Gå til innhold

Dagpenger på NAV - hva nøyaktig vil jeg få?

F1500AB

Anbefalte innlegg

Nå ser det ut som om jeg fort kan havne i en situasjon der jeg mister jobben min, altså oppsigelse.

Nå er det ikke helt avgjort enda, men alt tyder på at det går den veien.

Det betyr at jeg står uten lønn fra rett etter sommeren.

Prøver å regne meg frem til hva jeg vil få utbetalt. Lite trolig NAV vil gjøre noe før oppsigelsen ev. foreligger.

Jeg tjente ca 515.000 i fjor (som står på lønnsoppgaven i årsoppgaven)

Det er akkurat under 6 G, så jeg skal få full uttelling.

En promille er da 515 kroner, noe som skal gi en dagsats på 1236 (før skatt), noe som igjen betyr ca 25956 kroner brutto per måned? (utgangspunkt i 21 dager)

Høres dette riktig ut?

Innser jo at dette vil merkes big time på økonomien min, for nå har jeg jo rundt 30.000 utbetalt netto i måneden, så en nedgang til ca 19.000 netto er en stor nedgang.

Edit:

Jeg kan jo ikke gå til NAV før jeg eventuelt har fått oppsigelsen. Men ser at de har tre ukers behandlingstid. Er det sånn at jeg da risikerer å gå 3 uker uten lønn da? Eller vil det bli etterbetalt om søknaden blir innvilget?

Endret av F1500AB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dagpengesatsen er 2,4 promille av dagpengegrunnlaget, og grunnlaget er lønnsinntekt for året før søknadsåret. Dagsatsen blir da 1236 kr, og du vil få utbetalt cirka 12 360,- kr hver fjortende dag (utbetalingsterminene er ikke månedlige). Skattetrekket ditt blir 3531,- forutsatt tabell 7100, 8829,- i netto inntekt.

Månedsinntekten din blir dermed brutto 24 720,- eller netto 17 658,- kr.

Cirka hver sjette måned vil det inntreffe tre utbetalingsdager i én måned. Dette kompenserer for den ene virkedagen du taper i alle de andre månedene.

Dagpenger innvilges fra søknadsdato eller den dagen du registrerte deg som arbeidssøker, minus eventuell ventetid (tre dager eller åtte+ uker, avhengig av om du er skyld i oppsigelsen).

• Liker 1
Lenke til kommentar

17 658 begynner å bli nær smertegrensen. Ca 15.000 i faste utgifter i måneden, så da blir det igjen 2.600 kroner til mat, klær og alt annet som ikke er fast. Dette kan bli veldig tøft.

Bakdelen med denne saken er at det kan bli veldig vanskelig å finne seg ny jobb med det første, ut i fra grunnlaget arbeidsgiver bruker.

Nå blir det nok arbeidsrett og/eller tingrett for fagorganisasjonen mener at arbeidsgiver ikke har noen sterk sak. Får heldigvis fri juridisk bistand både til arbeidsrett og ev. tingrett.

Men det blir jo likevel noen tøffe måneder om oppsigelsen kommer, frem til den ev. er avgjort i retten.

Lenke til kommentar

17 658 begynner å bli nær smertegrensen. Ca 15.000 i faste utgifter i måneden, så da blir det igjen 2.600 kroner til mat, klær og alt annet som ikke er fast. Dette kan bli veldig tøft.

Jo, men med oppsigelse får du jo utbetalt feriepenger som er opptjent i fjoråret og halve 2014, ca 90000,-?

I tillegg så har du vel en bufferkonto slik alle økonomer anbefaler, ca 3 brutto månedslønner....eller?

Lenke til kommentar

Ja hadde det vært så...får utbetalt feriepenger nå ja, det får betalt alt av regninger jeg har nå + noe kredittkort gjeld (20.000). Så da vil det ikke være noe ekstra utgifter utover det faste.

Tror jeg får utbetalt lønn i juli også, ikke helt sikker. Men ja, vil jo ev. få utbetalt oppsparte feriepenger til nå i år, ca 30.000. - skatt.

Dette kommer brått på, så bufferkontoen er ikke så stor som den burde være.

Lenke til kommentar

I tillegg så har du vel en bufferkonto slik alle økonomer anbefaler, ca 3 brutto månedslønner....eller?

Nei, har ikke 120.000 stående på konto som er tre bruttolønninger for meg nå. Hvem har vel det?

Lenke til kommentar

I alle fall bør du søke om et nytt skattekort. Inntektene dine faller såpass mye at du vil få lettere skatterekk.

(nå vet jeg ikke om du har særdeles store fradrag knyttet til inntektens ervervelse da? Disse vil jo falle vekk)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Har selv fått lønn hos NAV i snart ett år. Slik jeg forstår det, vil du få en prosent andel av det du tjente ved forrige jobb. Den prosenten er veldig vanskelig og si noe om, da det kommer helt an på hvordan NAV regner det ut.

Lenke til kommentar

Du mener at han avskjediger deg, altså du må gå på dagen? Hva er bakgrunnen for avskjeden?

Det kan jeg nesten ikke gå inn på.

Poenget er at arbeidsgiver mener at det de beskylder meg for gir rett til avskjedige på dagen, mens det er jo ikke det juridiske apparatet rundt meg enig i. Likevel kan det ende med en øyeblikkelig avskjed nå innen kort tid.

jeg tenkte det var lurt å begynne å forberede meg litt, tilfelle det blir slik. "min" side mener jeg har en sterk sak, men likevel virker det som om arbeidsgiver har bestemt seg for å gjennomføre dette.

Resultatet vil da bli at det vil være umulig å få seg jobb innenfor yrket. (om de krever referanser da).

Og uansett, vet ikke om jeg vil søke ny jobb før saken ev. er endelig avklart i retten om det går så langt.

Endret av F1500AB
Lenke til kommentar

Hvorfor søker du ikke bare ikke etter ny jobb allerede nå? Er man nødt til å bruke opp skattepenger hele tiden?

Ja det er så enkelt for deg. Har nevnt at om dette blir utfallet, vil det være umulig å få tilsvarende jobb. Skal jeg bare gi opp alt og begynne bak kassa på Rema?

Uansett, jeg spurte ikke om råd ang jobbsituasjonen, men spør om råd rundt hvilken økonomi jeg kan bli nødt til å leve med en stund. (vet faktisk ikke hvor lang tid arbeidsrett/tingrett saker tar vanligvis) om det er det som blir utfallet.

Lenke til kommentar

Hvorfor søker du ikke bare ikke etter ny jobb allerede nå? Er man nødt til å bruke opp skattepenger hele tiden?

Ja det er så enkelt for deg. Har nevnt at om dette blir utfallet, vil det være umulig å få tilsvarende jobb. Skal jeg bare gi opp alt og begynne bak kassa på Rema?

Uansett, jeg spurte ikke om råd ang jobbsituasjonen, men spør om råd rundt hvilken økonomi jeg kan bli nødt til å leve med en stund. (vet faktisk ikke hvor lang tid arbeidsrett/tingrett saker tar vanligvis) om det er det som blir utfallet.

Ja, du jobber i kassa til Rema til du finner noe annet i mellomtiden hvis det blir casen. Det ville jeg gjort istedenfor å bare gi opp. Men folk er forskjellige.

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

Jeg er vel heller bestemt på å kjempe. Gir ikke opp så lett. Arbeidsgiver har ikke noen sterk sak. Helt ærlig så går jeg heller litt på NAV frem til alt er avgjort, enn å bare begynne å jobbe i en jobb jeg ikke vil trives i.

Og økonomisk så får jeg vel faktisk mer på NAV enn i "kassa på Rema".

Livet mitt er ganske fucka om ting blir som jeg frykter, ser jo at jeg må legge om hele livsstilen, og får det tøft økonomisk, i tillegg til alt det psykiske ved å være oppe i en så tøff sak. Jeg har ikke mulighet til å få noe mindre utbetalt enn hva jeg eventuelt får fra NAV.

Å få en jobb som da gir mer enn 300.000 brutto på ett sted der jeg bor, er vel så og si umulig.

Er vel nokså sikker på at du aldri har opplevd en så tøff ting som dette her før. En dag er jeg en godt utdannet person med en super jobb som gir ganske god betaling (i år ville jeg vell nådd 600.000), den andre dagen står man uten noe som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...