tommyb Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Nei, jeg er bare en ork som har hørt noen vanskelige ord! 1 Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 9. juli 2014 Del Skrevet 9. juli 2014 (endret) Ser det er en del som sier at universet ikke kan ekspandere raskere enn lyset. Under inflasjonen så skjedde dette helt sikkert (om mekanismene som nåværende fysikk tilsier at skal være på plass, er på plass). Men det finnes ingen fysiske lover som tilsier at universet aldri kan utvide seg raskere enn lyset. Hvorfor skulle det ikke det? De fleste teorier på feltet tilsier akkurat at det gjør nettopp det, og at det øker i hastighet. Argumenter over, som 'hvordan kan vi se ting som er så langt unna at vi ikke skal kunne se det' er ikke gyldige. Vi vet lyshastigheten med sikkerhet, og dermed vet vi også at den delen av universet vi kan se har en radius på ca 46 milliarder lysår. Hva som skjer utenfor der har vi ingen mulighet til å konstantere, i hvert fall for nær fremtid, men at man kan resonnere seg frem til det ved hjelp av hvordan vi ser tilbake i tid gjennom å observere universet slik det fremstår i dag, så er det ingen grunn som tilsier til at ting utenfor vår radius av observasjon skal ha andre lover enn det vi faktisk ser. Merk forøvrig at dersom astrofysikere snakker om 'bevisbart materiale' legger de alltid til "i det synlige universet". Ikke bare astrofysikere, men fysikere generelt sier det når de snakker om de generelle egenskapene til f.eks. et nøytron eller et elektron. (Eks: Nøytronet er stabilt i 10 minutter gjennomsnittlig i universet vi kan observere) Det som er ekstremt viktig når man snakker om slike ting er å forstå at lyset ikke beveger seg med uendelig hastighet, men pga at lyset har en satt hastighet (like under 300000 km/s) så ser vi tilbake i tid når vi ser ut i universet, men også når vi ser det vi ser til daglig. Forskjellen er stort sett distansene som gjør at jeg kan påstå å se laptopen min slik den er akkurat nå. Ser jeg på solen (ikke gjør det uten utstyr til det!), så ser jeg solen slik den var for ca 8,5 minutt siden. Jo lengre du ser utover, jo lengre tilbake ser du. Slike hensyn trenger ikke universets ekspansjon å ta, fordi universet i seg selv ikke er lys (fotoner, det er heller tvert imot, som man kan se på navnet som er gitt til energien som driver ekspansjonen: mørk energi) Lyset kommer fra enheter innenfor universet, fra atomer med høy energi. Og så bør det i tillegg sies at den ytre delen av universet vi kan observere beveger seg i lav hastighet i forhold til lyset, derfor vil vi i lang fremtid kunne observere mer av universet enn vi gjør i dag. Men igjen bør man huske at dette ikke skjer innenfor en menneskealder. Dette vil skje i løpet av milliarder av år, for oss er slike ting ikke målbart i det hele tatt, da differansene er så små i forhold til vår teknologi. Endret 9. juli 2014 av rosetta stoned Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg