Gjest Bruker-292501 Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Noe som jeg har sett mange si er at det er greit å ta abort, at det ikke er mord men dere tar feil. Tar du abort tar du også fra et menneske livet, hvordan klarer dere å leve med det? Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Og hvor mange millioner mennesker er det du har tatt livet de gangene du har hatt hendene under dyna? Frem til et stadie, rent vitenskapelig og etisk er vi ikke utviklet oss til et liv, ergo er det ikke mord. Glad jeg kunne hjelpe deg med den misoppfatningen Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 5. juni 2014 Populært innlegg Del Skrevet 5. juni 2014 Du kan selvsagt finne opp dine egne definisjoner, men det er ikke den definisjonen av mord du og alle vi andre skal forholde oss til i det norske lovverket. Abort er juridisk sett ikke mord, men vitenskapelig kan man nok kalle aktiv avslutning av celleliv som mord. For eksempel det å klaske en mygg. Jeg nevner mygg fordi du har skrevet andre steder at du ikke har sympati med disse individene og godt kan finne på å myrde noen av de. Tar du livet fra en mygg så kan du vel også ta livet av ennå enklere og mindre selvstendig organisme, som for eksempel et menneskeembryo på et tidlig stadium. I følge biologi og vitenskap. Poenget mitt er at du kommer til å kjøre debatten i lås med dine egne definisjoner av ord og dine egne "prinsipper" som du skal se vil frynses opp jo mer vi gransker de. 21 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Jeg tror han bare tar ut litt frustrasjon i forkledning i forhold til hva de andre trådene handler om. Det som er kjekt med forumet er at man lese sine egne ting i ettertid og lære mye om seg selv. 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Fosteret er en del av mors kropp, og når man tar abort, så fjerner man bare en parasitt som er i mors mage, ikke et menneske. 3 Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Det er definitivt et poentisielt liv, men er det et liv i seg selv Winza? Hva er din definisjon av liv Winza?Fins det noen gode grunner etter din mening å ta abort? Hvis barnet har downs syndrom? Feil kjønn? Store utviklingsproblemer? Utsetter mors liv? Hvis fosteret er et resultat av voldtekt etc..Er det selve handlingen som er problematisk eller konsekvensene av det?Teller morens motivasjon og / eller sinnelag? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 (endret) Og hvor mange millioner mennesker er det du har tatt livet de gangene du har hatt hendene under dyna? Frem til et stadie, rent vitenskapelig og etisk er vi ikke utviklet oss til et liv, ergo er det ikke mord. Glad jeg kunne hjelpe deg med den misoppfatningen Det er ingen misoppfatning her. Abort er mord og jeg runker aldri så det argumentet hjelper ikke Du kan selvsagt finne opp dine egne definisjoner, men det er ikke den definisjonen av mord du og alle vi andre skal forholde oss til i det norske lovverket. Abort er juridisk sett ikke mord, men vitenskapelig kan man nok kalle aktiv avslutning av celleliv som mord. For eksempel det å klaske en mygg. Jeg nevner mygg fordi du har skrevet andre steder at du ikke har sympati med disse individene og godt kan finne på å myrde noen av de. Tar du livet fra en mygg så kan du vel også ta livet av ennå enklere og mindre selvstendig organisme, som for eksempel et menneskeembryo på et tidlig stadium. I følge biologi og vitenskap. Poenget mitt er at du kommer til å kjøre debatten i lås med dine egne definisjoner av ord og dine egne "prinsipper" som du skal se vil frynses opp jo mer vi gransker de. Abort er mord, det sier jo seg selv, tar du en hammer og smeller den i hodet på en person så han dør så er det mord Jeg tror han bare tar ut litt frustrasjon i forkledning i forhold til hva de andre trådene handler om. Det som er kjekt med forumet er at man lese sine egne ting i ettertid og lære mye om seg selv. Jeg lager denne tråden for å fortelle folk hvor brutalt abort er, jeg støtter fult ut de legene som frasier seg retten til å henvise til abbort Fosteret er en del av mors kropp, og når man tar abort, så fjerner man bare en parasitt som er i mors mage, ikke et menneske. Den var frekk, det er et foster som skal bli et levende menneske, som oss og alle andre Endret 7. april 2015 av Bruker-292501 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Det er definitivt et poentisielt liv, men er det et liv i seg selv Winza? Hva er din definisjon av liv Winza? Fins det noen gode grunner etter din mening å ta abort? Hvis barnet har downs syndrom? Feil kjønn? Store utviklingsproblemer? Utsetter mors liv? Hvis fosteret er et resultat av voldtekt etc.. Er det selve handlingen som er problematisk eller konsekvensene av det? Teller morens motivasjon og / eller sinnelag? I det man blir gravid så er det et liv der, downs er ikke en grunn til abort. Folk med downs kan leve et fint liv Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Abort er mord Kan du underbygge det med noe mer substansielt? jeg runker aldri så det argumentet hjelper ikke Jo argumentet er fortsatt gyldig, si hvis vi skulle tro på din påstand er det uansett gyldig å dra logikken din til sin ytterste konsekvens for å synligjøre hvor håpløs ressoneringen din er. Lenke til kommentar
Rider of Reason Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 (endret) @turbonello: Det utsagnet kan stemme, men det kan også være en billig rettferdiggørelse av egne handlinger. Frem til et stadie, rent vitenskapelig og etisk er vi ikke utviklet oss til et liv, ergo er det ikke mord. Man retter ikke en misoppfatning med en annen misoppfatning. Sist jeg sjekket i alle fall så var vel, rent vintenskapelig, en celle også et liv, og avhengig av tidspuktet er det ganske mange celler i et embryo. Etisk er det også delte meninger om når det er for menneskeliv å regne. Liv er det jo uansett, celleliv, så det blir jo uansett drap på celler. Så er spørsmålet mer åpent om det er mord på menneskeliv eller ikke. Endret 5. juni 2014 av Rider of Reason Lenke til kommentar
sicios Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 (endret) Det er i syvende og sist ikke et mord å fjerne et foster før det utvikler seg fullstendig. Altså biologisk fullutviklet. Endret 5. juni 2014 av sicios Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Abort er mord Kan du underbygge det med noe mer substansielt? Les postene mine jeg runker aldri så det argumentet hjelper ikke Jo argumentet er fortsatt gyldig, si hvis vi skulle tro på din påstand er det uansett gyldig å dra logikken din til sin ytterste konsekvens for å synligjøre hvor håpløs ressoneringen din er. Nei det er ikke gyldig, jeg har aldri runka og du brukte at jeg runka som argument så det sier seg selv det ikke er gyldig... Det er definitivt et poentisielt liv, men er det et liv i seg selv Winza? Hva er din definisjon av liv Winza? Fins det noen gode grunner etter din mening å ta abort? Hvis barnet har downs syndrom? Feil kjønn? Store utviklingsproblemer? Utsetter mors liv? Hvis fosteret er et resultat av voldtekt etc.. Er det selve handlingen som er problematisk eller konsekvensene av det? Teller morens motivasjon og / eller sinnelag? I det man blir gravid så er det et liv der, downs er ikke en grunn til abort. Folk med downs kan leve et fint liv Det er i syvende og sist ikke et mord å fjerne et foster før det utvikler seg fullstendig. Altså biologisk fullutviklet. Jeg er ikke den eneste som syns abort er mord Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Det er definitivt et poentisielt liv, men er det et liv i seg selv Winza? Hva er din definisjon av liv Winza? Fins det noen gode grunner etter din mening å ta abort? Hvis barnet har downs syndrom? Feil kjønn? Store utviklingsproblemer? Utsetter mors liv? Hvis fosteret er et resultat av voldtekt etc.. Er det selve handlingen som er problematisk eller konsekvensene av det? Teller morens motivasjon og / eller sinnelag? I det man blir gravid så er det et liv der, downs er ikke en grunn til abort. Folk med downs kan leve et fint liv Jeg skjønner, så fra unnfangelsen er det et liv. Da kan jeg forstå hvorfor noen vil ta abort alvorlig. Syntes du det bør være forbudt å ta abort, under alle omstendigheter? Eller burde vi bare oppfordre folk til å være mer forsiktige? Hva hvis dette fører til dårlige konsekvenser for hele familien, eventuelt kun moren? Har en person med down et verdig liv? Hvis det å ta abort (dvs ta et liv) er galt, bør vi la vær å drepe dyr? Peter Singer mener foster er på lik nivå som dyr, de kan ikke etisk forsvare seg, men kan føle smerte. Og siden vi aksepterer slakting av dyr, så burde vel ikke foster være så big deal? Abort er mord Kan du underbygge det med noe mer substansielt? jeg runker aldri så det argumentet hjelper ikke Jo argumentet er fortsatt gyldig, si hvis vi skulle tro på din påstand er det uansett gyldig å dra logikken din til sin ytterste konsekvens for å synligjøre hvor håpløs ressoneringen din er. Nja, nå er jo ikke sæd potensiell liv på samme måte et foster. Hvis du avbryter svangerskap, så blir det garantert ikke noe liv av det. Sædceller alene kan ikke bli noe liv, det trenger du et egg for. Når blir fosteret et liv etter din mening? Er det greit å ta abort i 9 måned? Hvis ikke, hvorfor ikke? Problemet med abortdebatten, er jo definisjonen av et liv, og hvorvidt det er riktig i noen situasjoner å ta et liv. Det er ingen klar definisjon, det ser vi klart, abortlover er forskjellige fra land til land. 12-16 uker i Norge, 24 uker i England etc. Jeg sier ikke at jeg er imot at kvinner tar abort. Men mitt syn på det er at det er bedre slik vi har det nå, enn alternativet. Et forbud mot abort vil føre til at familier vil ta abort på illegale og utrygge metoder, som kan føre til mer død og smerte enn nødvendig. Jeg vil heller promotere trygg sex, og at abort er siste løsning (økonomisk trøbbel, ikke passende til å være mor etc), ikke et prevensjonsmiddel. Merk også, jeg prøver ikke å skape skam, eller skyldfølelse hos kvinner som tar abort, det er ikke min hensikt. 2 Lenke til kommentar
sicios Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Abort er mord Kan du underbygge det med noe mer substansielt? Les postene mine jeg runker aldri så det argumentet hjelper ikke Jo argumentet er fortsatt gyldig, si hvis vi skulle tro på din påstand er det uansett gyldig å dra logikken din til sin ytterste konsekvens for å synligjøre hvor håpløs ressoneringen din er. Nei det er ikke gyldig, jeg har aldri runka og du brukte at jeg runka som argument så det sier seg selv det ikke er gyldig... Det er definitivt et poentisielt liv, men er det et liv i seg selv Winza? Hva er din definisjon av liv Winza? Fins det noen gode grunner etter din mening å ta abort? Hvis barnet har downs syndrom? Feil kjønn? Store utviklingsproblemer? Utsetter mors liv? Hvis fosteret er et resultat av voldtekt etc.. Er det selve handlingen som er problematisk eller konsekvensene av det? Teller morens motivasjon og / eller sinnelag? I det man blir gravid så er det et liv der, downs er ikke en grunn til abort. Folk med downs kan leve et fint liv Det er i syvende og sist ikke et mord å fjerne et foster før det utvikler seg fullstendig. Altså biologisk fullutviklet. Jeg er ikke den eneste som syns abort er mord Vet at det ikke er bare du som syns abort er mord. Det kommer alltid til å være diskusjon om abort er mord eller ikke. Det spm kommer til å eksistere så lenge mennesker lever. Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Man retter ikke en misoppfatning med en annen misoppfatning. Sist jeg sjekket i alle fall så var vel, rent vintenskapelig, en celle også et liv Ja, det var kanskje klønete formulert av meg da man selvsagt kan kalle liv på cellenivå liv, men i denne konteksten tenkte jeg på liv på menneskelig nivå der man har utviklet en bevissthet. Lenke til kommentar
Rider of Reason Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Det er i syvende og sist ikke et mord å fjerne et foster før det utvikler seg fullstendig. Altså biologisk fullutviklet. Haha, vær litt forsiktig med den du. xD Når er man egentlig biologisk fullutviklet? Kroppen utvikler seg jo fortsatt en masse etter fødsel. Kan fort tolkes som at det ikke er mord før midten av tjueårene, da det antas at kroppen er på et utviklingsmessig toppunkt. Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 ..... Du klarer fortsatt ikke å underbygge påstandene dine med noe mer substansielt enn å si "Jeg mener det er mord hurf blurf" Jeg venter fortsatt på at du skal begrunne påstandene dine, men da må jeg kanskje vente en god stund? Lenke til kommentar
sicios Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Det er i syvende og sist ikke et mord å fjerne et foster før det utvikler seg fullstendig. Altså biologisk fullutviklet. Haha, vær litt forsiktig med den du. xD Når er man egentlig biologisk fullutviklet? Kroppen utvikler seg jo fortsatt en masse etter fødsel. Kan fort tolkes som at det ikke er mord før midten av tjueårene, da det antas at kroppen er på et utviklingsmessig toppunkt. ''Foster''. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 ..... Du klarer fortsatt ikke å underbygge påstandene dine med noe mer substansielt enn å si "Jeg mener det er mord hurf blurf" Jeg venter fortsatt på at du skal begrunne påstandene dine, men da må jeg kanskje vente en god stund? Nå har du viska vekk hva jeg sa så jeg vet ikke hvilken av de to innleggene du siterer. Lenke til kommentar
Rider of Reason Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 Ja, det var kanskje klønete formulert av meg da man selvsagt kan kalle liv på cellenivå liv, men i denne konteksten tenkte jeg på liv på menneskelig nivå der man har utviklet en bevissthet. Ah, ja da stemmer det jo mer vitenskapelig sett, dog er bevissthet en veldig vanskelig ting å påvise. Og hvilken grad av bevissthet ligger grensen på? Etisk sett er det fremdeles intet fasitsvar på om det er rett å avslutte et liv, bevisst eller ikke bevisst. ''Foster''. Ja, men det igjen er jo bare et begrep vi har lagt på et liv vi ikke ser på som et "menneske". Avhengig av svaret på når det er ferdigutviklet så kan man jo strekke begrepet "foster" helt til kroppen er ferdig utviklet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå