Gjest Bruker-292501 Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Men det er feil, det er et potensielt menneske som har rett til å leve, fød det heller da og adopter det Så det er et potensielt menneske som har rett på liv på bekostning av et liv som allerede uten tvil er fullverdig menneske. Heh? Hvordan går det ut over mor? Ungen dreper ikke moren... Men det er feil, det er et potensielt menneske som har rett til å leve, fød det heller da og adopter det Nei det er rett. Fosteret er på det tidspunkt en organisme uten egen bevissthet eller følelse som utelukkende lever og vokser fordi det næres av moren. Er det ikke villet så er det ingen grunn til å sette det til verden. Adopsjon er en fantastisk ting, men det er ikke mors plikt å skaffe barn til de som ønsker å adoptere. Geir Et barn er alltid villet Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Et barn er alltid villet Om det var så vel hadde vi ikke hatt denne debatten... Geir 4 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Er det bare jeg som er i mot abort? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Men det er feil, det er et potensielt menneske som har rett til å leve, fød det heller da og adopter det Så det er et potensielt menneske som har rett på liv på bekostning av et liv som allerede uten tvil er fullverdig menneske. Heh? Hvordan går det ut over mor? Ungen dreper ikke moren... Måtte moren drepes for at det skal kunne kalles "gå ut over"? Du sier fosterets rett til liv skal trumfe morens rett over herredømme av egen kropp så lenge fosteret holder til der. Jeg mener det blir feil. 1 Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Abort er et vanskelig spørsmål, da er det mye lettere å svare på om abort uten medisinsk begrunnelse bør dekkes av det offentlige helsetilbudet. Svarer vi nei på det, vil antall aborter synke ganske betydelig. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Er det bare jeg som er i mot abort? Nei. Men om du er mot all abort, uansett årsak, så har du ikke mange med deg. Om vi snakker om selvbestemt abort (altså i tillegg til abort på medisinske kriterier) så har du noen flere på din side. Men allerede på 70-tallet var det flere som var for selvbestemt abort enn mot. Og fra 1980 var over 50% av befolkningen for selvbestemt abort. Idag er spørsmålet så lite omstridt at ingen gidder å lage meningsmålinger om det lenger. Bare KrF har abortmotstand på plakaten idag, og selv der er det uenighet om spørsmålet. Geir 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Savner Børre Knudsen og Ludvig Nessa sine markeringer jeg. Modige folk som kalte en spade for en spade. Ingen av det kaliberet lenger? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Abort er et vanskelig spørsmål, da er det mye lettere å svare på om abort uten medisinsk begrunnelse bør dekkes av det offentlige helsetilbudet. Svarer vi nei på det, vil antall aborter synke ganske betydelig. Og for å få ned sykefravær kan man jo slutte med utbetaling av lønn ved sykdom i det hele tatt. Genialt. 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Savner Børre Knudsen og Ludvig Nessa sine markeringer jeg. Modige folk som kalte en spade for en spade. Ingen av det kaliberet lenger? Nei, heldigvis. Det var en stund en abortliste som stilte til valg i noen fylker, med nettopp de to herrer som listetopper. De fikk rundt 1-2 promille av stemmene i fylkene de stilte i under 2005 valget. I 2009 stilte de bare i Østfold og fikk 178 stemmer... Problemet var at ingen lenger så på det de kalte en spade som en spade. De vant ikke oppslutning på sine stunts, bare medieoppmerksomhet. Geir 1 Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Og for å få ned sykefravær kan man jo slutte med utbetaling av lønn ved sykdom i det hele tatt. Genialt. Hva har avtaler mellom arbeidsgiver og arbeidstaker med abort å gjøre? Ikke så klar i hodet du kanskje så tidlig en søndags morgen. Du er kanskje ikke kjent med at helsevesenet som hovedregel bare dekker medisinske tilstander. Rene kosmetiske operasjoner er et eksempel på noe som ikke omfattes av gratis helsehjelp. Abort er i de fleste tilfeller i samme kategori, nemlig uten medisinsk begrunnelse. Det er bare kjønnspolitiske hensyn som ligger til grunn for at abort likevel dekkes av vårt felles helsebudsjett, og således nødvendigvis går utover behandling av andre, medisinske tilstander. Dette er mildt sagt etisk betenkelig. Nå er det kanskje ikke lenger så mye å spare på dette som før, siden de fleste abortinngrep i Norge slett ikke er noe inngrep, men en pille kvinnen får for så å trekke ned ungen i avløpsrøret i ro og mak hjemme. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Men det er feil, det er et potensielt menneske som har rett til å leve, fød det heller da og adopter det Så det er et potensielt menneske som har rett på liv på bekostning av et liv som allerede uten tvil er fullverdig menneske. Heh? Hvordan går det ut over mor? Ungen dreper ikke moren... Måtte moren drepes for at det skal kunne kalles "gå ut over"? Du sier fosterets rett til liv skal trumfe morens rett over herredømme av egen kropp så lenge fosteret holder til der. Jeg mener det blir feil. What? Jeg har ikke sagt at moren skal dø... Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Og for å få ned sykefravær kan man jo slutte med utbetaling av lønn ved sykdom i det hele tatt. Genialt. Hva har avtaler mellom arbeidsgiver og arbeidstaker med abort å gjøre? Ikke så klar i hodet du kanskje så tidlig en søndags morgen. Du er kanskje ikke kjent med at helsevesenet som hovedregel bare dekker medisinske tilstander. Rene kosmetiske operasjoner er et eksempel på noe som ikke omfattes av gratis helsehjelp. Abort er i de fleste tilfeller i samme kategori, nemlig uten medisinsk begrunnelse. Det er bare kjønnspolitiske hensyn som ligger til grunn for at abort likevel dekkes av vårt felles helsebudsjett, og således nødvendigvis går utover behandling av andre, medisinske tilstander. Dette er mildt sagt etisk betenkelig. Nå er det kanskje ikke lenger så mye å spare på dette som før, siden de fleste abortinngrep i Norge slett ikke er noe inngrep, men en pille kvinnen får for så å trekke ned ungen i avløpsrøret i ro og mak hjemme. Jeg skal ser bort ifra å vurdere min egen eventuelle uklarthet på en søndags morgen, da andre heller får vurdere den. Min respons var på bakgrunn av at målet så ut til å være å få ned aborter. Dersom målet skal nås for å få ned sykefraværet tilsvarende sa jeg bare bare at sykepenger kunne stoppes. For da ville nok fraværet også gått ned. Jeg vil da påstå at en graviditet i stor grad er en medisinsk tilstand, noe kvinnen selv skal få bestemme om hun vil være med på eller ei. I hvilken grad staten skal støtte dette økonomisk eller på andre måter er jo også en diskusjon for seg selv. Jeg aner ikke hva kostnaden forbundet med en enkelt abort er, det er forøvrig et tall som hadde vært interresant å vite i forhold til dette. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Men det er feil, det er et potensielt menneske som har rett til å leve, fød det heller da og adopter det Så det er et potensielt menneske som har rett på liv på bekostning av et liv som allerede uten tvil er fullverdig menneske. Heh? Hvordan går det ut over mor? Ungen dreper ikke moren... Måtte moren drepes for at det skal kunne kalles "gå ut over"? Du sier fosterets rett til liv skal trumfe morens rett over herredømme av egen kropp så lenge fosteret holder til der. Jeg mener det blir feil. What? Jeg har ikke sagt at moren skal dø... Det virket på meg som at det jeg har uthevet måtte oppfylles for at du mener at en ting "går ut over" morens liv. Når jeg sa "på bekostning av et liv" så mener jeg ikke at et liv ofres for et annet. Jeg mener at et liv ikke har rett på liv dersom denne retten rammer andre. Jeg kan ikke tvinge deg til å donere blod til meg, selv om det er nødvendig for min overlevelse. Med forbehold om at blodtypene våres er forenlige, noe som ikke er garantert. Men du forstår vel poenget. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 (endret) Er det bare jeg som er i mot abort? Da har vi fått svar på spørsmålet ditt. Du er ikke alene. Dere er minst 179 stykker (forutsatt at de to hovedpersonene stemte på seg selv og at du ikke allerede er telt med). Nei, heldigvis. Det var en stund en abortliste som stilte til valg i noen fylker, med nettopp de to herrer som listetopper. De fikk rundt 1-2 promille av stemmene i fylkene de stilte i under 2005 valget. I 2009 stilte de bare i Østfold og fikk 178 stemmer... Hvis oppslutningen er like stor i resten av landet utgjør dere (tilhengere av Børre Knudsen og Ludvig Nessa-lista) ca 3200 personer av landets 5,17 millioner innbyggere. Altså rundt 0,63 promille. Endret 19. april 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Kan ikke sette likhetstegn mellom en sånn spesiell valgliste, og hvor mange som har motforestillinger mot abort. Regner med det ligger nærmere halve befolkningen. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 (endret) Det virket på meg som at det jeg har uthevet måtte oppfylles for at du mener at en ting "går ut over" morens liv. Når jeg sa "på bekostning av et liv" så mener jeg ikke at et liv ofres for et annet. Jeg mener at et liv ikke har rett på liv dersom denne retten rammer andre. Jeg kan ikke tvinge deg til å donere blod til meg, selv om det er nødvendig for min overlevelse. Med forbehold om at blodtypene våres er forenlige, noe som ikke er garantert. Men du forstår vel poenget. Misforståelse Endret 19. april 2015 av Bruker-292501 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå