Gå til innhold

Byttet ut hovedkortet, må aktivere Windows på nytt?

Anbefalte innlegg

Bytta ut hovedkortet mitt i dag, og det gikk smertefritt og alt det der, men etter det får jeg opp en feilmelding sånn ca. en gang i timen om at jeg må aktivere Windows og at min produktnøkkel er blitt brukt av en annen PC?

avO.jpg

Jeg prøvde å skrive inn min produktnøkkel som står på kabinettet mitt, men det gikk heller ikke.

What to do? :huh:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det en selvbygd pc med Windows 8 OEM (den billigste versjonen?) hvis ja, så er den låst til hovedkortet, så bytter du hovedkort, må du i prinsippet kjøpe en ny lisens.

Det gjelder ikke om du har fullversjon eller oppgraderingsversjonen.

Uansett, så er det som Mr D sier kun Microsoft som kan hjelpe deg. Har du en OEM lisens så ikke forvent at du får noe særlig hjelp, for det er en av grunnen til at OEM versjonen er så billig.

Er du heldig så får du hjelp, og alt løser seg.

Edit: Du sier det står en kode på en lapp, da er det trolig en ferdigbygd pc da?

Men prinsippet blir det samme. Den koden på den lappen er låst til den typen pc fra den typen produsent. Ett nytt hovedkort kan gjøre slik at Windows tror at det er en helt ny pc.

Igjen, er du heldig får du hjelp til dette av Microsoft, men de kan også si at du må kontakte produsenten av pcen, siden det er de som står for support på OEM lisenser, som det garantert er med en ferdig pc.

Lenke til kommentar

Det er en OEM lisens ja. Ville vel prøvd å ringe Microsoft først. Er du heldig så hjelper de deg. Lite Komplett får gjort, uten å eventuelt godta at de må gi deg en ny lisens. Men de kan ikke gjøre noe med nåværende nøkkel, det kan Microsoft, hvis de er veldig snille.

Bare et tips om du ringer Microsoft, ikke krev noe, vær superhyggelig, fortell at hovedkortet gikk i stykker og det ble byttet, men at det er samme pc.

Du har ingen rettigheter ovenfor Microsoft i denne saken, så eneste mulighet er å være veldig hyggelig mot dem.

Komplett trenger du jo ikke å være så hyggelige mot ;) om du ringer de. Ville vel tro at det er snakk om en reklamasjon eller lignende siden de byttet hovedkort, og de burde vite at OEM lisenser er låst mot hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...