Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Forbrenning


anaconda

Anbefalte innlegg

Jeg holdt på å brenne fingrene av meg da jeg lagde middag i dag. Fikk varm olje opp fra panna over fingrene. Jeg holdt fingrene undr rennende kaldt vann etter det skjedde. Deretter tok jeg en skål å fylte med kaldt vann og holder fingrene under for å kjøle ned. Dette skjedde ca kl 17. Jeg sitter her enda med skåla. Tar jeg fingrene opp svir det og det er helt uutholdelig. Jeg må bytte vann av og til.

Det er nå over 5 timer siden det skjedde og det blir ikke bedre. Hva bør jeg gjøre?

Jeg har forsøkt aloe vera gel, men det hjalp ingenting. Jeg har ikke fått noe sår.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at du aldri skal kjøle ned alvorlige brannsår med iskaldt vann. Det er feks en kjentsak når småbarn søler kaffe over seg at foreldrene slenger dem i badekaret og setter på iskaldt vann. Det er ikke uvanlig at folk som ankommer legevakta med brannskader også har frostskader.

 

Hvilken grad forbrenning tror du at du har?

  • Ved 1. grads forbrenning er huden bare rød, hoven og smertefull.
  • Ved 2. grads forbrenning utvikles det blemmer. Huden blir intenst rød og flekkete. Slik forbrenning gir sterk smerte og hevelse.
  • Ved 3. grads forbrenning går skaden gjennom alle hudens lag og gir sårdannelse. Hudområdet kan være forkullet (svartfarget) eller se tørt og hvitt ut. De alvorligste brannskadene kan være smertefrie fordi nerveendene er ødelagt. Det blir lett infeksjon i sårene.

 

Oppsøk lege. Det er derfor de er der. Du er ikke hypokonder selv om du stikker innom legevakta.

På apoteket kan du skaffe noe som heter Burngel. Det burde alle ha i førstehjelpsskrinet sitt :)

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg dro ikke på legevakta.

Dette høres kanskje merkelig ut, men jeg smurte tannkrem på fingrene :)

Det hjalp faktisk og jeg fikk sove litt i natt. I dag er fingrene ømme, men jeg slipper å skylle i vann eller sitte med fingrene i en skål med vann. Jeg har ikke noen sår, men en anelse rødhet og hoven.

Tannkrem rådet fant jeg på nettet og hadde ikke noe tro på det selv. Men er glad jeg forsøkte det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...