Gå til innhold

Landeveissykkel til 10-20 000

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter ny landeveissykkel da jeg sannsynligvis får hevet kjøpet på min nåværende. Har en 6000-kroners landeveissykkel med Sora/Tiagra-gir. Er ganske fornøyd, men føler at mye av kraften min går til spille i ramme/hjul. I tillegg tåler sykkelen dårlig vekten min. Det klikker i kranklager, knirker i karbongaffelen, og dekkene subber litt i bremsene ved svinging. I tillegg er sykkelen på service for kast i forhjulet for ørtende gang. Dette etter under ett år med bruk, og 20-30 mil.

Er derfor ute etter en ny sykkel(gitt at jeg får hevet kjøpet). Ønsker helst å kjøpe på XXL, men er åpen for å kjøpe i andre - skikkelige - butikker(altså ikke ola-jonnys sykkelverksted).

Krav:

* Pris 10-20000(ish)

* Må passe en fyr på ~180cm, 100 kg og tåle mye bruk. Blir må klare minst 50-100 mil per sesong uten at den gir opp. Vanlig slitasje regner jeg selvsagt med.

* Må være lett <8-9 kg.

* Karbonramme/gaffel

* Høyt drevet(MINST 52-39)

* Ultegra eller høyere(kan godt være tilsvarende SRAM)

Jeg ønsker en sykkel som gir veldig mye for pengene, som jeg kan ha i mange år, stole på og vokse med. Ønsker å kjøpe fra XXL fordi jeg er på fornavn med nesten alle guttene der og har fått strålende service. Har skrudd mye sykkel selv og har en god del kunnskap, men ønsker noe jeg ikke trenger å skru noe særlig på.

Kan være villig til å gå over 20 000 hvis jeg får en MYE bedre sykkel, men gir ikke 5000 ekstra for 5% bedre ytelse. Trenger ikke å ha det beste av det beste, men vil ha noe som er veldig, veldig bra :-)

TLDR; På jakt etter en solid og god sykkel med ekstrem bang-for-buck til rundt 10-20 000. Må tåle en stor kar på 180cm/100kg som sykler mye og hardt.

Mine konkrete forslag:

Merida Reacto Team-20 24 999,-

Litt dyr, men fantastisk sykkel. Veier nesten ingenting, har fantastiske gir, ser OK ut. (liker ikke fargene, men det er ikke så farlig)

White RR Ultimate 14 19 999,-

Mer real pris. Gøy med elektroniske Ultegra-gir. ser bra ut, lavere drop på styret(synes Meridaen ser litt for slak ut). På papiret en fantastisk sykkel. Det er dog billigmerket til XXL. Litt skeptisk. Foretrekker merkevare. Men vurderer den.

Scott Plasma 30 17 990,-

Har aldri kjørt en triathlon-sykkel, men den ser unektelig tøff ut. Billiger er den også. Hvordan fungerer en slik som dagligdags sykkel?

White RR Killer 14 14 999,-

Billigere, ser bra ut, SRAM Rival-gruppe(mellom 105 og Ultegra). Lav vekt(7.6 kg)

Tenkte å finne noen forslag fra Birk, men siden er nede.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må passe en fyr på ~180cm, 100 kg og tåle mye bruk. Blir må klare minst 50-100 mil per sesong uten at den gir opp. Vanlig slitasje regner jeg selvsagt med.

100 mil per sesong er ingen verdens ting. Om du vedlikeholder(les: Vasker og smører) så holder selv ett kjede på en sykkel ofte 300 mil, om ikke mer. Så lenge strekket i kjedet er under 0.75%, så er alt fint.

Ikke missforstå meg, men om du ikke sykler mer enn 100 mil i løpet av en sesong, så behøver du vel strengt tatt ikke å bruke 20k på en sykkel?

Over til spørsmålet ditt, det er veldig mange dedikert sportsbutikker som har mange gode tilbud for tiden. Du kan få store avslag på fks sykkelexperten, oslo sportslager og ofte din lokale sjappe. Fokuser på at du får en sykkel som passer til deg, og som du føler deg komfortabel på.

Ikke noe er kjedeligere enn å kjøpe feil sykkel.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

mreinha, den 07 Jun 2014 - 18:04, sa:
Ikke missforstå meg, men om du ikke sykler mer enn 100 mil i løpet av en sesong, så behøver du vel strengt tatt ikke å bruke 20k på en sykkel?

Ordet "behøver" finnes ikke i mitt vokabular. "Begjærer", derimot :)
Handler om at jeg vil ha noe som er morsomt å sykle på. Sykler til og fra jobb(~10 min) hver dag og noen langturer. Mistet førerkortet, og sykkel har vært mitt eneste fremkomstmiddel i et år - og kommer til å være det en god stund fremover. I og med at vi har tenkt til å flytte 4 mil ut på bygda - men beholde jobben - hadde det vært digg å ha en sykkel jeg kunne syklet til jobb uten å føle for å ta livet av meg. I tillegg har jeg klart å gå ned i vekt ved hjelp av sykling og endring av kosthold, så ønsker å ha en sykkel som innbyr til mer sykling.
Jeg ønsker en sykkel som inviterer meg til å sykle ofte, lengre og fortere. Jeg vil ha en sykkel som er så stiv at mine 100 kg ikke får rammen til å flekse. Jeg vil ikke ha hjul som skraper borti bremsene i harde svinger, og jeg vil ha noe som er så lett at jeg føler jeg er til bryderi for sykkelen. Jeg vil rett og slett ha en skikkelig, skikkelig sykkel.
Jeg synes det er gøy å sykle, men jeg har vokst fra min Tiagra/Sora-sykkel(Scott S40, forresten), og er klar for en utfordring. Jeg vil ha en sykkel som jeg kan ha i mange år og som jeg kan vokse på hele tiden. Vil ha en sykkel som går fortere. Har 50/34-krank og 28/11t på, og merker at jeg i nedoverbakker triller fortere enn jeg får tråkket.
Fant en Scott Foil 15-ramme på finn.no. Har lest i reviews at denne er ekstremt stiv. Med en Ultegra-gruppe(~6000), styre (~1000) og div småtteri så får jeg en superstiv sykkel til 20 000.
Denne virker også spennende. Har alltid hatt lyst til å prøve Cyclocross! Eneste kjipe med den er at den er så lavt drevet at jeg måtte kjøpt meg en ny krank.
mreinha, den 07 Jun 2014 - 18:04, sa:
Over til spørsmålet ditt, det er veldig mange dedikert sportsbutikker som har mange gode tilbud for tiden. Du kan få store avslag på fks sykkelexperten, oslo sportslager og ofte din lokale sjappe. Fokuser på at du får en sykkel som passer til deg, og som du føler deg komfortabel på.
Ikke noe er kjedeligere enn å kjøpe feil sykkel.
Lykke til :)

Absolutt. Har sjekket litt rundt, Sykkeleksperten kom opp på Prisjakt-søket mitt og hadde mye spennende. Ser at Anton har så og si det samme som sykkeleksperten til samme pris, så da kjøper jeg heller der.

Muncie, den 07 Jun 2014 - 18:14, sa:
Hva med Cannondale CAAD 10?, det er vel en av de syklene som er mest for pengene.
Det er mulig det er noe galt med meg, men jeg liker ikke å kjøpe det som "alle andre" har. Det byr meg rett og slett i mot. Mulig det gjør meg til en idiot, men det er bare den jeg er. Legger heller i 5-10 000 ekstra og får noe som er litt spesielt.
EDIT:
Svinbillig Caad10 med 105-gir
Endret av konduktans
Lenke til kommentar

Aha, da er jeg med deg:)

Det som er med sykler som er veldig billige, er at de har spart penger på noe. Ser du linket til XXL sin white serie, det er greie sykler for all del. Men ett sted må de spare penger, og det er ofte ramma. Eventuelt at de skryter på seg fks full ultegra serie, men glemmer å nevne at kranken er [insert X dårlig komponent].

Jeg vil anbefale deg å gå i en fysisk butikk og høre om de har noen overliggere igjen fra i fjor. Da får du også testet sykkelen, noe som er det viktigste ved kjøp av sykkel. Du får du ofte 50% rabatt og kan gjøre virkelige gode kjøp. Kjøpte selv en 2013 modell i april (ah, I know) og fikk 50% avslag på nyprisen som var 40.000,-. 2014 har bare andre farger, men akkurat samme utstyret. Men siden vi nå er ute i Juni så kan slikt være vanskeligere.

Hvor i landet bor du? Hva med å kjøpe noe pent brukt?

Dette ser egentlig ut som ett veldig god tilbud: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=47873869&searchclickthrough=true

Hjulsettet der er ikke det beste, ganske så langt i fra faktisk, men når den tid kommer og du føler du har lyst på noe bedre så er det enkelt å bytte hjulsett.

Husk at du trenger pedaler, sko (karbon er nesten ett must, da det er vanvittig mye stivere og holder seg bedre), drikkeflaskeholdere osv.

Lenke til kommentar

Bestilte merida reacto team 20 fra xxl som nå er på tilbud til 19999. Har veil pris på 60000 iflg merida.no. Ringte alle lokale forhandlere, tilsvarende sykkel lå på 50-60000. Birk hadde nettopp solgt en tilsvarende fjorårsmodell til 40000.

Spennende! Takk for all hjelp, kommer tilbake med tilbakemelding :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Bestilte merida reacto team 20 fra xxl som nå er på tilbud til 19999. Har veil pris på 60000 iflg merida.no. Ringte alle lokale forhandlere, tilsvarende sykkel lå på 50-60000. Birk hadde nettopp solgt en tilsvarende fjorårsmodell til 40000.

Spennende! Takk for all hjelp, kommer tilbake med tilbakemelding :-)

Den Reactoen som selges på XXL er 2 år gammel. Da kostet den 60 tusen i villedende pris.

Årest Reacto har en villedende pris på 30 tusen, mens den selges til 24 tusen på Bikeshop.

Lenke til kommentar

Så du skrev det i det første innlegget ditt. Poenget var? Hjulsettet på årets modell ligger til 2000, hjulsettet på XXL-Reactoen ligger på 8000.

Nyeste Force

Red 2012

Kjøpt løst hjulsett og gir: Reacto Bikeshop: 11000

-||- Reacto XXL: 24000

EDIT:

2012-hjulsett

2014-hjulsett

Ser ikke helt poenget med å betale 4000 ekstra for en sykkel med vesentlig dårligere komponenter som attpå til er 13000 kroner billigere. Eneste man får er andre farger.

Endret av konduktans
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Is great success! Reacto i strl 56 er i utgangspunktet for stor for meg. XXL klarte ikke å levere reactoen, og jeg ble tilbudt en Scott Foil 10, som er en litt kjip sykkel i forhold til Reacto. Etter mye om og men, med mange eposter frem og tilbake, henvisninger til Forbrukerkjøpsloven og dådyr-øyne, fikk jeg tilbud om en 54 Merida Scultura SL Team til samme pris.

Dette er en sykkel i samme klasse som reactoen, som også har fått strålende kritikk, og som har vært med i World Tour. Nå har i tillegg XXL vennetilbud, med 25% på hele butikken. Det gjorde at jeg fikk 5000 i avslag på sykkelen jeg allerede hadde kjøpt, og 25% avslag på alt tilbehøret. Gikk likegreit for toppmodellen av landeveissko og toppmodellen av landeveispedaler. Kjøper sykkelbukse i tillegg, og jeg ender på ca 19000, som er 1000 kroner mindre enn jeg hadde tenkt til å bruke på kun sykkel, og da har jeg i tillegg fått med supre pedaler, sko og bukse. Giant fucking success!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Is great success! Reacto i strl 56 er i utgangspunktet for stor for meg. XXL klarte ikke å levere reactoen, og jeg ble tilbudt en Scott Foil 10, som er en litt kjip sykkel i forhold til Reacto. Etter mye om og men, med mange eposter frem og tilbake, henvisninger til Forbrukerkjøpsloven og dådyr-øyne, fikk jeg tilbud om en 54 Merida Scultura SL Team til samme pris.

Dette er en sykkel i samme klasse som reactoen, som også har fått strålende kritikk, og som har vært med i World Tour. Nå har i tillegg XXL vennetilbud, med 25% på hele butikken. Det gjorde at jeg fikk 5000 i avslag på sykkelen jeg allerede hadde kjøpt, og 25% avslag på alt tilbehøret. Gikk likegreit for toppmodellen av landeveissko og toppmodellen av landeveispedaler. Kjøper sykkelbukse i tillegg, og jeg ender på ca 19000, som er 1000 kroner mindre enn jeg hadde tenkt til å bruke på kun sykkel, og da har jeg i tillegg fått med supre pedaler, sko og bukse. Giant fucking success!

Hvor fikk de den fra? Har aldri sett at XXL har solgt noen Merida Scultura SL Team før. Iallefall ikke hatt noen annonsert på nettet.

Lenke til kommentar

De gjør ikke det heller. Jeg krevde oppfyllelse av kjøp i form av identisk sykkel eller tilsvarende(evt erstatning for å foreta dekningskjøp). De tok så kontakt med sin leverandør, som klarte å skaffe scultura. I utgangspunktet bestiller de ikke opp sykler som ikke er i sortiment, men antar at de sparer en del på det ift å gi meg en foil team issue.

Kjøpte de beste look karbonpedalene og diadora vortex pro sko, samt en av de dyreste sykkelbuksene. Man føler seg som litt av en storkar når man spaserer inn i en butikk og sier "jeg skal ha det beste du har, uansett kostnad" :-)

Har mye erfaring med Forbrukerkjøpsloven, og den går i nesten alle tilfeller i favør av kjøper, så er mye å hente ved å inneha bare litt kunnskap!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

De gjør ikke det heller. Jeg krevde oppfyllelse av kjøp i form av identisk sykkel eller tilsvarende(evt erstatning for å foreta dekningskjøp). De tok så kontakt med sin leverandør, som klarte å skaffe scultura. I utgangspunktet bestiller de ikke opp sykler som ikke er i sortiment, men antar at de sparer en del på det ift å gi meg en foil team issue.

Kjøpte de beste look karbonpedalene og diadora vortex pro sko, samt en av de dyreste sykkelbuksene. Man føler seg som litt av en storkar når man spaserer inn i en butikk og sier "jeg skal ha det beste du har, uansett kostnad" :-)

Har mye erfaring med Forbrukerkjøpsloven, og den går i nesten alle tilfeller i favør av kjøper, så er mye å hente ved å inneha bare litt kunnskap!

Kan du da ta et bilde av overrøret og rammen å legge det ut her?

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det kan jeg gjøre når jeg får den. Noen spesiell grunn?

Ja på en måte, men det skal du kanskje få vite etter at bildet er på plass.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Konduktans, du har ikke tenkt på det at faktisk prøver å hjelpe deg?

Jeg synes det er merkelig at du tilsynelatende gjør vanvittig bra deals. Merida Scultura SL Team er en sykkel til ca £6000. Hvordan du skal klare å forhandle deg frem til å få denne for under 20k er for min del litt merkelig...

Jeg tipper du ender opp med en Merida scultura comp 906 som en erstatning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...