Hompalompa Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 (endret) Har forstått det slik at båltenning mellom 15.apr og 15.sept ikke er lov. Jeg skal på telttur i sommer til ett område med lite skog i nærheten og hadde i grunn håpt på å kunne brenne bål... Er der noen alternativer? Har hørt om bålkurv, men jeg vet ikke om de er noe mer lovlig. Så er det noen som vet om det er lov/ blir problemer av ett lite bål en nært vann med overvåkning av voksen? Hadde vært fint å få inn litt tips og triks om hvor og hvordan fiske fra land i stor innsjø. Endret 6. juni 2014 av Hompalompa Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 (endret) Har forstått det slik at båltenning mellom 15.apr og 15.sept ikke er lov. Ja, det er et gennerelt forbud, mot å tenne opp bål i den tidperioden. Men i lovteksten står det skogsmark! Se loven selv. Så er du ikke i nærheten av skogsmark (les: skogen), kan du med forsiktighet brenne bål. Men kommunen du skal til, kan ha innført egne restriksjoner, så sjekk aktuell kommune. I enkelte kommuner er det også laget egne bålplasser, bruk da dem. Og hvis det er ekstra tørt, kan brannvesenet innføre totalforbud. Da gjelder det alle former for åpen varme, eks; bål, grill, gass-/rødsprit-/parafinapparater, m.m. Bålkurv, er da heller ikke lovlig. Vil nevne at mange brannvesen har "oversatt" lovteksten til "skog og mark", i sine anbefalinger, dette er feil! Ellers er det lov til å bruke hodet. Er det tørt i ditt område, kan likevel brann spre seg ukontrollert til skog og bebyggelse, så vær forsiktig. Er du usikker, så la vær å tenne opp bål, selv om det ikke er innført totalforbud. Blir det brann er du uansett ansvarlig, forbud eller ikke. Lykke til! Endret 6. juni 2014 av Friluftskar Lenke til kommentar
Hompalompa Skrevet 7. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2014 Har forstått det slik at båltenning mellom 15.apr og 15.sept ikke er lov. Ja, det er et gennerelt forbud, mot å tenne opp bål i den tidperioden. Men i lovteksten står det skogsmark! Se loven selv. Så er du ikke i nærheten av skogsmark (les: skogen), kan du med forsiktighet brenne bål. Men kommunen du skal til, kan ha innført egne restriksjoner, så sjekk aktuell kommune. I enkelte kommuner er det også laget egne bålplasser, bruk da dem. Og hvis det er ekstra tørt, kan brannvesenet innføre totalforbud. Da gjelder det alle former for åpen varme, eks; bål, grill, gass-/rødsprit-/parafinapparater, m.m. Bålkurv, er da heller ikke lovlig. Vil nevne at mange brannvesen har "oversatt" lovteksten til "skog og mark", i sine anbefalinger, dette er feil! Ellers er det lov til å bruke hodet. Er det tørt i ditt område, kan likevel brann spre seg ukontrollert til skog og bebyggelse, så vær forsiktig. Er du usikker, så la vær å tenne opp bål, selv om det ikke er innført totalforbud. Blir det brann er du uansett ansvarlig, forbud eller ikke. Lykke til! dette var til stor hjelp da trenger jeg nok ikke uroe meg, innsjøen har små stein/sandstrender (om man kan kalle det for det). Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 (endret) da trenger jeg nok ikke uroe meg, innsjøen har små stein/sandstrender (om man kan kalle det for det). Da går det nok bra. Bare vær obs på vind, hvis det er tørt gress (med fare for videre spredning) i nærheten og vind. Sand er det tryggeste underlaget du kan bruke, det isolerer godt og brenner ikke. Dernest grus/stein. Samme med fjell, men faren for avskalling er stor og det bør ikke brukes. Våt jord ok. Det værste underlaget er tørr jord med mye humus i (løs jord med mye plante- og trerester i og tørr torv), grunnet fare for jordbrann. Jordbrann er nesten umulig å stoppe. På underlag av jord, kan en bygge en ring med stein (som skjermer bålet- vind og gnister) og legge småstein inni ringen, som isolerer en del mot jorden. Det er ikke lov til å feller friske trær. Så se etter døde trær og kvist. Vær forsiktig og vær nøye på at bålet er slukket før du legger deg, eller går fra det. Kos deg på turen. Endret 7. juni 2014 av Friluftskar Lenke til kommentar
Paks Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 Har forstått det slik at båltenning mellom 15.apr og 15.sept ikke er lov. Jeg skal på telttur i sommer til ett område med lite skog i nærheten og hadde i grunn håpt på å kunne brenne bål... Er der noen alternativer? Har hørt om bålkurv, men jeg vet ikke om de er noe mer lovlig. Så er det noen som vet om det er lov/ blir problemer av ett lite bål en nært vann med overvåkning av voksen? Hadde vært fint å få inn litt tips og triks om hvor og hvordan fiske fra land i stor innsjø. Prøv denne, så kan du lade telefonen samtidig!! http://www.draut.no/products/biolite-campstove?gclid=CjgKEAjw8MqcBRCsv5Kf8NCUwlgSJADL4ihh7YFqR_kEf5IWjjdv92F97siUZj3mNmRV1AzQNSE-AfD_BwE Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå