Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringer med atacand/candersertan?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har gikk på Metoprolol (50mg x2) i noen år nå for å holde blodtrykk osv litt nede. (Ikke hjertefeil i seg selv.)

Men for en uke siden så ble jeg innlagt fordi jeg hadde veldig lav puls, noe som gjorde at de tok meg av, og satte meg heller på candersertan (4mg).

Det er ikke så mye informasjon å få av legen når jeg spør, og jeg ble veldig fortvila da jeg fikk høre at man ikke skulle bråstoppe på betablokkere, men må vel bare stole på dem.

Uansett, er det noen som har erfaringer fra candersertan? Åssen føler du deg evt? Hvordan er det å drikke alkohol til? (Gikk greit med metoprololen for min del.)

Vet at diskusjon.no ikke er helsepersonell, men greit å spørre noen fler enn elger med korte standardsvar.

Anonymous poster hash: 9b94b...b8f

Har gått*

Den der var grov, hehe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man slutter brått på betablokkere så går blodtrykket og pulsen opp. Men i ditt tilfelle var det nettopp det du ønsket. Dessuten er det egentlig ikke en brå slutt når du får noe annet i steden som gjør mye av det samme.

Det jeg ikke fatter er hvorfor de ikke bare reduserte dosen av metoprolol. Generelt sett har atacand færre bivirkninger, kanskje det var det de tenkte på.

Alkohol har ingenting direkte med atacand å gjøre. Kunne du drikke alkohol på metoprolol kan du også drikke alkohol med atacand. Du bør sjekke at atacand justerer blodtrykket ditt korrekt først, så det ikke blir for lavt.

Hvis man er frisk og rask ellers er fysisk aktivitet bra for å få ned blodtrykket.

Atacand i felleskatalogen: http://www.felleskatalogen.no/medisin/atacand-astrazeneca-546512

Lenke til kommentar

Vel, i følge legen ville blodtrykket gå ned når man slutta brått på betablokkeren, selvom jeg har hørt alt annet.

Jeg har også lurt på hvorfor jeg ikke bare kunne få mindre metoprolol, jeg følte meg mye tryggere på dette, jeg visste hvor mye jeg kunne drikke, hvordan jeg kunne trene, og det skal angivelig hjelpe mot migrene og angst også.

Og jeg sjekka jo metoprolol på felleskatalogen, det var derfra jeg fikk den giga-paranoiditeden, hvor det stod noe med at det var en høyere risiko for hjertesvikt og hjertedød, noe som har gitt meg utrolig mye angstanfall i det siste, men jeg kan jo heller ikke få beroligende da dèt også senker blodtrykket.

Så dette er tredje dagen jeg tar candersertan, og jeg føler meg en del slappere eller tungere i hodet. Dette startet før jeg begynte på dem, med andre ord på det tidspunktet jeg ikke tok noe, og fra dagen jeg slapp ut av sykehuset. (Panikkangst når jeg skulle ut av sykehuset, samt bilturen hjem var forferdelig.)

Dette kommer i bølger, så vet ikke hvorvidt det er bivirkninger eller angst, men det går vekk når jeg foreksempel drar på legevakten eller lignende, så heller vel litt mot angsten.

Men jeg bare tenkte på at det står at alkohol+atacand kan senke blodtrykket en del, noe jeg vet alkohol gjør i seg selv. Men av metoprolol 50mgx2 og atacand 4mg, så er det vel metoprololen som senket det meste?

Og vet du tilfeldigvis hvor lenge betablokkere sitter i kroppen sånn "abstinensmessig" om man har gått på 50mg x2 i en 3-4 år? I morgen er det en uke siden jeg ble tatt av dem, og jeg er ganske nervøs for disse abstinensene da jeg har lest (skal ikke tro på alt man leser, da.) at folk har hatt rimelig kjipe nedturer med dem.

Takk for at du tok deg tid til å svare, roet meg en del ned, hehe.

Lenke til kommentar

Jeg har også lurt på hvorfor jeg ikke bare kunne få mindre metoprolol, jeg følte meg mye tryggere på dette, jeg visste hvor mye jeg kunne drikke, hvordan jeg kunne trene, og det skal angivelig hjelpe mot migrene og angst også.

Du kan sannsynligvis få mindre metoprolol hvis du ønsker det. Be om det hos fastlegen.

Det kommer ikke noen nye abstinenser nå, en uke etter. Abstinensene kommer når medisinen går ut, metoprolol halveres på 4 timer, så maks abstinenser burde være over innen 2 dager. Uansett demper atacand abstinensene, for atacand er en så lik medisin.

Hvis du har så lavt blodtrykk at du ikke kan ta angstdempende har du kanskje (alt) for høy dose blodtrykksmedisin? Du har mye å snakke med legen om.

Lenke til kommentar

Okei, takk for svar.

Ja, jeg har en del å snakke med han om, desverre så er det ikke lett å få kontakt samt svar fra disse folka, da det er en 2-3 leger som har snakket med meg om dette.

Men uansett, riktignok sa ikke legevakten at jeg ikke "kunne" ta beroligende, men det kunne senke blodtrykket mer, og dette vektla de kanskje da jeg nevnte symptomene jeg hadde (som også kunne være angst for denssaksskyld.)

Når jeg har sjekka blodtrykket under "anfallene" (angstanfallene?) så har blodtrykket vært så godt som det kan bli, sier dem, så er nok ikke så ille som jeg skal ha det til.

Men skal snakke med legene på tirsdag (når ting åpner igjen?) så får jeg finne ut av dette, for denne tunghodete følelsen og paranoiaen orker jeg rett og slett ikke.

Kan jeg spørre; Er du lege? Du ser ut til å kunne mer enn det jeg kan søke meg rundt til innenfor dette, så er veldig betryggende det du sier.

Takk igjen for svar, flott at noen kan svare litt bedre enn legene her, hehe.

Lenke til kommentar

an jeg spørre; Er du lege? Du ser ut til å kunne mer enn det jeg kan søke meg rundt til innenfor dette, så er veldig betryggende det du sier.

Nei jeg er IKKE lege eller helsepersonell. Men jeg har hatt all slags sykdommer og spist "alt" i hele felleskatalogen, inkl propranolol (som er "broren" til metoprolol) og atacand. Og angstdempende, som du også nevner.

Skal du google må du for øvrig google på engelsk, ellers får du ikke frem noe vettugt. Selv om det som står på engelsk ikke nødvendigvis heller er vettugt.

paranoiaen orker jeg rett og slett ikke.

Med mindre du hadde paranoia før du begynte på metoprolol skyldes nok dette abstinenser eller midlertidige psykiske forhold. Det står ingenting på felleskatalogen (link over) om at atacand kan fremkalle paranoia.

Atacand (og nær sagt alle medisiner) kan gi hodepine som bivirkning, det kan være det du opplever som tunghodet følelse. Når jeg tok atacand (for hodepine) fikk jeg bare mer hodepine. Milde bivirkninger i oppstarten gir seg ofte etter noen uker.

Generelt så er atacand en nyere medisin med "færre" bivirkninger, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar

Okei.

La meg legge til, med paranoia mener jeg altså at det er mer angstanfall enn bivirkninger, som da jeg gikk ut av sykehusdøra og følte at jeg ble kvalt, bilturen hjem hvor jeg nesten holdt på å besvime og lignende. Jeg kan legge meg på senga på legevakta, og alt går vekk. Kanskje angst fordi jeg ble akuttinnlagt, noe som er rart da jeg har både vært hjerteoperert og over 10 andre operasjoner.

Men ja, jeg skal ta en prat med legene om dette her, for jeg føler at det blir sagt så mye forskjellig, og jeg lurer på hvorfor de ikke bare kunne satt ned dosen på metoprololen.

Men forløpig, vet du noe om hvem som er "hardest" av metoprololen og atacand? Med tanke på alkoholen, har du noen anelse om hvem som senker blodtrykket mest av disse ved inntak av alkohol? (Dette er jo mye synsing, men det er jo trossalt den laveste dosen av atacand og noen av de større av metoprolol, så.)

Du aner ikke hvor mye du faktisk betrygger meg nå, hehe.

Lenke til kommentar

Men for en uke siden så ble jeg innlagt fordi jeg hadde veldig lav puls, noe som gjorde at de tok meg av, og satte meg heller på candersertan (4mg).

Har ikke noe å tilføye til debatten, lurer bare på hvor lav puls du hadde. Godt trente idrettsutøvere kan jo ha ned mot 30 slag i minuttet. Det er nok ikke like farlig når lav puls kommer av fysiologisk tilpasning som når den er fremkalt av medikamenter.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Hvis du blir mye bedre av å ligge ned kan det hende du har for lavt blodtrykk. Blodtrykket øker når man ligger ned.

Men forløpig, vet du noe om hvem som er "hardest" av metoprololen og atacand? Med tanke på alkoholen, har du noen anelse om hvem som senker blodtrykket mest av disse ved inntak av alkohol? (Dette er jo mye synsing, men det er jo trossalt den laveste dosen av atacand og noen av de større av metoprolol, så.)

Det eneste jeg tror du kan gjøre da er å måle blodtrykket ditt, rett og slett. Og se at det ikke er for lavt. Alt annet blir spekulasjoner. Jeg drikker aldri alkohol, så jeg har ingen greie på det. Det er mulig du bare kan gå inn på et apotek å gjøre det, eller så må du på legesenteret.

Det jeg lurer på er hvor høyt blodtrykk du har når du ikke går på noen medisin. Jeg så på TV at bare litt lett trening (det trenger ikke være hardt) gjorde underverker ved blodtrykk som bare var lett forhøyet. Hvis du får ned blodtrykket på den måten trenger du ikke bekymre deg for medisiner.

Lenke til kommentar

Vel, grunnlaget for at jeg ble putta på metoprolol i førsteomgang var fordi jeg ble hjerteoperert når jeg var 16/17 grunnet en utposning i hovedpulsåren. Dette er fordi jeg har en diagnose hvor kvaliteten på binnevev kan være svekket, så hovedpulsåren min var på 9.5cm når den egentlig skulle være på 4(?).

Derfor ble jeg satt på metoprololen for at ikke ting ikke skulle belastes så mye, så jeg slipper å ta aortaen eller noe sånt.

Men jeg vet ikke eksakt hva jeg hadde når jeg ble lagt inn, jeg vet jeg var nedi 31 eller noe sånt, og jeg er ikke godt trent, for å si det sånn.

Men vi tror også litt at det kan ha vært eksempelvis dehydrering og at jeg har rett og slett fått panikkangst, da jeg følte at jeg skulle stryke med helt opp til legevakta før jeg ble lagt inn.

Det er jo litt rart at metoprololen skal begynne å tulle med meg etter å ha brukt den i 4 år, jeg har da tatt doesene mine akuratt som jeg skal, så er et par ting som ikke ga helt mening, hehe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Liten oppdatering:

Jeg må si jeg urinerer mye oftere enn det jeg har gjort før, her om dagen var jeg vel på toalettet 7-8 ganger, noe jeg finner litt skremmende. I dag forsøkte jeg å drikke kaffe for første gang på denne medisinen (da jeg har hørt at candesertan er vanndrivende, så ble litt usikker.) og har vel vært på do 3-4 ganger i dag allerede.

Anent enn det, så føler jeg til et visst tidspunkt nesten hver dag at jeg blir utrolig "slapp" eller "ør", selvom jeg bare går på 4mg og ikke har blodstrykksproblemer fra før.

Er dette bivirkninger som noen kjenner seg igjen i?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...