Gå til innhold

Bærbar med touchskjerm - Window Manager for linuxMint

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en slik nymotens bærbar med touch-skjerm. Her kjører jeg linux-mint i dualboot med Windows 8. Standard desktopen til Linuxmint (Gnome?) er vel nærmest ubrukelig med touchskjerm. Noen som vet om en bra window-manager/desktop tilpasset touchskjerm?

Ble faktisk litt overrasket over hvor vanskelig det skulle være å finne.

Men kanskje det har vært utvikling på området innen linux-verdenen i det halve året som er gått siden jeg undersøkte...

Tips mottas med takk..

Edit: Spørsmål dreier seg altså ikke om å få touchskjerm til å fungere eller hardware-støtte.

For den delen er ok ut av boksen.

Nei, det dreier seg om å få en brukbar bruker-opplevelse ut av dette, tilsvarende touch-Interface på Windows8 eller iPad...

Endret av oldis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må vel være Plasma Active i så fall, uten at jeg har prøvd det. Ser litt mangelfullt ut på Google når det gjelder veiledning, men kanskje noen her har prøvd og evt vet hvordan man installerer det?

Takk for innspill, oj88 .

Bekrefter vel egentlig min mistanke om at linux-verden ser ut til å henge litt på etterskudd på dette området...

Kanskje for mange av typen "jeg vil søren meg ikke ha fettede fingermerker på skjermen, og det er det sikkert ingen andre heller som vil"....

Litt merkelig i grunnen, når man tenker på hvor mange maskiner med touch-skjerm som er tilgjengelig og selges for tiden...

Lenke til kommentar

Hah, du er en seriøst bra fyr, oldis.

Takk :hm: (?)

Du verden....

Anyways, Ubuntu med Unity skal være laget med touch i tankene. Har ikke noe erfaringer med det, men hørt noen positive tilbakemeldinger her og der.

Kan kanskje gjøre et forsøk igjen, men mener å huske at jeg ikke var særlig imponert ...

Lenke til kommentar

Mint kjører forøvrig ikke Gnome som standard-desktop, så jeg vil anbefale deg å sjekke ut vanilla gnome før du gjør noe annet.

Hvorfor du vil drive av og tafse på skjermen er dog beyond me. Når du først har desktop IO.

Endret av Lycantrophe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget med denne tråden er sånn sett ikke å disse Linux eller linux-miljøet. Jeg har vært bruker av Linux i mange år, riktignok mest på servere. Har ved ett par anledninger opp gjennom årene prøvd å bytte ut Windows med linux-desktop på privat-pc, men finner meg liksom ikke helt til rette.

Da jeg fikk maskin med touch-skjerm hadde jeg lyst til å finne ut hvordan denne kunne brukes med Linux. Brukte faktisk en del tid på å søke, og installerte litt forskjellig uten å egentlig finne noe som jeg syntes var brukbart.

Hvorfor ikke bare bruke Windows 8?

For øvrig er det største "touch-OSet", som har langt større markedsandeler enn Windows, Linux-basert. Nemlig Android ;-).

Sannsynligvis finnes det allerede en liste over grunner for hvorfor man skulle ønske å kjøre Linux.
For min del har det litt med nysgjerrighet å gjøre.
Men la oss ikke gå inn i den blindleia.
Det var ingen baktanker med mitt opprinnelige spørsmål, annet enn å kanskje få litt hjelp til å finne noe som kanskje finnes "der ute"...

Mint kjører forøvrig ikke Gnome som standard-desktop, så jeg vil anbefale deg å sjekke ut vanilla gnome før du gjør noe annet.

Ja, det er den jeg kjører på når jeg kjører Mint.

Hvorfor du vil drive av og tafse på skjermen er dog beyond me. Når du først har desktop IO.

Å, var det der du var :love:

Lenke til kommentar

Det klarte du veldig dårlig å få fram, men oppskriften er enkel: Still kun spørsmålet og ikke noe annet.

Det var ingen baktanker med mitt opprinnelige spørsmål, annet enn å kanskje få litt hjelp til å finne noe som kanskje finnes "der ute"...

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Det klarte du veldig dårlig å få fram, men oppskriften er enkel: Still kun spørsmålet og ikke noe annet.

Også i mitt opprinnelige spørsmål?

Eller tenker du mer på det lille sleivsparket i mitt svar til oj88? Skulle det ikke mer til ?

Lenke til kommentar

Også i mitt opprinnelige spørsmål?

Eller tenker du mer på det lille sleivsparket i mitt svar til oj88? Skulle det ikke mer til ?

Ja til 1, og nei til 2. Du klarte både delen med å "provosere" og å ikke få fram andre baktanker veldig dårlig :). Poenget er at hvis du vil ha fokus på hvordan løse problemet/spørsmålet ditt, gjør du ganske enkelt feil. Så enkelt er det. Old fartcougher med Windows.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Ja til 1, og nei til 2. Du klarte både delen med å "provosere" og å ikke få fram andre baktanker veldig dårlig :). Poenget er at hvis du vil ha fokus på hvordan løse problemet/spørsmålet ditt, gjør du ganske enkelt feil. Så enkelt er det. Old fartcougher med Windows.

Takk for innspill. Jeg skal prøve å klemme litt hardere igjen neste gang jeg hoster. Også skal jeg se om jeg finner et brukbart "Perfect forum-threads 101" i nærheten.

Setter ikke tråden som løst siden løsningen din ikke er for det egentlige problemet mitt.

Ha en god helg.

Lenke til kommentar

KDE kan ganske lett tilpasses til dette, også uten Plasma Active.

Homerun launcher/activity. Sett navigering til å være single click, ikke double click. Blås opp størrelse på ikoner i dolphin. Voilà.

Takk, skal se på denne.

Hah, du er en seriøst bra fyr, oldis.

Velger å ta deg bokstavelig, så takk!

God helg.

Lenke til kommentar

Liten oppdatering etter helga:

Kjørte en live-Upgrade fra LinuxMint 15 til LM 17 i helga. Det gikk av i likeste laget selv om det var noen svette øyeblikk, f.eks. da screensaver låste skjermen midt i oppgraderingen og nektet å la meg skrive inn passord.

Fikk installert KDE og Plasma Active, og det så jo lekkert nok ut det. Men ga egentlig opp hele touchskjerm-på-Linux prosjektet mitt nokså fort. Ser ikke ut som det finnes noen ferdig distro eller config for dette, som håndterer det man forventer seg, alt i en pakke:

• Single-click for navigering
  • Sidescroll ved å dra opp/ned på sida
  • Zoom inn ut med 2 fingre
  • Holde lenge i stedet for høyreklikk
  • etc....
Det merkelige er at det ser ut som mye av dette er løst for bruk av touchpad, men ser ut til å være vanskelig å overføre til touchskjerm i stedet for touchpad.

Eller muligens er jeg bare ikke flink nok til å Google :closedeyes:

Regner med at det løser seg bare man tar tida til hjelp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...