Dragis Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Hei, Har bare tenkt aa spoerre dere om hva anbeffaler dere av Profesjonelt videoredigeringsverktøy og hva er prisen paa de?Trenger jeg noe annet enn en PC-maskin, kamera og et profesjonelt videoredigeringsverktøy for aa kunne starte et prosjekt paa en amatoer/proff.messig sett? Har ogsaa tenkt aa kjoepe et kamera, men helst brukt? Hvor anbefaller dere meg aa kjoepe det ? Dere skjoenner, jeg har ikke gjort noe som dette foer, i hvertfall ikke som en stor prosjekt, men har faktisk mulighet med aa bli sponsa litt og har veldig lyst aa gjoere det og paa en "saa proffmessig sett" som det gaar an.Anbefaller dere meg kanskje aa ta noen kurs??og hvis ja, hvor kan jeg ta en slik kurs (jeg bor i Italia naa, men kommer til aa flytte til Oslo om ikke saa lenge?) Jeg blir takknemmlig for all info dere kan gi meg og haaper aa hoere fra dere snart. Mvh Dragoslav Jerkovic Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Hvis du plutselig skal starte på et stort prosjekt uten erfaringer er jeg redd det kommer til å gå deg ille. Erfaring er det eneste som hjelper innen film. Sammen med lidenskap og talent er erfaring essensielt for filmproduksjon. Men jeg kan jo alltids hjelpe deg litt. I det siste har jeg siklet på noen deilige Canon XL1 kameraer. De selges til lavpris på eBay med ekstra objektiver og hele pakka. Da kan du filme time på time med mini dv uten noen store omkostninger. Her snakker vi rundt 15 000,- eks. porto for kamerautstyr til flere titalls tusen kroner. La meg ta dette skritt for skritt: Pre-production: Du bør gjøre grundig forarbeid. Manus er en selvfølge, men noen som mange ignorere, men som er like vitalt som manus er storyboards. Drit i kvaliteten på tegningene, men storyboards hjelper deg med utsnitt (komposisjon) og du holder orden på klippene. Dette blir også nyttig i post. In-production: Her må du være kresen. Lyssetting er uhyre viktig. Samarbeid også. Film mye, husk alltid 5 sekund før og 5 sekund etter 'action' og 'cut'. Her opparbeider du en egen stil etter flere produksjoner. Husk alltid manuelle instillinger på kameraet. Auto er håpløst. Post-production: Her vil jeg anbefale en Mac og Final Cut Pro. Ikke fordi jeg er fan av Mac, men jeg har tro på at Final Cut er det beste semi-profesjonelle redigeringsprogrammet. Skal du drukne kunst i forferdelse er Adobe After Effects et godt valg Her er en slik produksjon du nevner. Liten (stor) produksjon på mini dv. Og den absolutt beste low/non-budget filmskaping siden du finner på nett er her. La deg bli inspirert av independent lavbudsjettsfilmer, se dvd'r med director's commentary i bakgrunnen, les manus (det finner du nok av her) og bøker. Se alt 'behind the scenes' materiale du finner og lær av de store. Film er som sagt kunst, Robert Rodriguez lagde El Mariachi for et par hundre dollar (nå kommer de som har kjennskap til filmen å si at det er feil og at han brukte minst et par tusen, men det var på film. Som kjent koster film mye, men her snakker vi digitalt. Sannheten er at han bare brukte et par hundre på ting til og i filmen) og det beviser bare at det er fullt mulig å klare brasene med nært nullbudsjett. Til post holder en pingle mac (forutsett at den klarer Final Cut da), med et par store eksterne harddisker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå