Gå til innhold

Usikker på utdanning

Gjest Slettet+1423

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+1423

Hei.

Først kan jeg presentere meg med at jeg er en ''beskjeden'' 19 år gammel gutt/mann som snart er ferdig med videregående i avd. Studiespesialisering med fokuset på realfag (om 12 dager fra nå).

Saken er det at jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre etter at jeg er ferdig med videregående, jeg har veldig lyst til å studere videre for å bli veterinær eller til et yrke som omhandler dyr, men det som stopper meg fra det er karaktersnittet og det at jeg mangler et fag: Matematikk R1.

I det siste har jeg vurdert å gå vgs på nytt igjen, men denne gangen i TIP for å kanskje (om mulig) utdanne meg som bilmekaniker, siden jeg nå er dritlei ting som har med skole å gjøre (det vil si det å måtte lese bøker og skrive stiler og oppgaver osv.) og fordi jeg vil arbeide med hendene. Dette er bare en av de mange forestillingene jeg har, og som jeg tenker mye på som en ''alternativ løsning'' til et yrke i livet.

Personlig liker jeg å tegne mye og lese mye bøker (men ikke gjenfortelle dem eller skrive noe om dem) og eller være mye ute i naturen. Og så kan det nevnes at jeg er mye beskjeden og stille, er ikke så veldig glad i å være sosial med folk (det avhenger av hvem det er snakk om. Bruker å være mye sosial med venner som jeg har personlig forhold til) dermed er jeg mye for meg selv.

Og så kan jeg jo avslutte med å spørre dere her på Diskusjon.no om dere har noen innspill eller formeninger om konkrete råd som kan være til hjelp for meg.

På forhånd sier jeg takk :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En doktorgrad og ikke like teori er en dårlig kombinasjon. Men det er vel godt mulig at når du velger et studie som passer deg bedre, så blir det mer spennende og lettere for deg å lære. Det er vel et fag som heter dyrepleier, mener jeg. Kortere utdanning enn veterinær, og lavere snitt for å komme inn. Det er jo også fullt mulig å ta et år eller to for eksempel i Forsvaret, mens du finner ut hva du vil, og samtidig får en pust i bakken fra skolebenken. Hvis du fortsatt er motivert for skole så kan du samtidig ta opp fag som trekker snittet ditt ned, og fag som du mangler.

Med mindre bilmekaniker er nettopp den tingen du vil, ville jeg i ditt sted heller ventet. Det er kanskje dumt å bruke flere år på vgs som du heller kunne brukt på universitet eller høyskole, dersom det er det du til syvende og sist vil. Dette blir vel å merke min subjektive mening, men det å bruke for mange år på skole kan bli både slitsomt og lite lønnsomt.

Lenke til kommentar

En doktorgrad og ikke like teori er en dårlig kombinasjon.

Doktorgrad? Han har da ikke nevnt det med et ord?

Var av den oppfatning at veterinærutdannelsen var med doktorgrad, men ser nå at det ikke stemmer. Beklager, min feil.

Lenke til kommentar

Hadde ikke tatt vgs på nytt om jeg hadde vært deg. Det blir som å gå et steg tilbake. Det er nok ikke så uvanlig å føle sånn som du gjør nå skal du se. Mange som bruker noen år på å finne ut hva de vil.

Anbefaler deg å et år eller to på å modne. Prøve ut og se hva som kan passe deg. Ofte så kommer skolelysten tilbeke etterhvert. Man trenger bare å få vgs litt på avstand. For meg høres det ut som du er en praktiker, eller ihvertfall ønsker å bli det. Hva med å gå førstegangstjenesten, eller gå på fhs? Ellers kan jeg anbefale et år på fagskole. Der kan du ta 1-2 års programmer i design, kunst, tegning, foto, yrkesfag etc. Dette kan også være et fint springbrett for videre praktiske studier innen feks møbeldesign, arkitektur/interiørarkitektur, produktdesign eller kunstutdannelser.

Hva med å oppsøke en rådgiver på skolen?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...