Gå til innhold

Draumen om Skandinavia.

Anbefalte innlegg

Hmm, jeg hadde helst sett det gå motsatt vei.Del opp Norge i småbiter. (Lilleputtstater ala Lichtenstein, Vatikanet, San Marino, Andorra...)

Hør hør!

"Vest-Norge" med fylkene fra og med Rogaland tilogmed Nord-Trøndelag.

Det hadde vært noe.

Ja. Det er dyrt nok å dele fisken, olja og industrien vår med austlendingane. Ikkje faen om vi skal sleppe inn enda fleire okkupantar.

Hvorfor tror du Vestlandet så og si er ribbet for operative militærbaser? Dere har ingen sjanse :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Deler mange av tankene til trådstarter her. Det eneste jeg ville ønsket å tillegge, er en økt vektlegging på desentralisere og lokalt selvstyre innad i en slik eventuell Skandinavisk sammenslåing. Gi for eksempel alle fylkene i Skandinavia mer makt over sine sosio-kulturelle anliggender, utforming av sitt skolesystem, osv. Dagens Norden har i alt for stor grad blitt et konsensussamfunn, hvor alle som ikke tilhører den rådende "menigheten", blir uglesett og kjeppjaget. Om man tillot at forskjellige samfunnsformer og livssyn kunne blomstre innenfor sine egnede områder, ville vi skapt et rike hvor flest mulig av oss blir tillatt en tilfredstillende livsførsel, uten å føle seg innskrenket av majoriteten. Jeg synes også det er viktig å ikke miste de mange regionale kultursæregenhetene som finnes rundt om i det nordiske land. Det være seg alt fra dialekter, til ølbrygging og matlaging.

Samtidig som lokalstyre og pluralisme er en viktig del av en velfungerende innenrikspolitikk, er et samlet og enhetlig folk viktig for en stødig utenrikspolitikk. Per dags dato, har ingen av de Skandinaviske landene hver for seg særlig å stille opp med mot sine naboland i sør, øst eller vest, skulle de vise seg å være en trussel mot vår fred og frihet. Men om vi står samlet som en enhet, ville de færreste av dagens militære stormakter sett på vårt forsvar som en enkel kamp.

Videre har man mange fordeler ved å dele en felles, skandinavisk valuta. Også det idrettsmessige synspunktet, ville vært et gledelig et... :)

Lenke til kommentar

Eg har no lest alle svar og er eigentleg ganske nøgd med responsen.

Likevel trur eg mange hadde vore meir med på dette, om dei faktisk hadde tatt seg tid til å setje seg inn i det.

Til dei som er redd for å dele oljepengane og høyre svenskane heile dagen.

Korleis er eigentleg kvardagen no?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...