Gå til innhold

Creno - Inkassovarsel

Anbefalte innlegg

Hei.

Har vært kunde av sprek og blid i lang tid, og føler de omtrent driver med svindel.

etter å hatt en avtalegiro gående overh ele min bindingstid, valgte jeg å fornye den og tenkte ikke noe mer over saken. jeg er ikke typen som sjekker nettbanken min jevnlig over hva som blir betalt da jeg har svært lite regninger.

plutselig i mai falt det inn 4 inkassovarsel brev med ca 400kr i renter/utenrettslige kostnader på utestående beløp, jeg skjønte ingenting og betalte bare i en fei, ringte sprek og de kunne fortelle meg at avtalegiroen min ikke var fornyet, da jeg ikke hadde betalt manuelt første faktura etter kontraktfornyelse(dette hadde da ikke jeg blitt opplyst om!)

for det andre så har de sendt meg faktura på epost(noe jeg heller ikke har bedt om/sagt) da mailen min er brukt hovedsaklig til underholdning og i svært liten grad og jeg liker derfor å få det per post.

så egentlig har jeg ikke fått noen advarsel om inkassovarsler/eller at noe var gale før alle kom for de 4(!) månedene samlet helt ut av det blå. hadde jeg nå ihvertfall fått ett inkassovarsel 14 dager etter forfallsdato i januar hadde jeg gjort noen undersøkelser og blitt oppmerksom på dette. men dette her er jo helt bak mål!

lurer egentlig på om noen har oppplevd lignende, og om jeg har noen rettigheter her. for det dukket nå nylig opp ett 5(!) varsel, og på ett tidspunkt så er det nok!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er så galt med et inkassovarsel? Det er jo bare et varsel om at du har dessverre ikke betalt alt du skylder, og at du må betale for å unngå at gjelden sendes til inkasso?

Hvordan er det å få en purring på en regning (som er det du har fått) svindel?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom du har oppgitt en epostadresse for kommunikasjon med din leverandør selv om du "liker" å få alt i posten, og ikke gidder å lese eposten fordi det ikke er underholdning, og heller ikke gidder å sjekke kontoutskriften din for å se at alle belastninger har gått som de skal, har du vel bare deg selv å takke? Kan ikke se noen grunn til å bruke ordet svindel i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar

Dersom du har oppgitt en epostadresse for kommunikasjon med din leverandør selv om du "liker" å få alt i posten, og ikke gidder å lese eposten fordi det ikke er underholdning, og heller ikke gidder å sjekke kontoutskriften din for å se at alle belastninger har gått som de skal, har du vel bare deg selv å takke? Kan ikke se noen grunn til å bruke ordet svindel i denne sammenhengen.

Har ikke oppgitt en epostadresse som skal sendes efaktura til. den ble oppgitt i forbindelse med en "min side" som sprek og blid har som viser en oversikt over når du har trent.

det jeg reagerer på er at jeg ikke har fått noe inkassovarsel i f.eks januar 14 dager etter forfall den måneden. da jeg selvfølgelig hadde reagert, men at alt plutselig tydeligvis hadde samlet seg opp og ble dumpet i posten min i mai(!!!!)....

skjønner selvfølgelig at mye av det er selvforskyldt, er ikke sånn at jeg er helt blåst. er bare det at jeg synes det er merkelig(dog, jeg har aldri fått noe inkassovarsel før så jeg undersøker bare om noen har råd/tips) at de liksom skal kunne samle det opp over lengre tid også - " nei , nå har han fått nok renter o.l. gebyrer så nå sender vi det til han"

Og til svar på tiltale - så er jeg helt inneforstått med at dette er latskap, og svært naivt å tenke at det bare er betal siden jeg har trodd at det var en avtalegiro i bunn og sidenjeg ikke har hørt noe så er det vel i orden. Men takk for irrettesettelsen anyhow!

I tillegg så tror jeg du misforsto det med eposten en smule. jeg har ett svært avslappet forhold til epost, og bruker den minimum en gang eller to i mnd, og blir pepret med emails, siden jeg registrer meg på alt mulig på nett og har en EPOST jeg bruker til alt. så at det har gått meg hus forbi er helt innenfor rimelighetens grenser når jeg ikke forventer en FAKTURA der.

Endret av Tr3mendous
Lenke til kommentar

Hva er så galt med et inkassovarsel? Det er jo bare et varsel om at du har dessverre ikke betalt alt du skylder, og at du må betale for å unngå at gjelden sendes til inkasso?

Hvordan er det å få en purring på en regning (som er det du har fått) svindel?

1. Purring og inkassovarsel er vel to vidt forskjellige ting?

2. jeg mener at jeg burde ha ihvertfall iløpet av disse månedene ha fått noe utenom epost(som jeg ikke har bedt om å få noe som helst faktura levert på) en advarsel/inkassovarsel pr. mnd istedenfor at alle inkassovarslene for 5 mnd totalt ble sendt i posten min i mai. det virker uforsvarlig og litt på kanten av loven i mine øyne, og forhører meg derfor om det er noen ringrever som har noen råd til meg.

Det har satt meg i en lei økonomisk situasjon, og selvom jeg er inneforstått med at det er min egen skyld, så syntes jeg det er svært uforsvarlig å bare plutselig finne ut at nei, nå skal vi teppebombe postkassen til denne stakkaren siden rentene nå har vokst seg store nok.

Lenke til kommentar

Nei, purring og inkassovarsel er akkurat det samme. Nemlig en betalingspåminnelse. Det er bare det at man ikke kan oversende noe til inkasso uten å varsle. Så derfor får du et varsel samtidig. Ting er jo ikke sendt til inkasso eller noe heldigvis :).

Så er jeg helt enig i at det er kjipt å få 5 regninger samtidig. Det kan gjøre ting Vrient pengemessig. Men det er ikke svindel....

Det du gjør, er å ringe, og ber om å få delt opp betalingene, altså få utsatt forfallsdato. Så kan du betale 2 i måneden framover feks.

Det du også kan gjøre er å høre om du kan slippe å betale deler av det du skylder, ikke sikkert det går, men en del steder er opptatt av fornøyde kunder, så verdt et forsøk.

Men utsatt betalingsfrist bør være null trøbbel å få til :)

Endret av Alastor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...