Labben Skrevet 6. juni 2014 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2014 Hei, Jeg har en ekstern enhet som setter strøm på et ledningspar (lukker kretsen) når en hendelse oppstår. Jeg trenger å fange opp dette i en datamaskin. Finnes det noen USB-enhet jeg kan bruke til å fange opp når denne kretsen lukkes (eller åpnes, tror jeg kan invertere den og tror også jeg kan programmere den kun til å sende en puls) slik at jeg kan gi datamaskinen beskjed om når noe skjer? Det finnes helt sikkert vesentlig bedre måter å beskrive dette på for teknisk kyndige personer, men dette er så godt jeg klarer det.. Er det strøm på ledningen som stikker ut av boksen, eller er det ikke? På forhånd takk Lenke til kommentar
TMB Skrevet 6. juni 2014 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2014 Det du trenger er et såkalt inngangskort, men hvor det kjøpes vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 6. juni 2014 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2014 Hva med å kjøpe et rimelig oscilloskop som kobles til PCen med USB som du kan sette til å f.eks trigge ved fallende eller stigende flanke? Får vel de ned i 6-700kr tror jeg. Og da kan du gjøre så meget mer. Som å se hvordan alt av signaler ser ut real time, inkludert hvordan stigningen/fallet SER ut. Bittelitt overkill kanskje, men det funker. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 6. juni 2014 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2014 Men kan det oscilloscopet trigge et program e.l. på pcen? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 6. juni 2014 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2014 Men kan det oscilloscopet trigge et program e.l. på pcen? Tja, den delen vet jeg ikke. Kommer vel kanskje an på hvilket program man ønsker å trigge, eller hvordan programvaren til hvert oscilloskop er. Litt mer info hadde vært greit. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 8. juni 2014 Rapporter Del Skrevet 8. juni 2014 Paralellport er vel også en mulighet. I dag vil vel det si en usb-enhet. Finnes en god del programvare til disse. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 8. juni 2014 Rapporter Del Skrevet 8. juni 2014 Hva skal du gjøre med signalet i PC'en? Uansett er nok det billigste og enkleste et billig microkontroller dev kort med USB interface som f.eks arduino som er koblet til PC'en. Man trenger jo egentlig ikke en microkontroller til dette, men pga masseproduksjon så koster en arduino som dette 150 kr mot et enkelt USB interface kort for PC'en som dette koster 400 kr. Og arduinoen har et enormt miljø på nettet med tutorials, ol. 2 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 9. juni 2014 Rapporter Del Skrevet 9. juni 2014 et enkelt USB interface kort for PC'en som dette koster 400 kr. Og arduinoen har et enormt miljø på nettet med tutorials, ol. Akkurat et slikt kort jeg tenkte på Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 10. juni 2014 Rapporter Del Skrevet 10. juni 2014 Hvorfor vil du at datamaskinen skal vite om kretsen er lukket? Hva skal datamaskinen gjøre med denne informasjonen? Er det tilstrekkelig med en statisk visning på skjermen? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. juni 2014 Rapporter Del Skrevet 10. juni 2014 (endret) Som forklart så ønsker han å starte et program, som kan være en måling, sikkerhetsfunksjonalitet/advarsel, eller noe heeelt annet som respons av denne endringen. Kan være mye rart, og jeg er selv interessert i å vite nøyaktig hva det skal brukes til. Kun visning var visstnok ikke nok, som TS svarte på når han kommenterte innlegget mitt. Endret 10. juni 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Labben Skrevet 11. juni 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. juni 2014 Hei, Takk for mange svar! Alt jeg ønsker er å motta et analogt signal inn, og bruke det til å trigge et shell script. Så når en ekstern boks setter strøm på en signalkabel (og lukker kretsen), så kjører maskinen et shell-script. Mer nøyaktig beskrevet har jeg en tyverialarm som har en analog signalport for når alarmen går. Jeg ønsker å bruke den til å sende et signal til PC slik at jeg både kan ha en logg for når alarmen har gått, og samtidig også kunne sende en tekstmelding med beskjed om at alarmen går. Enten kan jeg bruke en liten formue på å bytte alarm (og sansynligvis også vaktselskap) for å få en som har innebygget GSM-sender, eller jeg kan finne noe å koble til PCen som rett og slett gir meg en melding jeg kan plukke opp når denne kretsen lukkes. Så kan jo shell-scriptet gjøre en hel masse, eller nesten ingenting, avhengig av hva jeg ønsker. Håper det beskriver behovet litt bedre. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 11. juni 2014 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2014 (endret) Ahha, Nå har ikke moderne maskiner seriel eller parallellport lengre og trenger eksternt utstyr for å styre/lese inngangssignaler. Dette kan da være, som nevnt, en arduino som kommuniserer med maskinen. Men du må alliekvell ha et program som leser fra enheten, og så skrive scriptet som utfører operasjonen. I tillegg til at en PC er overkill for så små enkle oppgaver. Da ville jeg nok sterkt vurdert å kuttet noen ledd, og heller latt arduinoen registere endringen, opprettet loggen, og sendt SMSen. How to send SMS via Arduino Remote control via GSM Ellers har du litt ekstra info her: http://tronixstuff.com/2011/01/19/tutorial-arduino-and-gsm-cellular-part-one/ Dette er eksempler på mange guider der ute, som tar for seg omtrentlig dette. Personlig har jeg brukt arduino med labview, som er en visuell form for koding hvor du kan gjøre ganske mye med resultatet, inkludert visuell representasjon. Altså om man ønsker en mer visuell form for loggføring. Har aldri brukt shell-scrips til PC før, så hvordan den kommuniserer med labview eller arduino aner jeg ikke, og om du har noen grunn til å bruke akkurat dette så må du nok vente til andre som har mer peiling på dette hjelpe deg. Endret 11. juni 2014 av Andrull Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 11. juni 2014 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2014 Må si meg enig med Andrull. For en så simmpel ting er det mye bedre å bare kutte ut hele PC'en og la f.eks en arduino ta seg av allt. Enten via et GSM modem, eller via et ethernet interface så den logger det på en web side. Uten PC blir det både enklere (mindre og simplere programmering), billigere (mindre strømforbruk) og mer stabilt (en PC klikker jo en gang i blant hvis den står på veldig lenge) Lenke til kommentar
Labben Skrevet 11. juni 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. juni 2014 Hei igjen, og takk for flere svar. Jeg kommer nok uansett til å kjøre det gjennom PC/server hjemme, da denne også styrer lys, varme, gardiner, kameraer og mye annet, og det er greit å få alt inn på samme loggen. Dessuten har den allerede de interface jeg trenger for ekstern varsling. Sjekker ut hvilke interface jeg finner mellom Arduino og Linux, og ser om det tar meg et skritt videre. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 11. juni 2014 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2014 (endret) Har du brukt en spesifikk guide, eller noe ferdig skrevet programvare for å løse alle disse tingene? Hørtes interessant ut. Endret 11. juni 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 11. juni 2014 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2014 Adafruit har en kjekk, og ikke minst billig, liten sak, Trinket, basert på ATTiny85. Denne kan programmeres fra Arduino IDE, og det er skrevet et bibliotek for den slik at den kan simulere en USB HID enhet. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 12. juni 2014 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2014 Paralellport er vel også en mulighet. I dag vil vel det si en usb-enhet. Finnes en god del programvare til disse. Har du sett noen usb-til-paralellport som ikke bare er printeradaptere da? De "vanlige" usb-til-printeradapter dingsene er ikke like fleksible som en "innebygd" paralellport, de kan normalt ikke programmeres til å være noe annet enn et printeradapter. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 12. juni 2014 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2014 Paralellport er vel også en mulighet. I dag vil vel det si en usb-enhet. Finnes en god del programvare til disse. Har du sett noen usb-til-paralellport som ikke bare er printeradaptere da? De "vanlige" usb-til-printeradapter dingsene er ikke like fleksible som en "innebygd" paralellport, de kan normalt ikke programmeres til å være noe annet enn et printeradapter. Har ikke anelse om hva som finnes, trodde alle usb-til-paralell støttet det som var vanlig på pc-er med paralellport. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 18. juni 2014 Rapporter Del Skrevet 18. juni 2014 Hei igjen, og takk for flere svar. Jeg kommer nok uansett til å kjøre det gjennom PC/server hjemme, da denne også styrer lys, varme, gardiner, kameraer og mye annet, og det er greit å få alt inn på samme loggen. Dessuten har den allerede de interface jeg trenger for ekstern varsling. Sjekker ut hvilke interface jeg finner mellom Arduino og Linux, og ser om det tar meg et skritt videre. Akkurat for å interface mellom Arduino og linux ville jeg bare ha laget noe i python som lytter til UART. pyserial er et bibliotek som fikser uart-kommunikasjon på et par linjer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå