joka Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Er det påbudt med km-teller i bil? og vil det gi feil på EU kontroll? min ste-datter har en VW Golf 3 -96 hvor km telleren ikke fungerer. displayet veksler mellom: Error og ------ jeg får heller ikke kontakt med instrumentet med diagnosekabel. alle de andre målerne og lamper fungerer Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Alt orginalt montert utstyr skal fungere, så ja, det er påbudt. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 (endret) Jeg vet ikke hvordan det er i Norge, men i Storbritannia så er ikke odometer en del av MOT (EU kontroll) kravene. Det høres kanskje litt fjernt ut at jeg langet ut med regler for et annet land, men høres merkelig ut at det skal være et krav for andre kjøretøy-inspeksjoner. En ting er sikkert, og det er at usikkerhet i kilometerstand går kraftig ut over verdien til bilen. Endret 5. juni 2014 av Gavekort Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Tror ikke det blir ulovlig før du begynner å lyge på km.standen. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Alt orginalt montert utstyr skal fungere, så ja, det er påbudt. Det var litt vagt. Hva mener du med alt originalt utstyr? Absolutt alt? Tror ikke det blir ulovlig før du begynner å lyge på km.standen. Da er det vel heller generell svindel, ikke noe med kjøretøy-inspeksjoner. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Med det menes det utstyret bilen er levert med ny. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Så hvis setevarmen ikke fungerer lenger så kommer den ikke gjennom EU-kontroll? Eller tenker du kanskje mer på nødvendige ting som speedometer, vindusviskere osv? 1 Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 I følge http://www.vegvesen.no/_attachment/563937/binary/910948?fast_title=Revidert+kontrollveiledning+gjeldende+fra+31+12+2013.pdf skal speedometeret fungere, men jeg finner ved kjapp gjennomlesning ikke noe om at km-teller skal kontrolleres. Men det er jo en veldig iøyenfallende feil, så det kan hende du må krangle litt med kontrolløren... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Tviler på det. Aldri hørt om noen som får feil fordet radioen eller setevarmerne ikke fungerer. Selv om bilen ble levert med det ny. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Nei, du får nok ikke kjøreforbud hvis setevarmen ikke fungerer, men etter det jeg har lest så skal alt orginalt montert utstyr fungere. Hvordan det blir håndhevet kan jeg ikke svare for. Lenke til kommentar
TarzanIUnderbuksa2 Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Utstyr som blir kontrollert er hovedsakelig ting som har med trafikksikkerhet å gjøre. Ting som påvirker kjøretøyets egenskaper og kan skape fare for medtrafikkanter. Feks slike ting som styrestag, ratt etc Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 (endret) Fant info om feilen på nettet. http://www.vwforum.com/forums/f14/error-message-lcd-milage-display-44746/ Jeg vet ingenting om tyske biler, men jeg antar denne forumtråden kan hjelpe deg å fikse feilen. Jeg har selv hatt problem med dårlige loddinger i speedometeret på en Peugeot 406. Jeg brukte loddebolt, og fikset dårlige loddepunkter til selve instrumentet. "Motoren" som driver nåla i speedometeret fikk ikke strøm pga. loddepunkter som hadde sprekt. Derfor viste nåla null utslag, men kunne virke fint periodevis. Jeg vet ikke om kilometerteller er et krav, men hvis du planlegger å bruke bilen, bør du fikse det. Forsikringsselskapet vil vel gjerne vite hvor langt du kjører. Endret 5. juni 2014 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 Hvis EU kontrolløren lar dette gå så hadde jeg definitivt ikke brukt tid/penger på å fikse telleren på en 18 år gammel Golf. Lite sannsynlig at den skal selges videre. Lenke til kommentar
joka Skrevet 6. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2014 Fant info om feilen på nettet. http://www.vwforum.com/forums/f14/error-message-lcd-milage-display-44746/ Jeg vet ingenting om tyske biler, men jeg antar denne forumtråden kan hjelpe deg å fikse feilen. Jeg har selv hatt problem med dårlige loddinger i speedometeret på en Peugeot 406. Jeg brukte loddebolt, og fikset dårlige loddepunkter til selve instrumentet. "Motoren" som driver nåla i speedometeret fikk ikke strøm pga. loddepunkter som hadde sprekt. Derfor viste nåla null utslag, men kunne virke fint periodevis. Jeg vet ikke om kilometerteller er et krav, men hvis du planlegger å bruke bilen, bør du fikse det. Forsikringsselskapet vil vel gjerne vite hvor langt du kjører. jeg har sjekket loddinger.. ikke noe jeg kunne se med forstørrelsesglass Lenke til kommentar
joka Skrevet 6. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2014 (endret) jeg har sjekket med forsikringsselskapet mitt (sparebank 1) , uten km-stand, kan jeg kun få ansvarsforsikring. ikke mulig med kasko/delkasko selv med ubegrenset kjørelengde edit fikk nytt svar fra selskapet på e-post: sitat: det er mulig å forsikre bil hvor km-teller ikke fungerer. Bakdelen er selvfølgelig at du må ha ubegrenset kjørelengde og prisforskjellen er vanskelig å beregne uten at vi vet regnr, dekning og bonus. Endret 6. juni 2014 av joka Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 En ting er sikkert, og det er at usikkerhet i kilometerstand går kraftig ut over verdien til bilen. Nei, det vil ikke ha noen særlig betydning for verdien på en 18 år gammel Golf. Nei, du får nok ikke kjøreforbud hvis setevarmen ikke fungerer, men etter det jeg har lest så skal alt orginalt montert utstyr fungere. Hvordan det blir håndhevet kan jeg ikke svare for. Hvor har du lest dette? Kildehenvisninger er en fin greie. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 Lært på skolen, bilmekanikerlinja for veldig mange år siden. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 Med andre ord mangler du fullstendig en kilde.. Hvorfor komme med påstander gjentatte ganger uten å kunne backe opp med fakta? 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 Alt orginalt montert utstyr skal fungere, så ja, det er påbudt.Jeg tviler på om noen arresterer deg hvis radioen eller sigarett-tenneren ikke funker. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 Hadde en bil for noen år siden hvor telleren ikke gikk. Den hadde da ikke gått siden forrige EU, og fikk ikke feil på pga dette, men mekanikeren sa at jeg burde få det ordnet, eller i det minste skru den opp litt slik at det så ut som den fungerte.. Er vel litt værre å jukse på ett lcd display dog.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå