Gå til innhold

Norge - Verdens beste land eller ikke?


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-292501

Så fengslene i Norger er rene luksushotell i forhold til utlandet, men Norge er IKKE bedre for kriminelle, på tross av tilbudet om luksusferie om de blir tatt?

 

Jeg tror det er på tide du spretter den første øl!

Gir du deg aldri?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så fengslene i Norger er rene luksushotell i forhold til utlandet, men Norge er IKKE bedre for kriminelle, på tross av tilbudet om luksusferie om de blir tatt?

 

Jeg tror det er på tide du spretter den første øl!

Vel, hva er egentlig best for de kriminelle? Å bli rehabilitert, eller bli en gjenganger? Hvis det viser seg at en "TV på rommet" kan unngå tilbakefall, ja - takk. Samtidig har Norge gode resultater med hjemmesoning. Statistikken viser at 10 prosent av de som soner med fotlenke, begår et nytt lovbrudd innen to år (2008-2013, 9200 stk). I fengsel er gjengangerprosenten på 20%.

 

Jeg finner dessverre ingen statistikk her og nå slik at jeg kan sammenligne med andre land. Men statistikken over viser jo at noe fungerer ihvertfall litt her til lands. Er du ikke enig? :)

Lenke til kommentar

Det kan muligens stemme, men det er ikke en sammenligning mellom hva som er best (å foretrekke) for den kriminelle, men mer en vurdering av hva som er best for Staten mellom luksusfengsel eller fotlenke?

Hvis staten kan hjelpe den kriminelle til å unngå videre lovbrudd, så er vel det en positiv ting både for staten og for den kriminelle?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Nå blir dette før meg ganske mye svada og flisespikking, men jeg håper og tror at de fleste i Norge faktisk mener at det er et av de aller beste landene å bo i (type topp 3). Jeg mener at mange rett og slett henger seg opp i detaljer, ser problemer i små ting og prøver å finne faktorer ved det norske systemet som er negativt. Ja, det er klart vi har problemer med helse, vei, fengsel osv. men herregud folkens, reality check: bor du i Norge kan du gjøre omtrent hva du vil. Egentlig har vi ikke så mye å syte over.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det kan muligens stemme, men det er ikke en sammenligning mellom hva som er best (å foretrekke) for den kriminelle, men mer en vurdering av hva som er best for Staten mellom luksusfengsel eller fotlenke?

Hvis staten kan hjelpe den kriminelle til å unngå videre lovbrudd, så er vel det en positiv ting både for staten og for den kriminelle?
Vel, det avhenger vel litt av hvorvidt den kriminelle tjener mer på kriminell eller lovlydig virksomhet?
Lenke til kommentar

Naturligvis. Det er derfor vi også tar hensyn til hva samfunnet synes om det. Det er vel heller ikke så dumt, er det?

 

Jeg personlig er ihvertfall glad for at staten kan straffe personer på en slik måte at de ikke tyr til lovbrudd igjen. Da slipper ihvertfall jeg å tenke over å gjøre det istedenfor.

Lenke til kommentar

 

... jeg håper og tror at de fleste i Norge faktisk mener at det er et av de aller beste landene å bo i (type topp 3).

Jeg vil tro at de som bor i Norge tror at Norge er det beste landet for dem, ellers ville de vel ha gjort som meg og flyktet derfra?

 

reality check: bor du i Norge kan du gjøre omtrent hva du vil.

En virkelighetsjekk kan være på sin plass om du tror du kan gjøre omtrent som du vil i et land som ikke engang lar deg få bestemme hvilke lyspærer du bruker, eller høyden på trappetrinnene i ditt eget hus. ;)
Lenke til kommentar

Naturligvis. Det er derfor vi også tar hensyn til hva samfunnet synes om det. Det er vel heller ikke så dumt, er det?

 

Jeg personlig er ihvertfall glad for at staten kan straffe personer på en slik måte at de ikke tyr til lovbrudd igjen. Da slipper ihvertfall jeg å tenke over å gjøre det istedenfor.

Det ligger vel noe utenfor spørsmålet om Norge er verdens beste land for kriminelle, eller ikke?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

... jeg håper og tror at de fleste i Norge faktisk mener at det er et av de aller beste landene å bo i (type topp 3).

Jeg vil tro at de som bor i Norge tror at Norge er det beste landet for dem, ellers ville de vel ha gjort som meg og flyktet derfra?

 

reality check: bor du i Norge kan du gjøre omtrent hva du vil.

En virkelighetsjekk kan være på sin plass om du tror du kan gjøre omtrent som du vil i et land som ikke engang lar deg få bestemme hvilke lyspærer du bruker, eller høyden på trappetrinnene i ditt eget hus. ;)

 

 

Nå gjør jo du akkurat det jeg sier, flisespikker. Er dette store problemer for deg? Jeg skjønner selvfølgelig tankegangen din. "Nei, de er ikke store, men det er prinsippet som er viktig". Da kan en snu det til at hva skjer om du bygger trappen din (regner med dette er noe du gjør ofte?) med for høye trappetrinn. Hva vil skje? Kommer staten og tar deg? Nei, i de fleste tilfellene tror jeg ikke noe vil skje. Det samme kan en si med lyspærer. Nå tror jeg du forøvrig snakker om glødepærer? For jeg bruker akkurat de led-pærene jeg vil. Grunnen til at en utfaser glødepærene er vel pga ineffektivitet og varmeutvikling.

 

Edit: Til det første du skrev, selvfølgelig :)

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Føler du ror deg litt rundt grøten nå. Du bruker enkeltsaker (som ikke engang er gyldige i praksis) for å bekrefte regelen din om at det finnes "tusenvis av sider med lover og reguleringer," noe jeg regner med du ser på som maktkontroll.

Lenke til kommentar

 

Føler du ror deg litt rundt grøten nå. Du bruker enkeltsaker (som ikke engang er gyldige i praksis) for å bekrefte regelen din om at det finnes "tusenvis av sider med lover og reguleringer," noe jeg regner med du ser på som maktkontroll.

 

Bilde_-_utvikling_i_regelproduksjon_2001

 

I Norge hadde vi ca 700 lover og ca. 11 500 forskrifter m.v. i 2011.

http://www.difi.no/ledelse-og-organisering/statsforvaltningen-i-fakta-og-tall/statsforvaltningen-i-tall/regelverksproduksjon

 

De fleste lover og forskrifter inneholder langt mer en en enkelt side med tekst som detaljerer hva man må gjøre (eller unnlate å gjøre) i visse situasjoner.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Hva vil du bevise?

 

Ja, vi har lover, men det må vi også ha for at dagens samfunn skal fungere. (Mulig en ikke trenger dette i et total-liberalt samfunn, det vet jeg ikke. Men der er vi uansett ikke)

 

Men har vi flere lover enn andre land vi kan sammenligne oss med?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Da har du misforstått min mening. Jeg gidder ikke å diskutere trivielle fakta som hvor mange sider med lover og regulering det finnes. Poenget mitt var å si at du bruker 2 konkrete saker for å argumentere for at det finnes 1000vis som kan karakteriseres som "det samme byråkratiet." Dette blir veldig feil da de fleste lovene faktisk har en funksjon gjennom å beskytte deg og ivareta din frihet til å gjøre som du vil (kan).

 

Edit: Så vidt jeg kan se var der heller ingen spørsmålstegn... :hmm:

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

 

Nei. Det er en antakelse fra min side. Vil du si at funksjonen til lover og regler ikke er å skape trygghet i et samfunn?

Der eksisterer selvfølgelig noen (gamle) lover som har en slik funksjon, men jeg har ikke sett noe som tyder på at det er tilfellet med stort av lovverket som har blitt bygd opp fra 1814 frem til idag, selv om der selvfølgelig kan finnes ett og annet unntak.

 

Uten en gjennomgående analyse av det norske lov- og regleverket antar jeg at godt under 1% av teksten har slikt hederlig formål. Desverre har jeg ikke kjennskap til noen andre som har foretatt noen slik analyse og dermed stiller jeg i samme bås å basere meg på antagelser.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Reis rundt i verden, få litt perspektiv på ting, se realtieten til majoriteten av verdens befolkning, deres levekår, inntekt, muligheter og situasjon i landet. Vær glad og lykkelig for å få bo i Norge, og hvis man synes dette ikke er godt nok; da tror jeg man har det alt for godt....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...