Gå til innhold

Landeveissykkel til 10-20 000

Anbefalte innlegg

mreinha skrev (På 28.6.2014 den 17.07):

Konduktans, du har ikke tenkt på det at faktisk prøver å hjelpe deg?

Det er mye mulig, men da får han komme med annet enn negativ synsing. Hvis han kommer med noe konstruktivt skal jeg spille på lag. Det siste innlegget minner om noen min 10-årige sønn kunne sagt. "Ædda bædda, det er MIN hemmelighet, jeg sier ikke noe til deg"

Jeg synes det er merkelig at du tilsynelatende gjør vanvittig bra deals. Merida Scultura SL Team er en sykkel til ca £6000. Hvordan du skal klare å forhandle deg frem til å få denne for under 20k er for min del litt merkelig...

Egentlig ikke. XXL og jeg har gjort en bindende avtale om levering av en Merida Reacto Team-20 til 19999+frakt. Reacto Team-20 er en world tour-klasse sykkel. Siden XXL er en bedrift og jeg er en privatperson er handelen dekket av forbrukerkjøpsloven. Les paragraf 19, 21 og 24.

Når selger har mottatt bestillingen fra kjøper(som de bekrefter ved å sende ordrebekreftelse) er avtalen gjeldende. Det vil enkelt forklart si at selger må levere avtalt vare til avtalt pris til avtalt dato. Når selger har tull i systemet sitt som gjør at de ikke har varen allikevel er det selgers problem, ikke kjøpers. Det vil si at kjøper kan kreve oppfyllelse etter §21.

Når kjøper krever oppfyllelse har selger i utgangspunktet tre muligheter:

1. Levere produktet som avtalt

2. Gi kjøper erstatning for å kjøpe tingen et annet sted(§24, dekningskjøp).
3. Heve kjøpet og gi kjøper penger tilbake. Dette kan de kun velge dersom selgers ulempe i veldig stor grad overskygger kundes fordel ved kjøpet.

Nr 3 er derfor ikke relevant i mitt tilfelle. Siden jeg kjøper en 60 000 kroners sykkel til 20 000 vil det være like stor ulempe for XXL å punge ut 40 000 som for meg, og siden loven alltid skal gå i kjøpers favør vinner kjøper.

I mitt tilfelle har XXL og jeg avtalt en annen løsning(etter §19), og XXL gir meg en annen vare til samme pris. Reacto Team-20 er også en sykkel til £6000, og Scultura er en sykkel av samme kvalitet og i samme prisklasse.

De 5000 jeg fikk i avslag var en del av XXL sine prisgarantier. Det var 25% rabatt for abonnenter av nyhetsbrevet onsdag og torsdag. XXL sier at man får mellomlegget tilbake hvis man finner varen billigere innen 30 dager. Jeg fant den 25% billigere(hos dem selv) og fikk derfor 5000 tilbake. Disse ble brukt på pedaler, sko og bukse.

Alt i alt endte jeg med å få en veldig god deal, men jeg ville fått akkurat samme deal hvis jeg bestilte Reacto Team 20 i butikk onsdag eller torsdag(gitt at de hadde den på lager), Jeg har ikke tjent noe mer på handelen enn jeg ville gjort da.

På den andre siden selv har jeg nå noe av det beste man kan kjøpe av sykkel, pedaler, sko og tøy til 20 000, som må kunne sies å være en innforjævlig god deal.

Jeg tipper du ender opp med en Merida scultura comp 906 som en erstatning.

Jeg har skriftlig svar fra XXL kundeservice om at en Scultura SL Team er på vei til meg, Tviler sterkt på at kundekonsulenten til XXL serverer meg en direkte løgn og sender meg en annen sykkel.

Hadde det dukket opp en Comp 906 i posten hadde jeg selvsagt tatt saken til FTU (og vunnet) ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Med den holdningen er det bare å drite i å få bilde

Det er helt greit, men noen Scultura Team SL er det neppe du får fra XXL.

Reacto Team-20 har aldri vært i noen wourld-tour sykkel. Lampre merida syklet første året med Scultura Team SL (Superlite) rammen.

Årets Reacto brukes av Lampre Merida og rammen heter Reacto Pro Carbon direct E og er ny av året. Den rammen som XXL selger heter REVO nano BB30 og er fra 2012.

Betaler du 20' for en sykkel, så får du mest sannsynlig en sykkel som er verdt 20' på dagens marked. At den en gang kostet 60', var datiden markedspris og ikke dagens pris.

Jeg har en datamaskin som en gang kostet 65'. Du kan få kjøpe den til en tiendedel av den prisen hos meg.

Din kommentar:

"Ædda bædda, det er MIN hemmelighet, jeg sier ikke noe til deg"

Må du gå i deg selv for å finne ut hvor den kommer fra. Den er iallefall ikke fra meg.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sykkelen er selvsagt mye stivere og lettere, men hadde forventet større forskjell i følelsen. Trodde det skulle være som å gå fra en sykkel med dempere til landevei. Men føltes nesten helt likt. Var som å gå fra en litt eldre skikkelig bil til en nyere skikkelig bil.

Transportskaden var ikke verre enn et bøyd girøre. XXL hadde utrolig nok et slikt på lager i Sandvika(riktignok stål, ikke aluminium). Får nytt i aluminium i posten.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Liten "langtids"-oppdatering. Merker at jeg får mye mer kraft i tråkket nå. Investerte i nye sko og pedaler i tillegg til sykkelen, og får mye mer igjen for innsatsen. Tør faktisk påstå at det er verdt de 20000 jeg har lagt ut.

Hver dag tar jeg igjen andre syklister på vei til jobb. Og jeg er i dårlig form. Gøy :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...