Gå til innhold

Er abort mord?

Gjest Bruker-292501

Anbefalte innlegg

Fosteret er en del av mors kropp, og når man tar abort, så fjerner man bare en parasitt som er i mors mage, ikke et menneske.

Selv etter 9 måneder på vei? Er det greit med abort da også, eller hvilken tid i svangerskapet mener du det er greit?

Helt frem til fødsel. Når fosteret er ute av mors mage, så er det ikke lenger et foster men et menneske med rettigheter.

Det finnes faktisk et land som fungerer etter ditt ideal, Turbonello. I Russland utføres abort helt frem til termin. Der er det i praksis ingen øvre grense for når du kan ta abort. Barn fødes bare for å bli lagt til side og dø.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du forutsetter en inkonsekvent definisjon av "menneskeliv" akkurat slik som Ember, fremfor å diskutere temaets kjerne.

Vi snakker om liv generelt, og hva som skiller et menneskeliv fra andre former av liv, i en vernesak.

Hvem er "vi"? Temaet er menneskeliv, det er bare du som har trukket inn andre former for liv. Hold deg til temaet.

Du forstetter å være like inkonsekvent, fremfor å diskutere temaets kjerne. Vi snakker om liv generelt, og hva som skiller et menneskeliv fra andre former for liv, i en vernesak. Jeg gjentar meg selv, for det er pinlig opplagt at du ikke leste godt nok.

"Vi" er forøvrig alle som deltar i debatten. Du, ember, meg, abigor... Alle. Konseptet "menneskeliv" er helt meningsløst uten å evaluere det i forhold til begrepet "liv". Det er tross alt halve objeksjonen her, så jeg hadde forventet at du klarte å følge med såpass. Istedenfor å beskylde meg for å ikke holde meg til tema, så kan du forsøke å diskutere tema selv, fremfor å forsøke usynliggjøre deler av debatten med retoriske grep i god gammeldags uærlig stil.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest Bruker-292501

Lenge siden jeg har vært innom denne tråden, jeg har ment lenge nå at abort er mord. Altså det er jo et levende vesen, hvordan klarer folk å ta abort med god selvtillit?

Lenke til kommentar

Jeg er enig. Når det er blitt utviklet et menneskefoster er det nok mord ja. Selvsagt vil man gjøre mye for å bortforklare og rettferdiggjøre det. Og i noen tilfeller kan det gjerne være en viss rettferdighet i det. Ved spesielle voldtekt tilfeller og sånt.

Men jeg tror det kan være bedre å erkjenne at et foster blir drept, og så søke forsoning og tilgivelse ved bønn. Til et eller annet, behøver ikke være noen spesiell Gud, men til den universelle forstand, fred og forståelse. :) 

Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har vært innom denne tråden, jeg har ment lenge nå at abort er mord. Altså det er jo et levende vesen, hvordan klarer folk å ta abort med god selvtillit?

Hvordan klarer folk med god selvtillit å spise hønseegg og kaviar? Hvis du kan svare på det så har du svaret på ditt spørsmål også.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Simen1: Det der blir ikke rett sammenligning. Da måtte det være at vi spiste egg med en ferdig formet levende kylling som ikke er utklekket.
Og en yngel som har begynt å få formen som en fisk.

Men som du i tillegg vet, er dyr en ting og menneske noe annet. Det er det selvsagt delte synspunkter på, men det er igjen en noe annen diskusjon :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dyr er dyr og mennesker er dyr vi også. Det er bare subjektivitet og selvopptatthet som gjør at vi fremhever oss som bedre enn andre dyrearter.

Jeg har aldri opplevd noen som har spist klekkeklare hønseegg eller fiskeyngel. Ei heller hørt om noen som har tatt bestemt abort i uke 35-41 eller etter "klekking". Har du? Jeg er helt enig i at det kvalifiserer for drapstiltale, men nå var det jo ikke det jeg pratet om heller. Jeg pratet om abort, underforstått normal selvbestemt abort, et sted mellom uke 0 og 12, ikke nødvendigvis helt ut mot uke 12.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Dyr er dyr og mennesker er dyr vi også. Det er bare subjektivitet og selvopptatthet som gjør at vi fremhever oss som bedre enn andre dyrearter.

Jeg har aldri opplevd noen som har spist klekkeklare hønseegg eller fiskeyngel. Ei heller hørt om noen som har tatt bestemt abort i uke 35-41 eller etter "klekking". Har du? Jeg er helt enig i at det kvalifiserer for drapstiltale, men nå var det jo ikke det jeg pratet om heller. Jeg pratet om abort, underforstått normal selvbestemt abort, et sted mellom uke 0 og 12, ikke nødvendigvis helt ut mot uke 12.

Javel. Ja dertte med uker ang abort har jeg ikke peiling på, men slik jeg har forstått det, er det vel små menneskeformede foster som blir gjenstand for abort. Ikke en bløt uferdig masse som i et egg. Det var det jeg mente. :)

Forøvrige er jeg enig i det første, at det er menneskelig arroganse å heve oss over andre dyrearter sånn sett.

Og jeg har forsåvidt et ganske ambivalent forhold til dette med å spise kjøtt. På den annen side har jeg blodtype 0 RH +, og de skal visst helst spise en del kjøtt sies det. 

Men uansett er jeg hvertfall en synder der, basert på oppfostring og tilvenning. Som de fleste av oss.

På den annen side er alle dyr ulike arter, der det er naturlig å heine om sin egen art. Vi er feks ikke kannibaler, og det er mange andre dyr ikke heller. De tar ikke livet av sine egne avkom, og kanskje ikke tatt abort heller om de kunne. Så vi bør kanskje ha de momentene også med i betraktning. 

Lenke til kommentar

Javel. Ja dertte med uker ang abort har jeg ikke peiling på, men slik jeg har forstått det, er det vel små menneskeformede foster som blir gjenstand for abort. Ikke en bløt uferdig masse som i et egg. Det var det jeg mente. :)

Grensen mellom abort og mord må nødvendigvis være hvor utviklet egget/embryoet/fosteret/mennesket er. Hvordan kan du slå fast at abort er mord hvis du ikke har peiling på uketall og utviklingsstadie? Jeg skal ikke tvinge frem noe grense-uketall fra deg, men er du enig i at det bør finnes en grense? Bare at du er usikker på hvor den bør settes?

Så vidt jeg forstår finnes det tre hovedtyper abort-standpunkt:

1. De som mener at abort er mord, uansett. Disse deler seg inn i to undergrupper. 1a som er konsekvent og mener runking, hønseegg og kaviar er mord det også. Denne gruppen finnes stort sett i gruppe 2 sine ville fantasier og kverulering. 1b. De inkonsekvente som runker, spiser kaviar og hønseeg, kanskje også kjøtt og fisk.
  2. De som mener det finnes en grense (f.eks ukenr) som skiller abort og mord.
  3. De som mener det er greit å avlive mennesker uansett ukenr og om de er ufødt eller født. Disse eksisterer kun i gruppe 1 sine ville fantasier og kverulering.

Dette er hovedtypene altså og det er kun 1b og 2 som er særlig utbredt. Det finnes sikkert like mange nyanser innenfor disse som det finnes folk i gruppene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvordan klarer folk med god selvtillit å spise hønseegg og kaviar? Hvis du kan svare på det så har du svaret på ditt spørsmål også.

Har vell å gjøre med at hønseegg og kaviar aldri kan blir tenkende og følende invidider på samme måte som fosteret kan. Deres potensial er rett og slett alt for primitivt sammenlignet med fosteret. 

Lenke til kommentar

Grensen mellom abort og mord må nødvendigvis være hvor utviklet egget/embryoet/fosteret/mennesket er. Hvordan kan du slå fast at abort er mord hvis du ikke har peiling på uketall og utviklingsstadie? Jeg skal ikke tvinge frem noe grense-uketall fra deg, men er du enig i at det bør finnes en grense? Bare at du er usikker på hvor den bør settes?

Ja. Når der blitt formet til et foster likt menneske må vel være grensen sånn mer eller mindre.  

Lenke til kommentar

Ja. Når der blitt formet til et foster likt menneske må vel være grensen sånn mer eller mindre.  

I så fall er dagens grense på 12 uker grei. De menneskelige trekk utvikler seg mellom uke 12 og 16. Ikke at lemmer og annet er brukbare til noen ting på det tidspunkt, men de ser i hvert fall ut som et "menneske".

fetal_development_pregnant.jpeg

Men de skal være minst dobbelt så gamle (24 uker) før de begynner å kunne føle/oppfatte noe (f. eks. smerte) og ha en rimelig sjanse til å overleve. Noen synes vel at det først er på det tidspunkt man kan snakke om et menneske som separat individ.

Geir :)

Lenke til kommentar

Ja. Skal ikke ta noe standpunkt, men ser forsåvidt grunn til å stille spørsmål alt ved 6 uker som det ser ut der. Om det ikke ligner så mye på et fullt utvilket menneske(foster), er det tydelig at et individ som er på vei, er dannet alt der.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Mener du at pattedyr ikke er en type dyr? :p

Det er en art

Nei. Du virker litt forvirret angående biologi.

Neida det er jeg ikke ;)

Lenke til kommentar

Har vell å gjøre med at hønseegg og kaviar aldri kan blir tenkende og følende invidider på samme måte som fosteret kan. Deres potensial er rett og slett alt for primitivt sammenlignet med fosteret.

Potensialet....? Si meg, hvilket arbitrært tidspunkt skal man begynne å ta hensyn til et "potensiale", og hvorfor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...