Roar Kneppen Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 Umulig for meg å si om bakdelen kom utenfor i eksponeringen eller om den ble kuttet i redigeringen. Men jeg savner den. Selv om frambeina er svært nær bildekant får man likevel følelse av at insektet i god skarphet med fine detaljer er på vei inn i bildet. For en del år tilbake ville uskarpt både foran og bak vært et helligbrøde da uskarpt kun hørte bakgrunnen til. Jeg er nok av de konservative som ville sett skarpt foran og uskarpt bak. Siden dette er makro er det ikke like enkelt hvilket er grunnen til at jeg foretrekker å bruke 500 med mer tele framfor makro på slike motiver. Tidene endrer seg så flere med meg må antagelig gi slipp på regelen om at det uskarpe kun hører bakgrunnen til. Men slik har det vært oppover i historien. Selv den store Rembrandt døde fattig og utstøtt. Impresjonistene tok over uten at det alltid hjalp på økonomien for den store pioneren blant impresjonistene, Vincent van Gogh døde også fattig om enn ikke utstøtt. Roar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg