AnonymDiskusjon Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 Jeg så at dersom du kjøper varer for over 10'000 kr kontant i butikk så rapporteres det inn til politiet. Hvordan er det når du kjøper fra nettbutikk og betaler kontant i postkontoret når varen mottas, blir dette registrert noe sted som politi/NAV/staten/andre kan se? Eller er det bare dersom varene koster mer enn 10'000 kr ? Anonymous poster hash: c7a31...90b Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2014 Who cares? I care. Men takk for inspill, hjalp veldig Anonymous poster hash: c7a31...90b Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 Who cares? De som har noe å skjule Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 Jeg så at dersom du kjøper varer for over 10'000 kr kontant i butikk så rapporteres det inn til politiet. Hvordan er det når du kjøper fra nettbutikk og betaler kontant i postkontoret når varen mottas, blir dette registrert noe sted som politi/NAV/staten/andre kan se? Eller er det bare dersom varene koster mer enn 10'000 kr ? Jeg har ikke hørt noe om denne regelen, selv om jeg har jobbet i butikk. Det hendte ofte at noen betalte over 10.000 i kontanter, men det var aldri noe vi måtte rapportere et sted. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 (endret) Du kan vel forvente å stå i kunderegisteret til den nettbutikken du handler i, og det har Staten tilgang til om den skulle ønske det medmindre nettbutikken er i utlandet. Om den er i utlandet skal forsendelsen uansett igjennom tollen (Staten) og registreres nok der om den er over 200kr i verdi. Videre bemerkes at Staten kan gjennomgå all din kommunikasjon (inkludert det som går igjennom posten) om de ønsker det, medmindre du har kryptert denne, i hvis tilfelle de kun vil ha tilgang til å kjøre trafikkanalyse (medmindre dere bruker helt anonyme postkasser). Skal vel bemerkes at overstående kun er hva de KAN gjøre om de vil, for at de faktsisk skal komme til å gjøre dette er det endel som skal til. Du kan stole på byråkraters inkompetanse til en viss grad, men samme inkompetanse kan føre til at du blir overvåket uten noen spesiell grunn. Endret 7. juni 2014 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 Jeg så at dersom du kjøper varer for over 10'000 kr kontant i butikk så rapporteres det inn til politiet. Hvordan er det når du kjøper fra nettbutikk og betaler kontant i postkontoret når varen mottas, blir dette registrert noe sted som politi/NAV/staten/andre kan se? Eller er det bare dersom varene koster mer enn 10'000 kr ? Jeg har ikke hørt noe om denne regelen, selv om jeg har jobbet i butikk. Det hendte ofte at noen betalte over 10.000 i kontanter, men det var aldri noe vi måtte rapportere et sted. Sikkert ikke endel av dine jobboppgaver, men likefullt har det skjedd. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/utrolige-historier/jarl-59-betalte-kontant-endte-med-politirazzia/a/10118319/ Om posten er pliktig å melde fra om større kontant beløp vet jeg ikke, men kanskje ifølge denne loven. http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-03-06-11 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 Sikkert ikke endel av dine jobboppgaver, men likefullt har det skjedd. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/utrolige-historier/jarl-59-betalte-kontant-endte-med-politirazzia/a/10118319/ Om posten er pliktig å melde fra om større kontant beløp vet jeg ikke, men kanskje ifølge denne loven. http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-03-06-11 I følge loven du linker til, så er det 40.000, ikke 10.000 kroner. Husker vagt at jeg har mottatt et såpass stort kontantbeløp minst en gang også, uten at jeg rapporterte det spesifikt til noen. Men mulig det ligger en eller annen automatikk i systemet som varsler noen om så store kontantbeløp. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 Sikkert ikke endel av dine jobboppgaver, men likefullt har det skjedd. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/utrolige-historier/jarl-59-betalte-kontant-endte-med-politirazzia/a/10118319/ Om posten er pliktig å melde fra om større kontant beløp vet jeg ikke, men kanskje ifølge denne loven. http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-03-06-11 I følge loven du linker til, så er det 40.000, ikke 10.000 kroner. Husker vagt at jeg har mottatt et såpass stort kontantbeløp minst en gang også, uten at jeg rapporterte det spesifikt til noen. Men mulig det ligger en eller annen automatikk i systemet som varsler noen om så store kontantbeløp. Du hevdet den regelen ikke fantes og det var ikke jeg som sa den var på 10 000.- Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 Du hevdet den regelen ikke fantes og det var ikke jeg som sa den var på 10 000.- Neida, men linken din viste til at den fantes. Og da tenkte jeg det var greit å korrigere trådstarter som mente grensa var på 10.000. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 (endret) Ikke heng meg her, men mener å huske vi tok dette opp når jeg hadde forretningsjus, (1,5 år siden). Mener å huske det 10 000 beløpet var for å være med på å holde forbruker ansvarlig dersom det skulle være skattejuks hos næringsdrivende man kjøper fra, §§ 16-50. § 16-50. Ansvar for inntektsskatt, trygdeavgift og merverdiavgift for privat oppdragsgiver (1) Den som kjøper tjenester, eller varer sammen med tjenester, kan gjøres medansvarlig for inntektsskatt, trygdeavgift og merverdiavgift som den næringsdrivende har unndratt, dersom vederlaget overstiger 10.000 kroner og ikke er betalt via bank eller annet foretak med rett til å drive betalingsformidling.(2) Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om avgrensning, utfylling og gjennomføring av bestemmelsen i første ledd, herunder fastsette bestemmelser om beregningen av ansvarskravet. http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-67/KAPITTEL_5-1#KAPITTEL_5-1 Sånn, når dere tok opp 10 000 regelen, eller 40 000 regelen. Når det var snakk om 10 000, tror jeg det var denne han tenkte på. Endret 7. juni 2014 av Perrern 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2014 Oja det er 40'000 da kan jeg jo gå på storinnkjøp da Takker for hjelpen folkens. Og jeg har ikke noe ulovlige penger altså liker bare ikke å bli overvåket Anonymous poster hash: c7a31...90b Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 Oja det er 40'000 da kan jeg jo gå på storinnkjøp da I verste fall, om du skal kjøpe flere ting, så er det jo bare å fordele handelen over flere butikker om mulig. Eller fordele det over noen dager, så ikke alt kommer på samme handelen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 Hovedregelen er at alle salg som foretas av en bokføringspliktig skal bokføres med angivelse av hvem som er kjøper, jfr. bokføringsforskriften §§ 5-1-1 og 5-1-2, uavhengig av beløp. Ved kontantsalg, det vil si salg der oppgjør skjer samtidig som varen leveres, kan man unnlate angivelse av kjøper så lenge salget er på under 40k. Salg der varen sendes før man mottar betaling (som f.eks. når varen sendes i postoppkrav) er ikke kontantsalg, og i slike tilfeller skal kundens navn og adresse fremgå av kjøpsdokumentet fra første krone. Nettbutikker må ha navn og adresse for å få sendt varen til deg, og det må nødvendigvis inn i salgsdokumentet. Salgsdokumentene er oppbevaringspliktig i tre og et halvt år etter regnskapsårets slutt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå