jevenstr Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 Skal sette opp en trådløs router inne i cafè, med full dekning ute. Området er ca 100 x 100 m flatt terreng. Inne ser for meg en god og stabil router. Med stabil menes det med ikke noe dritt som må restartes flere ganger i uka, og hvor strømforsyninga må byttes jevnlig. Ute er jeg heller blank, men må nok ha noe med ei god uteantenna Nette skal være gratis og enkelt å koble seg opp til Hva kan anbefales? Håper det fins en mellomting mellom proff og dlink... Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 Med stabil menes det med ikke noe dritt som må restartes flere ganger i uka, og hvor strømforsyninga må byttes jevnlig. Håper det fins en mellomting mellom proff og dlink... De dyrerer modellene til Asus. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 Asus er bra. Jeg har en selv. Ikke den dyreste, men den var ikke billig heller. Den støtter 5 GHz og ac-standarden, og har masse avanserte konfigurasjonsmuligheter. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 Støtter asus, de takler som regel mange brukere uten at det blir krøll Lenke til kommentar
j-- Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 Hadde ikke vært dumt med shaping per IP på nettverket, slik at du slipper at en eller annen gjest kveler nettlinja. Har dessverre ikke noen konkrete tips til deg. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 Her spørs det om man ikke vil være tjent med en litt mer proff løsning enn en av Asus-ruterne. Er det noen andre bygg e.l. her hvor det også hadde vært mulighet for å sette opp en distribuert løsning eller en repeater? På dette området på 100x100m, hvor står cafehuset plassert i forhold til området man ønsker å dekke? Kan også være at dette bør settes opp på et vis der det kan sperres for en del tjenester Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 Her bør du absolutt gå for ett bedrifts-aksesspunkt, og ikke for hjemmeruter, uansett hvor "bra" den er. - Det vil spare deg for mye bry senere. Skal du ha litt skikkelige saker så kan jeg anbefale en Aerohive - men f.eks Mikrotik og HP, Cisco osv har også bra APer. - Ellers har f.eks D-Link og Zyxel også bedriftsAPer som er mye bedre enn hjemmegreiene. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 Hva slags bry sparer man ved å kjøpe bedriftsrouter, kontra hjemmerouter fra Asus? Er bedriftsroutere bedre for hjemmebrukere også? Lenke til kommentar
NULL Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 Hva slags bry sparer man ved å kjøpe bedriftsrouter, kontra hjemmerouter fra Asus? Er bedriftsroutere bedre for hjemmebrukere også? Kommer litt an på hvilken type bruker man er, men det er litt andre prioriteringer i en del tilfeller - både når det gjelder sikkerhet, kompatiblitet, byggkvalitet og funksjonalitet. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 Hva slags bry sparer man ved å kjøpe bedriftsrouter, kontra hjemmerouter fra Asus? Er bedriftsroutere bedre for hjemmebrukere også? I bunn og grunn - ja. - Men hjemmerutere er som oftest tidligere ute med ny funksjonalitet og nye wlan-standarder, samt at de jo er billigere, så klarer du deg med en slik hjemme så er det helt ok. En som er beregnet på bedriftsbruk er som oftest i en helt annen klasse når det gjelder håndtering av samtidige klienter og forbindelser, både når det gjelder hastighet mot hver klient og stabiliteten. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 Min Asus 5GHz router har en ikke god dekning og dekker rekker sikkert bare 25 meter på 2.4 GHz. 5 GHz enda mindre. Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 (endret) http://www.ebay.com/usr/heng3heng?_trksid=p2047675.l2559 Tester noen av sektorantennene deres til lignende bruk nå. Ser hittil ut til å fungere bra så lenge man får plassert de bra i forhold til dekningsområdet, og ble "noe" billigere enn nabocampingens profesjonelt oppsatte bedriftsnettverk (les: 1/20 av prisen). Jeg håper oppsettet vil fungere også når trafikken øker midt i ferien, hvis ikke så må jeg lete mer etter en rimelig bedriftsløsning som dekker større arealer (hvis noe sånt finnes). Har prøvd en del vanlige routere med inneantenner (inkludert topmodeller som skal ha lang rekkevidde) uten at det fungerte noe særlig bra. Endret 8. juni 2014 av TAC-2 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 Min Asus 5GHz router har en ikke god dekning og dekker rekker sikkert bare 25 meter på 2.4 GHz. 5 GHz enda mindre. Men med en annen antenneløsning, plassert ute, hadde det nok gjerne gått lengre. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 Er bare intern antenne. Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 Om du skal ha noko av det beste som er å oppdrive, så kan du godt gå for Aerohive. Det kostar litt, men er ganske bra. Då kan du bruke eit eller to AP170 utandørs og AP141 innandørs for eksempel. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Så en annonse på finn.no som må være midt i blinken for dere! http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=48629059 (Jeg kjenner ikke til vedkommende som har annonsen, kun sett den tilfeldig) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå