Gå til innhold

Bør det være lovlig å filme politi i offentligheten?


  

79 stemmer

  1. 1. Bør det være lovlig å filme politiet?

    • Ja, absolutt! Det vil sikre oss fra lovbrudd av politiet.
    • Ja, men bare hvis de godtar filming, hvis ikke må du slutte.
    • Nei, det bryter da med deres rett til å gjøre jobben og med deres privatliv. Ta kamera.
    • Nei! Man burde bli arrestert for filming av politi.


Anbefalte innlegg

Ja, som du kanskje ser i overskriften så er spørsmålet om det bør være lovlig å filme politi i offentligheten. Vi har bare delvis lov her i Norge, noe som jeg syntes er dårlig for vår sikkerhet og frihet.

 

"Utgangspunktet er at det er lov å filme politiet, med mindre politiet vurderer det som nødvendig å bortvise personen for å stanse forstyrrelse av den offentlige ro og orden.

Dersom du blir bedt om å slutte å filme, og om å trekke deg tilbake, men du ikke etterfølger politiets pålegg, så kan de feks beslaglegge telefonen din."

Dumt, da vil politiet alltid vurdere det nødvendig å bortvist peronen. Hvis du ser en fyr som nekter på å svare på noen spørsmål politiet spør han om (man trenger ikke svare), da burde man få lov til å filme hendelsen slik at personen har noe å beskytte seg med.

 

Jeg selv har en veldig sterk mening om dette, og det er at man burde absolutt får lov til å filme dem menns de er på jobb. Vi burde få filme dem for vår egen sikkerhet, slik at vi kan unngå politi som ikke kan loven.

 

*Bare for å få sakt det* Man har egentlig ikke noe privatliv på offentlig eiendom. Ihværtfall ikke politi op jobb (offentlige servanter), de har faktisk en plink til å svare på spørsmål.

 

Man hva mener du? Stem og diskuter!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Manglet forslaget om et påbud om filming av politiet. ;)

Haha, jaja :)

 

Forresten, er du en libertarianer?

 

People living under an authoritarian state experience little liberty, while humans living without rulers experience complete liberty. Liberty comes with great responsibility, for self and others, thus some prefer subjection.

 

Så det ovenfor og begynte å lure.

Lenke til kommentar

Jeg filmer, og har flere kameraer på eiendommen.

 

 

Jeg har satt opp et skilt som sier i fra a at området er videoovervåket.

 

Men politiet slår deg, også påstår du var resisting arrest hvis du tar film.

 

har selv fått knust kamera av politiet når jeg filmet.

 

EDIT: Idiotene vet ikke at alt blir lagret på en pc.

 

Har ikke satt opp backup til en offsite server enda.

Endret av Bundy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Manglet forslaget om et påbud om filming av politiet. ;)

Haha, jaja :)

 

Forresten, er du en libertarianer?

 

People living under an authoritarian state experience little liberty, while humans living without rulers experience complete liberty.

Liberty comes with great responsibility, for self and others, thus some prefer subjection

.

 

Så det ovenfor og begynte å lure.

Jeg er vel mer en Eleutherianer :)
Lenke til kommentar

Jeg synes dagens ordning er bra.

 

- Lovlig å filme politi og alle andre på jobb og offentlige plasser, med mindre det bryter med privatlivets fred. En person bør for eksempel ikke forfølges inn på et offentlig toalett og filmes over båsveggen.

- Ikke lov med offentlig publisering av videoen uten samtykke, med unntak av der personene ikke er hovedmotivet eller personene er flere enn 3. Folk legger dessverre ukritisk ut mye på sosiale media som de ikke har lov til. Bevisst eller ubevisst så misliker mange slike ulovlige publiseringer. Kanskje det offentlige burde kjørt en opplysningskampanje om det?

 

- Ordensforstyrrelse og hindring av politiets arbeid er etter min mening separate saker som ikke har noe spesifikt med filming å gjøre. Ordensforstyrrelse må selvsagt kunne begrunnes mye bedre av politiet enn at "vi liker ikke å bli filmet".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

JA, loven sier det.

 

 

MEn politiet kommer og knuser telefonen din, eller truer med å arrestere deg i VIRKELIGHETEN.

 

 

 

"Også kan du plukke opp delene av telefonen din, ellers gir jeg deg bot for forsøpling"

 

EDIT: De beslaglegger minnekortet ditt også.

 

Gangstere med skilt.

 

HVis en person ligger i fosterstilling, og politiet sparker ham, og slår, så kan du ikke gjøre noe, da får straff for vold mot offentlig tjenestemann.

 

 

 

TROR du virkelig at politiet følger loven?

 

JEG har blitt skambanket med jernrør av politi. (han tok den ut av bilen)

 

Og kolllegaen lo.

 

ALT jeg kunne gjøre var å ligge i fosterstilling og beskytte hodet.

 

IKke lenge siden så ble 460 av 460 saker henlagt, som gjaldt grov vold av politiet.

 

Jeg har utrolig mye respekt for deg, det skal du vite, men teori er noe helt annet enn hva som faktisk skjer.

Endret av Bundy
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når det er enighet om lovens intensjon men noe helt annet i praksis så er det praksisen som bør endres. Høres ut som politiet trenger gransking, oppvask og adferdskorrigerende opplæring.

 

Inntil videre har jeg ingen betenkeligheter med å filme en episode om jeg skulle komme ut for en. Men jeg vil ta forholdsregler. Slå av videolys og holde god nok avstand til å ikke bli involvert og ha fluktmuligheter.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det bør alltid være lov å gå makten etter i sømmene, og dokumentere det man finner. Og publisere det man fant, om hensikten er å belyse maktutøvelse. Politifolk bør ikke kunne påberope seg privatlivets fred under slik maktutøvelse. (Hvilket ikke betyr at det er greit å snike seg opp til vinduene på politihuset og fotografere dem i dusjen.)

 

Politiet vil selsvsagt kunne vise deg bort om du griper inn i deres maktutøvelse, men bør ikke ha lov til å konfiskere kamera, film eller annet for å hindre nevnte dokumentasjon.

 

Geir :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

- Ikke lov med offentlig publisering av videoen uten samtykke, med unntak av der personene ikke er hovedmotivet eller personene er flere enn 3. Folk legger dessverre ukritisk ut mye på sosiale media som de ikke har lov til. Bevisst eller ubevisst så misliker mange slike ulovlige publiseringer. Kanskje det offentlige burde kjørt en opplysningskampanje om det?

hmm, jeg mener å huske at all filming av folk i offentlighet til ikke-kommersiell bruk er helt lovlig.

De har lov å ha hånden over kamerat, ingen problem med. Så lenge de ikke tar på kameraet selv.

Lenke til kommentar

Tror dere heller bør tenke litt over hvordan og hvorfor dere kommer opp i situasjoner hvor dere "føler" at dere blir "krenket" av Politiet. Sier mer om disse type personer enn Politiet. Som regel er det en jævla god grunn hvorfor de hisser seg opp på deg/dere.

 

I så fall er det vel ingen grunn til at politiet eller noen andre skal ha noen problemer med at håndteringen deres filmes?

Lenke til kommentar

Politiet vil selsvsagt kunne vise deg bort om du griper inn i deres maktutøvelse, men bør ikke ha lov til å konfiskere kamera, film eller annet for å hindre nevnte dokumentasjon.

 

Geir :)

Eller rett og slett KNUSE utstyret ditt.

 

Skulle ønske det var lovlig å skyte folk som brøt seg inn.

 

I norge må du jo betale erstatning til tyven hvis du slår han.

Endret av Bundy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...