføre de på en god måte.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Problemet er at du nok vil ha vansker med å få noen til å programmere noe uten at det er sikkert de får betaling. Programmering er en jobb og det finnes en stor etterspørsel etter programmerere som garanterer god betaling.

Denne jobben må gjøres uansett og det må mye avklaring og møtevirksomhet til for å lage en god kravspesifikasjon når man programmerer noen andres ide. Derfor vil de fleste foretrekke å kode sine egne ideer dersom de har tid til overs.

Du bør hyre inn et selskap eller en freelance person til å gjøre dette for deg, da med avtale om betaling. Har du ikke nok tro på ideen din, så er det nok like greit å la det ligge. Har du ikke startkapital så er det ikke særlig lett (om overhodet mulig) å starte et vellykket foretak.

Husk at det å begynne for seg selv også påløper en hel del arbeid og kostnader rundt opprettelse av foretak, betaling av skatt og andre rapporteringsplikter. Du må regne med at dersom du skal ha en inntekt av dette, så må du sette deg inn i en hel del lover og regler.

Endret av process
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan virke som det bare er å spare penger, 50-70.000 så kommer man vel ett stykke. Blir all in da?

Du kan lære deg å programmere selv. Hvis appen er så enkel at den kan lages på 14 dager* av en proff klarer du det kanskje på et halvt år hvis du prøver hardt. Og da har du lært mye, så neste gang går det enklere.

* 50000 kroner / 400 kroner time / 9 timer om dagen = 14.

Lenke til kommentar

Btw, nesten ingen programmerere vil gidde å jobbe med deg hvis du ikke kan noe programmering selv. For folk med en idé som ikke kan programmere er notorisk dårlige til å være konkret nok med akkurat det de vil ha, eller så er det de vil ha åpenbart en tabbe, eller så vet de presis hva de vil ha, men neste dag vil de ha det motsatte, osv...

Husk at du skal være sjefen til vedkommende, da bør du helst kunne mer enn ham. Du kan ingenting, så vidt jeg har skjønt. Tenk om sjefen din på jobben kunne like mye om yrket ditt som et førskolebarn.

Se for eksempel her:

http://www.fiverr.com/novoal/write-android-code-for-30-minutes

I build business applications that do things like read and write to a SQLite database , send e-mails and use APIs to connect with Facebook and Twitter.

Also developing applications that display a map with markers of stores near the location of the user interacting with a web server to send the application to the locations of the stores and receiving the location from the phone user.

Hvis du ikke vet hva sqlite database er, eller API er eller hvordan du setter opp en web server, hvordan skal du kunne kommunisere godt med vedkommende? Programmerere er ofte veldig dårlige på å forklare til utenforstående.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk Tåkelur veldig konstruktivt? jeg ser problemet. Jeg har en litt vanskelig case skjønner jeg. Nå er det nesten så jeg bare legger hele Idéen ut, så kan dere selv se hvor "enkelt" det må være. Ja ja får se hvor det bærer? takk

Lenke til kommentar

Si at jeg har en veldig bra app idé.

Ser du har fått mange svar som ikke gir prosjektet ditt en sjanse, dessverre er det stor sjanse for at det stemmer. Men det er også prosjekt som lykkes, og ditt kan jo tilhøre den kategorien.

Siden du ikke ser ut til å vite noe om programutvikling kan du heller ikke estimere kompleksitet og utviklingstid. Du kan selvsagt ikke bare spørre på forumet uten å risikere at noen rapper ideen din. Det jeg ville gjort:

1. Søk grundig på Google, appstore osv for å se om noen allerede har gjort noe tilsvarende.

2. Hvis ideen er unik så prøv å snakke med noen du stoler på for å høre om andre også synes det er en god ide.

3. Prøv å finne en bekjent (selvsagt også en du kan stole på) som jobber med programutvikling/apputvikling og betal (om nødvendig) litt for å få en vurdering av kompleksitet og et estimat.

4. Gang estimatet med pi.

5. Du har nå en pris på prosjektet i timer. Et selskap tar 1000 pr time for en programmerer. Kan du friste en person med god kompetanse med inntekter pr solgte enhet el.l kan du sikkert komme langt ned, kanskje i null. Helt avhengig av prosjekts størrelse, tiltro til suksess osv.

6. Hvor mange må du selge for 5 kr pr stk (til deg) før det lønner seg?

7. Fortsatt god ide? Sett i gang!

Lenke til kommentar

Btw, nesten ingen programmerere vil gidde å jobbe med deg hvis du ikke kan noe programmering selv. For folk med en idé som ikke kan programmere er notorisk dårlige til å være konkret nok med akkurat det de vil ha, eller så er det de vil ha åpenbart en tabbe, eller så vet de presis hva de vil ha, men neste dag vil de ha det motsatte, osv...

Det er min erfaring også. Smarte folk med mange ideer har en tendens til å få to nye ideer så snart du har fått opp de første skjermbildene. Det er en ganske krevende måte å lage noe på, men det vil jo gå mest ut over den som til slutt må betale for utviklingstiden, samt at koden blir vanskeligere å vedlikeholde i etterkant. En prototype kunne sikkert hjulpet, selvsagt avhengig av kompleksitet på prosjektet da.

Endret av rockPaperScissors()
Lenke til kommentar

Kan virke som det bare er å spare penger, 50-70.000 så kommer man vel ett stykke. Blir all in da

Du kan lære deg å programmere selv. Hvis appen er så enkel at den kan lages på 14 dager* av en proff klarer du det kanskje på et halvt år hvis du prøver hardt. Og da har du lært mye, så neste gang går det enklere.

* 50000 kroner / 400 kroner time / 9 timer om dagen = 14.

Du får ikke en håndverker til 400 kr pr. time engang. Jeg tviler noen med høyere utdanning vil selge seg billigere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...