Gå til innhold

Norge - Verdens beste land eller ikke?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+45613274

 

Der eksisterer selvfølgelig noen (gamle) lover som har en slik funksjon, men jeg har ikke sett noe som tyder på at det er tilfellet med stort av lovverket som har blitt bygd opp fra 1814 frem til idag, selv om der selvfølgelig kan finnes ett og annet unntak.

 

Uten en gjennomgående analyse av det norske lov- og regleverket antar jeg at godt under 1% av teksten har slikt hederlig formål. Desverre har jeg ikke kjennskap til noen andre som har foretatt noen slik analyse og dermed stiller jeg i samme bås å basere meg på antagelser.

 

 

Okay, men hva vil du si er hensikten med de nye lovene og reglene som har kommet til i de senere år da? Husk at det er mennesker som lager dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sagt det før men kan si det igjen. Den dagen dere blir skikkelig syke så pleier det å gå opp noen hundre lys for hvorfor Norge regnes som et av de beste landene og bo i i verden.

Hadde jeg bodd i USA så hadde jeg vært dau, men siden jeg bor i Norge så er det en god sjanse for at jeg blir en gammel mann fordi vi har et velfungerende helsevesen.

 

Det er ihvertfall en ting som er eksepsjonelt bra med å bo i Norge, og det henger på en måte sammen med det veldig mange drar frem som negativt, at vi må betale så himla mye skatt i dette landet.

 

Jeg betaler min skatt med glede. :wee:

Lenke til kommentar

 

Okay, men hva vil du si er hensikten med de nye lovene og reglene som har kommet til i de senere år da? Husk at det er mennesker som lager dem.

Vel, jeg tror det er svært varierende, men en rød tråd er nok gjennomgående: Byråkrater og politikere har en sterk tro på at DE vet hva som er best, mens individet ikke vet sitt eget beste.

 

Klart politikere (og byråkrater) er ikke alltid flinke til, eller intereserte i, å skille mellom det som er best for dem selv, og det som er best for undersåttene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

Vel, jeg tror det er svært varierende, men en rød tråd er nok gjennomgående: Byråkrater og politikere har en sterk tro på at DE vet hva som er best, mens individet ikke vet sitt eget beste.

 

Klart politikere (og byråkrater) er ikke alltid flinke til, eller intereserte i, å skille mellom det som er best for dem selv, og det som er best for undersåttene.

 

 

Takk for meg.

Lenke til kommentar

Ja, Norge er verdens beste land å bo i. Men det tror jeg ikke blir så veldig lenge. Velferdsstaten vil fortsette og vokse, og til slutt så vil den kollapse i gjeld, og ingen skjønner noe som helst. Alle skylder på kapitalismen og andre ting, fordi de ikke forstår økonomi overhodet, og så står staten i gjeld, og dette går ut over oss alle. Og hvem må foreta de viktige og nødvendige kuttene som vil være upopulære å ta? Jo, høyresiden. Høyresiden må jo ta over i dårlige tider som kommer som et resultat av venstresiden, og så gjøre store velferdskutt, som da befolkningen ikke forstår hvorfor de i det hele tatt må gjøre, selv om staten er i gjeld osv....og så tør jeg ikke tenke på hva som skjer siden.

Lenke til kommentar

 

 

 

Alt i norge er bra

... for deg men ikke for meg, derfor bor du der mens jeg flyktet derfra.

For meg, for menn, for kvinner, for barn og alle andre utenom deg...

... og tusenvis av andre som forlater Norge hvert eneste år ;)

 

Flere som kommer til...

Lenke til kommentar

Jeg har sagt det før men kan si det igjen. Den dagen dere blir skikkelig syke så pleier det å gå opp noen hundre lys for hvorfor Norge regnes som et av de beste landene og bo i i verden.

Hadde jeg bodd i USA så hadde jeg vært dau, men siden jeg bor i Norge så er det en god sjanse for at jeg blir en gammel mann fordi vi har et velfungerende helsevesen.

 

Det er ihvertfall en ting som er eksepsjonelt bra med å bo i Norge, og det henger på en måte sammen med det veldig mange drar frem som negativt, at vi må betale så himla mye skatt i dette landet.

 

Jeg betaler min skatt med glede. :wee:

I følge http://data.worldbank.org/indicator/SH.XPD.TOTL.ZS brukte USA 17.9 % av BNP på helse, med en svak stigende trend siden 2009. Norge brukte 9 %, med en synkende trend.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

... jeg håper og tror at de fleste i Norge faktisk mener at det er et av de aller beste landene å bo i (type topp 3).

Jeg vil tro at de som bor i Norge tror at Norge er det beste landet for dem, ellers ville de vel ha gjort som meg og flyktet derfra?

 

reality check: bor du i Norge kan du gjøre omtrent hva du vil.

En virkelighetsjekk kan være på sin plass om du tror du kan gjøre omtrent som du vil i et land som ikke engang lar deg få bestemme hvilke lyspærer du bruker, eller høyden på trappetrinnene i ditt eget hus. ;)

 

Heh? den der ga ikke noe mening :no:

 

 

 

... jeg håper og tror at de fleste i Norge faktisk mener at det er et av de aller beste landene å bo i (type topp 3).

Jeg vil tro at de som bor i Norge tror at Norge er det beste landet for dem, ellers ville de vel ha gjort som meg og flyktet derfra?

 

reality check: bor du i Norge kan du gjøre omtrent hva du vil.

En virkelighetsjekk kan være på sin plass om du tror du kan gjøre omtrent som du vil i et land som ikke engang lar deg få bestemme hvilke lyspærer du bruker, eller høyden på trappetrinnene i ditt eget hus. ;)

 

 

Nå gjør jo du akkurat det jeg sier, flisespikker. Er dette store problemer for deg? Jeg skjønner selvfølgelig tankegangen din. "Nei, de er ikke store, men det er prinsippet som er viktig". Da kan en snu det til at hva skjer om du bygger trappen din (regner med dette er noe du gjør ofte?) med for høye trappetrinn. Hva vil skje? Kommer staten og tar deg? Nei, i de fleste tilfellene tror jeg ikke noe vil skje. Det samme kan en si med lyspærer. Nå tror jeg du forøvrig snakker om glødepærer? For jeg bruker akkurat de led-pærene jeg vil. Grunnen til at en utfaser glødepærene er vel pga ineffektivitet og varmeutvikling.

 

Edit: Til det første du skrev, selvfølgelig :)

 

Hva mener du med dette ordet fisespikker?

 

Naturligvis. Det er derfor vi også tar hensyn til hva samfunnet synes om det. Det er vel heller ikke så dumt, er det?

 

Jeg personlig er ihvertfall glad for at staten kan straffe personer på en slik måte at de ikke tyr til lovbrudd igjen. Da slipper ihvertfall jeg å tenke over å gjøre det istedenfor.

Godt sagt quote :)

 

Du satte spørsmålstegn ved min påstand om at der er tusenvis med sider av lover og regler, så da var det vel på sin plass å underbygge påstanden med en troverdig kilde?

 

Tror du fortsatt at om du bor i Norge så kan du gjøre omtrent hva du vil?

Man har større rom til å gjøre ting i norge

 

Jeg har sagt det før men kan si det igjen. Den dagen dere blir skikkelig syke så pleier det å gå opp noen hundre lys for hvorfor Norge regnes som et av de beste landene og bo i i verden.

Hadde jeg bodd i USA så hadde jeg vært dau, men siden jeg bor i Norge så er det en god sjanse for at jeg blir en gammel mann fordi vi har et velfungerende helsevesen.

 

Det er ihvertfall en ting som er eksepsjonelt bra med å bo i Norge, og det henger på en måte sammen med det veldig mange drar frem som negativt, at vi må betale så himla mye skatt i dette landet.

 

Jeg betaler min skatt med glede. :wee:

Helt enig :)

 

Ja, Norge er verdens beste land å bo i. Men det tror jeg ikke blir så veldig lenge. Velferdsstaten vil fortsette og vokse, og til slutt så vil den kollapse i gjeld, og ingen skjønner noe som helst. Alle skylder på kapitalismen og andre ting, fordi de ikke forstår økonomi overhodet, og så står staten i gjeld, og dette går ut over oss alle. Og hvem må foreta de viktige og nødvendige kuttene som vil være upopulære å ta? Jo, høyresiden. Høyresiden må jo ta over i dårlige tider som kommer som et resultat av venstresiden, og så gjøre store velferdskutt, som da befolkningen ikke forstår hvorfor de i det hele tatt må gjøre, selv om staten er i gjeld osv....og så tør jeg ikke tenke på hva som skjer siden.

Det er tullball. Norge er et luksusland og et av dem rikeste

 

 

 

 

 

Alt i norge er bra

... for deg men ikke for meg, derfor bor du der mens jeg flyktet derfra.

For meg, for menn, for kvinner, for barn og alle andre utenom deg...

... og tusenvis av andre som forlater Norge hvert eneste år ;)

 

Flere som kommer til...

 

Ikke sant :)

 

Jada, vi har alle fått med oss hvor fælt skatteflykning har hatt det, som måtte flytte fra dette forferdelige landet. Men da er jo alt greit, de som vil dra, de drar. Håper bare skatteflyktning ikke er en stor hykler og lever på norske penger.

Ja skatteflyktning har klaget lenge på hvor fælt norge er

 

Så fengslene i Norger er rene luksushotell i forhold til utlandet, men Norge er IKKE bedre for kriminelle, på tross av tilbudet om luksusferie om de blir tatt?

 

Jeg tror det er på tide du spretter den første øl!

Det er bedre for kriminelle om dem blir tatt godt vare på og rehablitert

Lenke til kommentar

 

Ja, Norge er verdens beste land å bo i. Men det tror jeg ikke blir så veldig lenge. Velferdsstaten vil fortsette og vokse, og til slutt så vil den kollapse i gjeld, og ingen skjønner noe som helst. Alle skylder på kapitalismen og andre ting, fordi de ikke forstår økonomi overhodet, og så står staten i gjeld, og dette går ut over oss alle. Og hvem må foreta de viktige og nødvendige kuttene som vil være upopulære å ta? Jo, høyresiden. Høyresiden må jo ta over i dårlige tider som kommer som et resultat av venstresiden, og så gjøre store velferdskutt, som da befolkningen ikke forstår hvorfor de i det hele tatt må gjøre, selv om staten er i gjeld osv....og så tør jeg ikke tenke på hva som skjer siden.

Det er tullball. Norge er et luksusland og et av dem rikeste

 

Etterhvert så regner jeg med (hvis utviklingen fortsetter slik den har gjort) at Norge blir et mer og mer ufritt og autoritært land. Og jeg tror vi vil få enorme problemer med økonomien. Du kan jo ta en titt på Farvel, Norge av Jon Hustad...

 

Det er en bok om hvorfor og hvordan den norske velferdsstaten seiler mot statsfinansiell kollaps er viktig og underholdende lesning.

 

Siterer fra beskrivelsen hos dreyersforlag:

Den norske velferdsstaten står foran enorme utfordringer. Holder den nåværende veksten bare i helse- og omsorgsutgiftene frem, er staten konkurs i løpet av tyve til tredve år. Samtidig går arbeidstiden ned og ned og uføreratene opp og opp. Stadig færre mennesker må bære en stadig større stat. I tillegg vokser innvandringene og de fleste innvandrerne tar ut langt mer av velferdsgodene enn de betaler inn for de samme godene. Norge er i dag verdens fremste innvandringsland. Staten bruker i tillegg 150 milliarder kroner i året, nesten seks forskningsbudsjett, bare for å betale trygd og sykepenger til folk i arbeidsfør alder. I faste priser har denne utgiftsposten blitt tredoblet i løpet av de siste tredve årene. Norge må gå gjennom store reformer i de kommende årene eller gå konkurs. Oljen berger oss ikke. Den utgjør bare 4 prosent av nasjonalformuen. Den nåværende norske velferdsstaten er en fiasko.

 

http://www.dreyersforlag.no/index.php?ID=Bok&counter=304

 

 

Norge er også et paradis for kriminelle / kriminelle utlendinger.

http://stemdlf.no/node/3299

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Norge blir ihvertfall aldri værre enn usa og irak

 

Du må forstå at denne bastante holdningen ikke vil føre noen vei. Om du skal komme med sånne skarpe påstander bør du ha litt tyngde i form av kilder eller gode resonnementer. Verden er ikke sort/hvit og det finnes ikke et fasitsvar på spørsmålet tråden tar opp.

Lenke til kommentar

 

Norge blir ihvertfall aldri værre enn usa og irak

 

Du må forstå at denne bastante holdningen ikke vil føre noen vei. Om du skal komme med sånne skarpe påstander bør du ha litt tyngde i form av kilder eller gode resonnementer. Verden er ikke sort/hvit og det finnes ikke et fasitsvar på spørsmålet tråden tar opp.

 

Teoretisk sett har han rett. Men betyr ikke at land som f.eks USA er et godt land. Hver sin smak, selv tenker jeg studere i USA eller Australia. Det er jo lov å preferer et annet land framfor Norge. Norge er nok det beste landet i verden sett på papiret, men som sagt vil det ikke automatisk si at det er best for alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...