Gå til innhold

[Løst] Skattekort - lån midt i året

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når du skal endre skattekortet ditt for 2014 bør du for all del ikke legge inn et større beløp i renter enn det du faktisk kommer til å betale i 2014. Du får ikke fradrag for mer renter enn du har betalt ved ligningen, så å legge inn et "fullt renteårs" renter innebærer restskatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Tja, du kan jo enten regne ut hvor mye du vil betale i renter i år og føre opp det på skattekortet, eller du kan la være å endre det og få det tilbake til sommeren neste år. Alt avhengig av hva du vil og hva du har råd til.

Lenke til kommentar
Var litt usikker på om skattekortet baserte seg på hele året eller resten av året.

I grunn begge deler, får du relativt store skattemessige fradrag siste 6 mnd. vil dette påvirke din ligning for dette året, og frafall av slike omvendt.(+/-)

:)

Lenke til kommentar

Lurt! La være å føre lån på flere millioner og renter på 100k ++ Da får attpåtil AS Norge beholde disse pengene i et helt år til en ufattelig god rente :)

Trodde ikke du var sånn flisespikker... men la oss ta regnestykket. Vi tar utgangspunkt i 100 000 kr i for mye betalt skatt som vil gi igjen 28 000 kr. Pengene vil faktisk stå inne hos Norge AS ca ett år i gjennomsnitt.

Rentene hos staten vet jeg ikke hva er men har hørt at den ikke er så ille... la oss si den er 1% dårligere enn den du hadde fått i banken, da har du tapt 280 kr.

Wow... bedre å bruke tid på sitte å gruble på hvordan man endrer skattekortet sitt og beregne hva det blir for å spare 280 kr (om man sparer så mye da) er viktig!!! LURT!! :wee:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Rentene hos staten vet jeg ikke hva er men har hørt at den ikke er så ille... la oss si den er 1% dårligere enn den du hadde fått i banken, da har du tapt 280 kr.

Hvis du har hørt at renten hos futen "ikke er så ille", så har du enten blitt feilinformert, eller så er det lenge siden du hørte det - alternativt har du hørt det av en som har fått restskatt.

Antar for øvrig du mener "1 _prosentpoeng_ dårligere", men selv da er anslaget skivebom, for i skatteåret 2013 er rentesatsen ynkelige 1,08%. Merk dog altså at dette gjelder begge veier, så ved restskatt blir det jo "ikke så ille".

PS: For skatteåret 2009 så var rentesatsen ved tilbakebetaling 3,6% og 4,5% for hendholdsvis oppgjør i juni og oktober.

Lenke til kommentar

Hvis du har hørt at renten hos futen "ikke er så ille", så har du enten blitt feilinformert, eller så er det lenge siden du hørte det - alternativt har du hørt det av en som har fått restskatt.

Antar for øvrig du mener "1 _prosentpoeng_ dårligere", men selv da er anslaget skivebom, for i skatteåret 2013 er rentesatsen ynkelige 1,08%. Merk dog altså at dette gjelder begge veier, så ved restskatt blir det jo "ikke så ille".

PS: For skatteåret 2009 så var rentesatsen ved tilbakebetaling 3,6% og 4,5% for hendholdsvis oppgjør i juni og oktober.

Ok, er vel en stund siden jeg hørte det men skivebom?

Å påstå at anslaget mitt er skivebom er vel skivebom i seg selv...?

1,08% er dårlig men vis en ordinær sparekonto som hadde noe mye mer enn 2,08% på sparing. Jeg vet det finnes sparekontoer med mer enn 2,08% rente men bør vel bli MYE mer for å være skivebom.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Poenget er å ha dersom 100k i renter nesten 2500,- netto mer utbetalt hver måned. Det å ha særlig restskatt eller skatt til gode er etter min mening tåpelig da jeg kan forvalte pengene bedre. Betaler man for mye skatt vil man sannsyligvis tape penger.

Jeg har fått svar på det jeg lurte på og tråden kan stenges.

Lenke til kommentar

Poenget er å ha dersom 100k i renter nesten 2500,- netto mer utbetalt hver måned. Det å ha særlig restskatt eller skatt til gode er etter min mening tåpelig da jeg kan forvalte pengene bedre. Betaler man for mye skatt vil man sannsyligvis tape penger.

Jeg har fått svar på det jeg lurte på og tråden kan stenges.

Om man har ett rentefradrag på 100 000 kr så forandrer man selvsagt skattekortet for da blir renteforskjellen ganske stor.

Hva du har utbetalt per måned spiller ingen trille for du taper ikke pengene, du får de tilbake.... det eneste du taper på er litt dårligere rente.

Hvis de 2500 kronene hver måned har stor betydning så har du sannsynligvis tatt opp for stort lån!!

Lenke til kommentar

Du går ut fra at futens rente er 1 prosentpoeng lavere enn bankrente. Riktig svar er minst over 2 prosentpoeng (f.eks. tilbyr BankNorwegian 3,2% på vanlig sparekonto), og i en del ekstremtilfeller som BSU så skiller det fort 4 prosentpoeng.

Nå er åpenbart prosent og prosentpoeng vrient, men du bommer altså med minst 100%. Ignorance is bliss, så det er fint for deg at du er fornøyd med ditt estimat; i min verden derimot, så må det nok dessverre regnes som en solid skivebom.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du går ut fra at futens rente er 1 prosentpoeng lavere enn bankrente. Riktig svar er minst over 2 prosentpoeng (f.eks. tilbyr BankNorwegian 3,2% på vanlig sparekonto), og i en del ekstremtilfeller som BSU så skiller det fort 4 prosentpoeng.

Nå er åpenbart prosent og prosentpoeng vrient, men du bommer altså med minst 100%. Ignorance is bliss, så det er fint for deg at du er fornøyd med ditt estimat; i min verden derimot, så må det nok dessverre regnes som en solid skivebom.

Hvis det er tilfelle så bøyer jeg med i støvet der... ser at det kan kalles skivebom.

Uansett er føler jeg det er reiktig å gå ut fra 1% forskjell da det blir lett å regne om dersom forskjellen er større eller mindre.

Lenke til kommentar

Uansett er føler jeg det er reiktig å gå ut fra 1% forskjell da det blir lett å regne om dersom forskjellen er større eller mindre.

Du må gjerne basere utregningen på 1, og slik det ser ut i dag så bør du altså doble svaret slik at du i praksis regner med 2. Merk bare at det ikke er 2 prosent vi snakker om, det er 2 prosentpoeng.

Hvis du absolutt skal bruke prosent, så utgjør forskjellen fra 3% på bankkonto til 1% hos futen en endring på -67%. Forskjellen fra 1% hos futen til 3% på bankkonto er 200%!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...