Andrull Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Så tror du virkelig tv kanaler vil forsvinne i vår sin levetid, altså i løpet av de neste 80 årene? Ja og nei. TV-kanaler kommer nok til å fortsette, men alt vil gå via streaming. Ja, slik det er i dag hvor alt strømmes via nettlinja, men i stede for en kontinuerlig strøm, så vil det etterhvert bli mulig å pause/stoppe/spole og annet, selv uten en egen harddisk i dekoderen. Det er unødvendig å ha en helt separat programvare for nettversjonen og "TV-kanalen, og disse vil garantert bli integrert i hverandre. For brukeren vil det da bety at du kan strømme programmene slik du gjør i dag med TV-sendigner, men du kan også stoppe strømmen og velge noe selv (og så kan du fortsette med å se random TV-sendinger igjen). Så jeg vil fortsatt ha muligheten til å bare la det gå og se det som kommer akkurat som på kanaler hvor alt kommer i bestemte sendeskjemaer? Det blir vell ikke noe riks tv eller canal digita mer i fremtiden heller? hehe, jepp, det er egentlig det jeg prøver å få frem ja. Du vil kunne nyte TV-sendingene dine akkurat som normalt, bare at det altså, egentlig strømmes til TVen din. Akkurat hva som skjer, og hvordan de går frem vil vi nok bare måtte se. Lisenser vil nok bestemme mye hvordan ting nøyaktig vil endre seg. Blir nok litt som vi ser på musikksiden, da denne formen for strømming har eksistert litt lengre og kommet noe lengre også. Ta f.eks spotify, hvor du også har radiokanaler som sender forskjellig musikk som du bare kan sitte å høre på. Og du har andre nettradioapps og lignende på TVer osv.. hvor du kan høre på radiosendinger etter ønske. Så strømming har per dags dato i større grad erstattet radio i en del hjem. Og følgelig stenges FM-nettet de nærmeste årene. DAB vil nok dog fortsette en stund til, som en hybridløsning. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Så tror du virkelig tv kanaler vil forsvinne i vår sin levetid, altså i løpet av de neste 80 årene? Ja og nei. TV-kanaler kommer nok til å fortsette, men alt vil gå via streaming. Ja, slik det er i dag hvor alt strømmes via nettlinja, men i stede for en kontinuerlig strøm, så vil det etterhvert bli mulig å pause/stoppe/spole og annet, selv uten en egen harddisk i dekoderen. Det er unødvendig å ha en helt separat programvare for nettversjonen og "TV-kanalen, og disse vil garantert bli integrert i hverandre. For brukeren vil det da bety at du kan strømme programmene slik du gjør i dag med TV-sendigner, men du kan også stoppe strømmen og velge noe selv (og så kan du fortsette med å se random TV-sendinger igjen). Så jeg vil fortsatt ha muligheten til å bare la det gå og se det som kommer akkurat som på kanaler hvor alt kommer i bestemte sendeskjemaer? Det blir vell ikke noe riks tv eller canal digita mer i fremtiden heller? hehe, jepp, det er egentlig det jeg prøver å få frem ja. Du vil kunne nyte TV-sendingene dine akkurat som normalt, bare at det altså, egentlig strømmes til TVen din. Akkurat hva som skjer, og hvordan de går frem vil vi nok bare måtte se. Lisenser vil nok bestemme mye hvordan ting nøyaktig vil endre seg. Blir nok litt som vi ser på musikksiden, da denne formen for strømming har eksistert litt lengre og kommet noe lengre også. Ta f.eks spotify, hvor du også har radiokanaler som sender forskjellig musikk som du bare kan sitte å høre på. Og du har andre nettradioapps og lignende på TVer osv.. hvor du kan høre på radiosendinger etter ønske. Så strømming har per dags dato i større grad erstattet radio i en del hjem. Og følgelig stenges FM-nettet de nærmeste årene. DAB vil nok dog fortsette en stund til, som en hybridløsning. Men for å ha alt dette på tven må man jo ha internett tv og det er ikke alle som har det eller internet så blir vell litt kinky? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 (endret) Enten smart-TV, eller at dekoderen er koblet til nettet ja. Dette gjelder nok i hovedsak de med fiber, men etter hvert som flere og flere får alt via fiber, så vil det bli mindre og mindre økonomisk å sende TV-signaler via bakkenettet i tillegg på disse stedene. Da vil de til slutt bare streame alt, som jeg nevnte i mine forrige innlegg. Det vil dog sikkert være kommuner som holder på å sende TV-signaler via bakkenett osv..ganske lenge fordi de sliter med å få full/skikkelig internettdekning. Ja, på samme måte som de gjorde mange steder for noen år tilbake. Der de kuttet ut det analoge bakkenettet. Og kun innførte streaming-hybriden. Som da blir digitale TV-sendinger, som også tillater HD. Har du digital-TV, så er det i teorien ikke noe som hindrer deg fra å få streaming også. Det kreves bare at sentralen er up-to date med to-veis kommunikasjon og en smart-TV/PC. Endret 16. juni 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 (endret) Det er mulig jeg forklarer det litt rotete? Vet ikke helt hvor godt man er oppdatert og forstår hva jeg prater om. Her er en raskt illustrasjon om de to løsningene som du har der ute nå: Du har da en smart-TV, en Vanlig TV, og en PC i hvert hus. I Hus 1 så er sentralen koblet til med fibertilkobling som gjør det praktisk å ta TV og internett over samme linje. Dette bygges stadig ut, og blir mer og mer vanlig blant den norske befolkning. Her går alt via en nettilkobling via en enkel coax/fiberkabel inn til en enkel boks inni stua. I denne boksen så deles det opp i digitale TV-signaler og internett, og sendes så ut til de forskjellige enhetene. I praksis så blir alt strømmet via nettet, og er dette jeg kaller for "hybrid-strømming" da du fortsatt har TV-sendinger uten noen ekstra funksjonalitet. I hus 2 så har du den gamle måten, hvor du får inn internett via kobberlinje som ble brukt til hustelefon før, og får inn TVsignaler via Coax til en annen sentral (litt forenklet).Routeren/modemet er koblet til PC og Smart-TVen. Mens den vanlige TVen og Smart-TVen kobles deretter til TV-dekoderen.TV-dekoderen kan enten motta analogt, eller digitalt. De analoge signalene er i mange kommuner skrudd av. Hus 3: Dette er den løsningen som jeg tror Hus 2 kommer til å utvikle seg til. Rettere sagt å integrere de to i samme programvare slik at TV-sendinger og strømming av serier og filmer er innunder samme program. Og ikke at boksen deler de opp i to separate deler. Det krever nok at begge TVene er smart-TV for å få utnyttet denne sammenslåingen, selv om det ikke er noe krav i praksis. Endret 16. juni 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Noen som forstår markedsstrategien til Netflix? Tjener de ikke mer på å legge ut episodene slik som tradisjonelle tv-kanaler, altså legge ut episodene hver uke? For da vil jo kundene holde på abonnementet i hvert fall helt til sesongavslutning. Men hvis noen har bare lyst til å se en-to sesonger av serie X kan de bare betale for en måned og se alt og deretter avslutte abonnementet, og Netflix vil gå glipp av inntekter som tilsvarer antall måneder de kunne ha sluppet episodene. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 (endret) Man må ha litt tillitt til kundene, og med tanke på at prisen er så lav at de fleste ser fordelen med å ha abonnementet lengre, så kan det være store penger å tjene om de lykkes. (noe det ser ut som at de gjør)Uansett så kan nok denne radikalt forskjellige markedsmodellen potensielt ta på seg en stor andel av kaka som har gjort netflix til en stor suksess. Bransjen har i snart flere tiår tapt mye til piratene. Ikke så rart, Piratene hadde bedre produkter, raskere tilgang, og hadde til med samlepakker, for ikke å snakke om gratis. Når netflix da kommer ut med egne serier, full tilgang til alle epiosder med en gang, og en samlesystem langt bedre enn tilsvarende hos piratene, og bare til en fillepris i måneden. Så kunne de også ikke bare ta kunder fra vanlig TV, men også fra pirater. Dog, fortsatt så henger netflix etter på kvalitet, men ting er i hvert fall på bedringens vei, og det er jo bra. At de også viser litt mer tillit til kundene sine, er i grunn en viktig grunn til at jeg digger Netflix sin modell. Endret 17. juni 2014 av Andrull 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå