seb1 Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 (endret) Hei, eg klare ikkje å finne noke lovlig lovlige ''fine'' felga til bilen min.. hoppa rett til poenget eg. Ka er straffa for å bli tatt med feil innpress (ET) på en bil ved kontroll, eller om en skulle krasje.. Er de veldig straffbart? Er de noke som blir lagt fort merke til på verksted? Eg veit at det meste en kan ha er 7,5 mm avvik. Endret 12. juni 2014 av seb1 Lenke til kommentar
olehenri Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Du kan ha litt forskjell på ET, men straff for feil ET får du ikke, annet enn en mangellapp og at du må vise bilen hos Biltilsynet Lenke til kommentar
seb1 Skrevet 12. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2014 Du kan ha litt forskjell på ET, men straff for feil ET får du ikke, annet enn en mangellapp og at du må vise bilen hos Biltilsynet Ja, veit jo at en kan ha 7,5 mm avvik, men ka som skjer når det går over det? Er det merkbart og er det straffbart? spørst jo selfølgelig litt kor mykje det er snakk om, jo mindre innpress jo lengere vil jo felgen gå utover. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Kan ikke tenke meg at det skal være noe problem å finne felger med rett innpress Hvilken bil er det? Lenke til kommentar
olehenri Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 (endret) Straffbart er det ikke( med forbehold, har kun hørt om henvisninger og pålegg, ikke bøter) , men du kan bli henvist til kontroll av bilen og pålegg om å ha det innenfor grensene som er satt for bilen. Endret 12. juni 2014 av olehenri 1 Lenke til kommentar
seb1 Skrevet 12. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2014 Kan ikke tenke meg at det skal være noe problem å finne felger med rett innpress Hvilken bil er det? Er en blå Opel vectra B sedan 2001 mod der innpresset skal vere 49, boltsirkel 5x110 og nav 65,1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Hmm... Opel ja...Finnes vell noen "billigfelger" fra Mega. Ellers internet:http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.X5x110+ET45&_nkw=5x110+ET45&_sacat=0&_from=R40 1 Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 om du søker etter felger på finn.no med søkeored som dette: opel vectra 5*110 så er jeg nesten helt sikker på at du finner noen til salgs der. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 om du søker etter felger på finn.no med søkeored som dette: opel vectra 5*110 så er jeg nesten helt sikker på at du finner noen til salgs der. http://www.finn.no/finn/torget/resultat?keyword=opel+vectra+5*110 Lenke til kommentar
seb1 Skrevet 12. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2014 Ja, har sett der sett på dei til 2,500 mendei har inpress på 39/40 var de vell og min bil skal ha 49..det er ikkje lov fordi de skal vere maks 7,5 mm avvik.. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Det hender det finnes godkjenningspapirer for å avvike fra 7,5-regelen. Lenke til kommentar
seb1 Skrevet 13. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2014 Godkjenning for de? Regelen er vell ganske klar, men du har jo den regelen med hjulbue og tuv-godkjenning og de.. usikker på det Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Med en TÜV-godkjenning er det meste lov, men det forutsetter at en slik finnes og kan gjelde for din bil med de aktuelle felgene. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Vanskelig for noen å ta deg på innpress, ettersom den er veldig vanskelig å se. Dekkdimensjon er mye lettere, da det står klart og tydelig på dekket. Selv kjører jeg med et par millimeter avvik, og går helt fint. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Jeg kjører med felger som er spot on mtp. innpress, med en dimensjon som er 4,2% større enn originalt, felger med forskjellig bredde (1" forskjell), ulike dimensjoner foran og bak.. Og jaggu subber fordekkene litt ved full sving mot venstre Jeg har blitt stoppet noen ganger, også i teknisk kontroll uten problemer. Lenke til kommentar
seb1 Skrevet 13. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2014 Jeg kjører med felger som er spot on mtp. innpress, med en dimensjon som er 4,2% større enn originalt, felger med forskjellig bredde (1" forskjell), ulike dimensjoner foran og bak.. Og jaggu subber fordekkene litt ved full sving mot venstre Jeg har blitt stoppet noen ganger, også i teknisk kontroll uten problemer. Jaja, de må jo vere likt på alle hjul ikkje så rart Vanskelig for noen å ta deg på innpress, ettersom den er veldig vanskelig å se. Dekkdimensjon er mye lettere, da det står klart og tydelig på dekket. Selv kjører jeg med et par millimeter avvik, og går helt fint. Ja, ville no tru det.. men ka som skjer om eg sku vere så uheldig å krasje elns og så få forsikring på de osv då må dei jo sjekke sånt.. ikkje at eg kjeme til å krasje då Lenke til kommentar
seb1 Skrevet 13. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2014 Vanskelig for noen å ta deg på innpress, ettersom den er veldig vanskelig å se. Dekkdimensjon er mye lettere, da det står klart og tydelig på dekket. Selv kjører jeg med et par millimeter avvik, og går helt fint. Så no worries? men ka om de sku oppstå eit uhell og bilen blir vraka elns.. ikkje at eg kjeme til å krasje men med tanke på forsikring osv.. Lenke til kommentar
seb1 Skrevet 13. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2014 Med en TÜV-godkjenning er det meste lov, men det forutsetter at en slik finnes og kan gjelde for din bil med de aktuelle felgene. Trur du det går an? Alt er rett og det einaste er innpresset (ET) Det skal vere 49, men så kan en ha 7,5 mm avvik og dei felgane eg skal ha, eller har sett på har innpress på 40 ca kanskje de va 39 men men.. får man de godkjent?? Isåfall for å vere sikker kem skal eg spør?? må få svar på det Lenke til kommentar
olehenri Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 (endret) Jeg har ET 35 og 32 på mine 8,5x18og 9,5x18 hjul, de er innafor lovlig hos meg og jeg må ikke ha lik ET. Det de slår hardest ned på er om de stikker utafor hjulbuene og om de endrer rulleomkretsen på bilen. Har og hatt bil med ET15 hvor orginalt var 42. Det ENESTE både politiet og BT sa noe på var at de stakk 1-2 mm utafor hjulbuene. Endret 14. juni 2014 av olehenri Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 En kollega av broren min ble stoppet i kontroll av Statens Vegvesen for noen dager siden. Felgene hans har lovlig innpress, rulleomkretsen er innenfor 5%, bredden var ikke mye endret, felgene var 1 tomme større enn oppført i vognkortet. Han fikk mangellapp. All endring av hjulutrustning skal innføres i vognkortet. Denne karen trenger i bunn og grunn kun å vise bilen og få utskrevet nytt vognkort. Endring i innpress mindre enn 7,5mm trenger bare ikke særskilt godkjenning, men skal likevel godkjennes. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå