Sirpar Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 Har kjøpt en leilighet hvor det elektriske anlegget er på utside av veggen i hele leiligheten. Tenkte å lekte ut veggen for og skjulet det da jeg tror det blir billigere enn og skjlue det i vegge, men lurer da på om jeg må legge disse kablene i rør, eller kan dette bare ligge mellom veggene? Viss det må inn i rør er det noe jeg kan gjøre selv? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 Du kan, men det er ikke lov. Vil heller ikke anbefale det mtp mulige forsikringsproblemer. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 (endret) PR kan legges i vegg uten rør dersom det blir mulig å trekke om senere, altså ikke feste den i noe eller ta krappe svinger osv. Du må også strekkavlaste godt i begge ender om du ikke har rør. Men selve jobben har du ikke lov å gjøre selv. Endret 7. juni 2014 av TMB Lenke til kommentar
Sirpar Skrevet 9. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2014 Ok, takk for svar:) Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 9. juni 2014 Del Skrevet 9. juni 2014 PR uten rør er en MEGET tvilsom installasjonspraksis: PR-kabel skal normalt ikke benyttes som skjult anlegg med mindre kabel legges i rør. Dette er likevel ikke til hinder for at PR-kabel, som del av et åpent anlegg, legges korteste vei gjennom vegg (for eksempel fra et rom til et annet). Vanligvis er det ikke behov for tilleggsbeskyttelse med min- dre det er grunn til å anta at gjennomføringen kan bli utsatt for mekanis- ke belastninger. • Unntaksvis kan PR-kabel legges skjult i vegg, som angitt i NEK 400 avsnitt 522.8.8, men må da løpe horisontalt eller vertikalt parallelt til rommets kanter. Ved føring i tak eller gulv kan kabel følge korteste vei. Generelt kan Norsk standard NS 3931 ”Elektrotekniske installasjoner i boliger” benyttes for valg av føringssoner. Med unntaksvis menes de tilfeller der dette er nødvendig for å få til en praktisk løsning og der andre løsninger vanskelig lar seg realisere. Uansett skal produsentens anvisninger følges med tanke på festing, avstand mellom fester, bøyeradius og installasjons- miljø. Dessuten må kabelprodusenten akseptere installasjonsmetoden for den aktuelle kabelen elsikkerhet nr. 71 hyr inn en elektriker! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå