F1500AB Skrevet 6. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2014 Har høyskoleutdanning. Arbeidsgiver mener jo tydelig at jeg har gjort noe så grovt at det gir oppsigelse på dagen. Det juridiske apparatet rundt meg som har gått gjennom "bevisene" mener at det absolutt ikke er noe grunnlag. Men arbeidsgiver ser ikke ut til å gi seg, og saken er nok avgjort i løpet av måneden. Kan ikke gå inn på detaljer, er paranoid som det er nå, og plutselig sitter jeg i et møte der denne tråden blir lagt frem. Alt jeg kan si er at jeg er 100% sikker på at jeg ikke har gjort noe som kan gi grunnlag for oppsigelse i det hele tatt (på dagen eller ikke). Har jobbet ca 10 år for samme arbeidsgiver. Men som sagt, arbeidsgiver har jo ett annet syn enn meg og "mine". Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 Nå er det vel fullt mulig å få ned utgiftene. Ingen som er nødt til å ha 15k i faste utgifter i mnd skulle jeg tro. Har man ikke inntekt til det, så er det vanlig å gjøre grep for å få ned utgiftene. Lenke til kommentar
F1500AB Skrevet 6. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2014 5.500 kroner er husleie 3.300 kroner er betaling på usikret lån (med noen få års nedbetaling igjen) 1.400 kroner er studielån (der jeg har brukt opp muligheten for utsettelse) 1.100 kroner er forsikringer (600 av disse er en uføre engangsbetaling + uføre pensjon + ulykkesforsikring) De selger ikke den forsikringen lengre, den var for god for de som fikk den, og siden jeg har hatt/har diverse helseplager som i prinsippet kan gjøre meg ufør, er det idiotisk å si opp den forsikringen) 1.000 kroner er TV og internett. (her kan jeg max spare 200 kr per måned ved å gå til laveste hastighet) 1.200 kroner er strøm (gjennomsnittet er nok høyere per år enn det) 350 kroner er telefon (type fastpris) 300 kroner er bensin (regnet ut i fra at jeg ikke er på jobb) vanligvis betaler jeg vel 1200 kroner per måneder der. + nesten 1000 kroner i bom utgifter. Men det bortfaller uten jobb. 250 kroner er årsavgift på bil / 12 250 kroner er NRK lisens / 12 400 kroner er medisiner/lege (er høyest i starten på ett år, men noen av de faste medisinene er ikke på blå resept heller) Blir 15.050 kroner det. Ser virkelig ikke hvor jeg kan spare så mye. Bor ikke i en by som Oslo, så offentlig transport er ikke så lett (men ikke umulig). Har heller ikke tatt med løpende utgifter til bil som serviser og reparasjoner osv. Er en gammel bil, så den er ikke feilfri) Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 3.300 kroner er betaling på usikret lån (med noen få års nedbetaling igjen) Dette lån kan sannsynligvis utvides med et par år til og noe redusert skattetrekk vil vel frigjøre ca. 2 lapper netto i mnd.? Lenke til kommentar
F1500AB Skrevet 6. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2014 Ikke så lett når jeg ikke eier noe fast eiendom. Prøvde for et par år siden, men banken ville ikke det. Og det har vel ikke blitt noe lettere rundt slik de siste to årene? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 Bankene kan ofte være veldig medgjørlig når man blir arbeidsledig Koster ingenting å spørre.. Lenke til kommentar
F1500AB Skrevet 6. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2014 Sant nok. Skal selvsagt sjekkes om dette blir aktuelt. Takker for alle gode råd. Dette er virkelig en tøff periode for meg nå. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 Dette er virkelig en tøff periode for meg nå. Klart det, men bare stå på. Liver må jo reorganiseres på noen måte så det så. Livet er alltid dynamisk. (Kjenner til flere som har havnet i samme situasjon som du) Lykke til 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 5.500 kroner er husleie 3.300 kroner er betaling på usikret lån (med noen få års nedbetaling igjen) 1.400 kroner er studielån (der jeg har brukt opp muligheten for utsettelse) 1.100 kroner er forsikringer (600 av disse er en uføre engangsbetaling + uføre pensjon + ulykkesforsikring) De selger ikke den forsikringen lengre, den var for god for de som fikk den, og siden jeg har hatt/har diverse helseplager som i prinsippet kan gjøre meg ufør, er det idiotisk å si opp den forsikringen) 1.000 kroner er TV og internett. (her kan jeg max spare 200 kr per måned ved å gå til laveste hastighet) 1.200 kroner er strøm (gjennomsnittet er nok høyere per år enn det) 350 kroner er telefon (type fastpris) 300 kroner er bensin (regnet ut i fra at jeg ikke er på jobb) vanligvis betaler jeg vel 1200 kroner per måneder der. + nesten 1000 kroner i bom utgifter. Men det bortfaller uten jobb. 250 kroner er årsavgift på bil / 12 250 kroner er NRK lisens / 12 400 kroner er medisiner/lege (er høyest i starten på ett år, men noen av de faste medisinene er ikke på blå resept heller) Blir 15.050 kroner det. Ser virkelig ikke hvor jeg kan spare så mye. Bor ikke i en by som Oslo, så offentlig transport er ikke så lett (men ikke umulig). Har heller ikke tatt med løpende utgifter til bil som serviser og reparasjoner osv. Er en gammel bil, så den er ikke feilfri) Man tror ikke det er så mye å spare fordi det er visse ting man ser på som primærbehov på lik linje med mat, klaær og ett sted å bo men som er langt fra det. Bli kvitt TV-en, da sparer du både lisens og TV-pakken og du kan leve med en linje på 5-10 Mb til rundt 3-400 kr. I tillegg sparer du også lisenspengene... Selg bilen og kjøpe en billig scooter.... sparer da både bensin og bompenger, i tillegg er det litt moro å kjøre (synes jeg ihvertfall). Da sparer du både forsikring, bensin, bom, årsavgift og reperasjoner.... ja det går an. Billigere mobilabb. er mulig, trenger heller ikke internett på mobil. Flytt gjerne til en billigere plass der internett og strøm er inkludert, bofellesskap bør være ett alternativ hvis inntekten er deretter. Regner med du enkelt kan finne en plass der du bor til rundt 4000 kr inkludert alt. Med andre ord kan du lett senke de faste utgiftene dine til under 10 000 kr/mnd hvis du bare går inn for det. Men det er noe jeg lurer på som er litt OT... hvordan kan man ha 30 000 kr i måneden utbetalt uten å klare å spare å i tillegg må ta opp ett forbrukslån? Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 1.400 kroner er studielån (der jeg har brukt opp muligheten for utsettelse) Avhengig av hvor mye du ender opp med i inntekt kan du kanskje kvalifisere for rentefritak, og dermed flere utsettelser. http://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Purring-og-inkasso/Betalingslettelser/ Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 (endret) Han ender opp med for høy dagpengesats. Lånekassens laveste sats for ettergivelse innebærer at han ikke kan ha hatt en årsinntekt som tilsvarer mer enn 1125,- kr per virkedag i 2014 (og da får man én måneds rentefritak). For 6 måneder kan ikke dagsatsen være høyere enn 1032,- kr. Endret 6. juni 2014 av krikkert 2 Lenke til kommentar
F1500AB Skrevet 7. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2014 Flytt gjerne til en billigere plass der internett og strøm er inkludert, bofellesskap bør være ett alternativ hvis inntekten er deretter. Regner med du enkelt kan finne en plass der du bor til rundt 4000 kr inkludert alt. 5.500 kroner i husleie er vel virkelig ikke noen stor husleie? Og jeg hadde nok aldri taklet å bo i ett bofellesskap. Jeg er 40 år gammel, så ville jo blitt helt feil å skulle bo sammen med 20 åringer i ett bofellesskap. Og skal jeg tenke worst case, at jeg ikke greier å få meg jobb på 2 år, så dekker jo f.eks ikke NAV husleie til bofellesskap så vidt jeg vet. Mens husleien i dag er innenfor satsen som blir dekket her jeg bor. Å finne noe til 4.000 utover det er så og si umulig, husleiene ligger på 5-6.000 minst. Ellers er det ikke veldig vanlig med bofellesskap her uansett. Bor som sagt ikke i Oslo eller en annen stor by som det. Ei heller noen studentby. Selg bilen og kjøpe en billig scooter.... sparer da både bensin og bompenger, i tillegg er det litt moro å kjøre (synes jeg ihvertfall). Da sparer du både forsikring, bensin, bom, årsavgift og reperasjoner.... ja det går an. Bilen min er verdt nøyaktig vrakpanten. Altså 3000 kroner. Så jeg må ut med mer penger for en billig scooter. I tillegg har jeg aldri kjørt scooter, og føler meg ikke trygg på hverken sykkel, og absolutt ikke med noen scooter. Måtte vel brukt penger på kjøreskole også regner jeg med? Og som nevnt, uten jobb, eller om jeg skulle få meg en lokal jobb, er det ingen bomutgifter, og bensinutgiften er nesten 0 (300 kr max). Forsikringen er vel ca 200 kroner per måned på bilen i dag. Som sagt, er ikke en ungdom.... er 40 år og ting er nok ikke så super enkelt som noen skal ha det til. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå