Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Staff for feil innpress (ET) ?

Anbefalte innlegg

En kollega av broren min ble stoppet i kontroll av Statens Vegvesen for noen dager siden. Felgene hans har lovlig innpress, rulleomkretsen er innenfor 5%, bredden var ikke mye endret, felgene var 1 tomme større enn oppført i vognkortet. Han fikk mangellapp. All endring av hjulutrustning skal innføres i vognkortet. Denne karen trenger i bunn og grunn kun å vise bilen og få utskrevet nytt vognkort. Endring i innpress mindre enn 7,5mm trenger bare ikke særskilt godkjenning, men skal likevel godkjennes.

Takk for eit nyttig info :) Har du anelse om straff? Er vell litt bedre for han en meg, med tanke på at felgane eg har sett på har 40 innpress og skal vere 49 noke som då blir over 7,5 mm avvik og er ulovlig. Tommeren er heller ikkje riktig i forhold til vognkort. Felgane eg har vurdert å kjøpe er 18 tomms og orginale som står på no er 15 trur eg.

Er vell høgare straff for feil innpress utafor grensa en å ikkje ha større tommer innført i vognkortet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, har aldri hørt om STRAFF for sånt. Det at innpresset er endret mer enn 7,5mm betyr ikke at felgene nødvendigvis er ulovlige på bilen, kun at de må særskilt godkjennes. Jeg har fått en bil godkjent med felger som var betydelig mer endret en 7,5mm. Kjøp felger som gjør at INGEN DEL av dekket stikker utenfor og så tar du en prat med din nærmeste Trafikkstasjon, det kan godt hende du kan få dem innført i vognkortet.

Edit: Jeg fikk godkjent en eks av meg sin Golf II med felgbytte fra 13" til 15" med en god del mindre innpress, dekkdimensjon endret fra 155/13 til 195/50 15 og montert senkesett. Alt innført i nytt vognkort. Dette var på 90-tallet, så 15" var ikke så aller verst da :p

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Nei, har aldri hørt om STRAFF for sånt. Det at innpresset er endret mer enn 7,5mm betyr ikke at felgene nødvendigvis er ulovlige på bilen, kun at de må særskilt godkjennes. Jeg har fått en bil godkjent med felger som var betydelig mer endret en 7,5mm. Kjøp felger som gjør at INGEN DEL av dekket stikker utenfor og så tar du en prat med din nærmeste Trafikkstasjon, det kan godt hende du kan få dem innført i vognkortet.

Edit: Jeg fikk godkjent en eks av meg sin Golf II med felgbytte fra 13" til 15" med en god del mindre innpress, dekkdimensjon endret fra 155/13 til 195/50 15 og montert senkesett. Alt innført i nytt vognkort. Dette var på 90-tallet, så 15" var ikke så aller verst da :p

Nei, har lyst på senkesett også :) må eg ta det i samme sleng? styr :/ pøhh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...