sicios Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 Har i lengre tid opplevd lav hastighet. Idag sa teleoperatøren, at det er mange aktive ip adresserer og dette kunne synke hastigheten drastisk. Men har bare 4 enheter som benytter modemet. 3 pcer og 1 ipad. Og oftest er det bare 2 pcer som blir brukt samtidig. Hva kan dette skyldes? Kan en pc bruke for mange ip adresser? isåfall hvordan kan jeg finne ut hvilken pc det er? Og hvordan kan jeg fikse dette? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 En pc kan ikke bruke mer enn en IP (eller to om den både har kablet nett og trådløst nett). Kjører du virtuelle pcer så kan jo de bruke en per VM, men du kan jo bruke over 200 IPer på ditt lokalnett. (f.eks har jeg ca 30 IP adresser aktive på mitt hjemmenettverk, men det går ikke noe utover internett hastigheten, om ikke de blir brukt aktivt til å maxe ut internett linjen) Tror nok kundebehandleren har brukt litt feil ord eller noe. For hvor mange IPer som er aktive spiller jo ingen rolle, det er jo trafikken de generer. Så det holder at en av pcene (nettbrett/mobil) f.eks laster ned torrents eller laster ned ting generelt. Det senker jo hastigheten på resten av nettet tilsvarende. Så sjekk heller om de pcene du har driver med noen form for nedlastning. Om ikke må du nok ringe de tilbake å høre hva som kan være feil. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 Men har bare 4 enheter som benytter modemet. De fleste løsninger med modem gir bare én IP-adresse... Hva slags utstyr/modem/ruter og hvilken ISP er det snakk om? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 Tror nok at både kundebehandleren og tråstarter snakker om lokale IPer. Kan tenke meg at ISP har mulighet til å sjekke modem (som sikkert er ruter også) og da kan se hvor mange enheter som er tilkoblet lokalnettet. 99.9% sikker på at TS selvsagt bare har en IP ut mot internett fra modemet. Bare et bevis på at kundebehandleren ikke har veldig stor kunnskap, eller bare valgte den lette løsningen (selvsagt ikke noe problem hos oss, men DU har HELE 4 enheter koblet til nettet ditt, da er det selvsagt din egen skyld)(og det kan det jo være om han har en 2 mbit linje og prøver å laste ned / se på Netflix/ nettTV på flere enheter på samme tid) Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 De "forenklet" sikkert bare forklaringen slik at har du mange aktive IPer så er sjansen større for at det er stor trafikk - har ikke noen snyltere på det trådløse nettet da? - Du burde spurt hvor mange det var, da 2 pcer + en ipad og mobil eller to nok er helt normalt i dag. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 Det er faktisk enkelte ISPer som gir ut flere IPer om man f.eks smeller en switch rett i modemet. Get gjorde iallfall dette før, vet jeg. Lenke til kommentar
sicios Skrevet 6. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2014 Vel de påstår jo at det er det som er problemet. De kjørte feil søk og fant ingen feil tillegg til at avstanden til sentralen og kobber kvaliteten ikke skulle føre til støy og ustabilitet. Og de påstår at de sender over 11 Mbps til modemet. Men får bare rundt 4. Uansett om det er trådløst eller direkte koblet til modemet. Og jeg har testet dette på 3 pcer uten at de andre enhetene hadde tilgang til nettet. Det. Ble Ikke noe raskere. Og de sier at jeg skulle ha 1 pc koblet til imorgen og at dette ville hjelpe. Men tviler sterkt må jeg si. Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 trenger ikke å ha en pc på til i morgen, men for å utelukke at ting står i bakgrunnen og "forstyrrer" så kobler du ut ALT unntatt en pc, så tar du hastighets test med den og ser (jeg ville da ha deaktivert det trådløse og bare koblet til en pc på kabel) Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 Du skal ha en temmelig verdiløs router for at tre-fire enheter skal være et problem! Jeg har ca. 50 (hvorav en er et ganske stort tor-relay), uten å merke noen som helst form for problemer. Lenke til kommentar
Seaturlte5 Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Hvis dette går på det trådløse nettet kan det godt væremulig at dette er grunnet av andre forstyrrelser, det kan være bluethooth, trådløse kontrollere eller bare naboens nettverk , jeg anbefaler deg å laste ned InSSIDer og sjekke hvor mange trådløse nettverk som overlapper hverandre og endre slik at routeren bruker den minst brukte kanalen. ) lykke til Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Kan jo prøve å resette modemet. Ta ut strømmen i 10 sekunder, og plugg den så til igjen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Sjekk at modem/router og ev. andre nettverksdingser, samt alle nettverksdrivere er oppgradert til nyeste FW. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå