Gå til innhold

Flytte hjemmefra?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en 18 år gammel gutt som skal begynne på BI snart etter endt VGS. Jeg bor for øyeblikket med foreldrene mine, og kommer rett og slett ikke så godt overns. Jeg hadde egentlig intensjoner om å bo hjemme, og spare penger til endt utdanning så kjøpe en leilighet. Men ting går ikke veldig bra hjemme, og det påvirker meg på flere måter. Det jeg lurer på er hvor mye man får i borteboer stipend, og om det faktisk er nok til å betale leien til et hus delt med noen venner?

Spørsmålet mitt oppsumert er om jeg vil spare på å bo hjemme, uten å motta stipend framfor å leie med noen venner og motta stipendet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og så er det et lån, ikke stipend.

Du får tilbake på lånet i form av omgjøring til stipend hvis du står i fag etc, men utdanningen er ikke 100% støttet.

Å stå er ikke noe problem, det skjer.

Testet ut den kalkulatoren med noen tall, alt stemmer ikke fikk dette her som resultat:

Reisestipend 0,00

Reiselån 0,00

Skolepengelån 58 843,00

Lån: 58 710,00

Omgjøringslån: 39 140,00

Sum 156 693,00

Betyr dette at i løpet av hele året får jeg 157 000 kr, og hvor mye at det er stipend og hvor mye må betales tilbake?

Endret av Verbal Hologram
Lenke til kommentar

Du får utbetalt 157'000 over 11 måneder og omgjøringslånet er det som blir gjort om til stipend.

Meg bekjent får vel alle lån, så eneste forskjellen ved å flytte ut er at du får 40 000 kr gjort om til stipend.

Altså 3 300 kr pr måned, det blir med andre ord en dyr affære å flytte for seg selv, med tanke på at du får leid en garasje for den prisen i Oslo. Takk for alle svar, da må jeg bare prøve på å finne ut om det veier opp for det.

Lenke til kommentar

(58800+39100)/11. Tenkte selvfølgelig på både lån og omgjøringslån, da det å leve med bare én av de er rimelig vanskelig om ikke du bor i en pappeske.

Både hjemme og borte kan du jobbe etter skoletid for å tjene opp kapital. Ingen forskjell der, men ved å bo borte så sitter du igjen med et større studielån. Skolepenger må du selvsagt betale uansett.

Å leve bare på omgjøringslånet blir vel rett og slett umulig, så du må avgjøre om lånet og rentene er verdt å unslippe foreldrene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...